از قرنطینه غول بی شاخ و دم ساختند، ریتم زندگی در تهران با اپیدمی کرونا همخوانی ندارد

به گزارش مرجع مقالات، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر ضرورت تحقق الزامات در خانه ماندن مردم و با تاکید بر اینکه اگر سطح مداخلات افزایش نیابد اپیدمی تا پایان خردادماه به طول می انجامد، گفت: ما با یک رخداد بسیار پیچیده بیولوژیک روبرو هستیم که تقابل با آن مانند یک جنگ تمام عیار فرسایشی است که ممکن است مدت آن هم طولانی تر از چیزی باشد که انتظار می رود.

از قرنطینه غول بی شاخ و دم ساختند، ریتم زندگی در تهران با اپیدمی کرونا همخوانی ندارد

به گزارش خبرنگاران، دکتر علیرضا زالی با بیان اینکه باید بیش از گذشته بحث کرونا و کویید 19 در تهران جدی گرفته شود، اظهار کرد: ایران متاسفانه در شرایطی به استقبال این مهمان ناخوانده رفت که در عرصه جهانی این بیماری به پاندمی تبدیل شد. در سال های اخیر کمتر با واژه پاندمی و یا همه گیری جهانی رو به رو بودیم و این مسئله ابعاد موضوع را خیلی پیچیده تر می کند.

وی با بیان اینکه در روزهای آغازین این بیماری بعضی حرف ها و اظهار نظرها متاسفانه باعث شد که مردم با سطح غیر متعارفی از تساهل با بیماری برخورد کنند و فکر کنند که کویید 19 یک بیماری ساده مثل آنفولانزای فصلی است، تاکید کرد: متاسفانه این طور نیست و آماری که در کشور ایتالیا و کره جنوبی به دست آمده نشان می دهد که مرگ و میر این بیماری با آنچه در چین اعلام شد متفاوت است.

درصد بالای مرگ و میر در ایتالیا و کره جنوبی

وی با بیان اینکه آمار مرگ و میر در ایتالیا 10 درصد و در کره جنوبی 7,9 درصد گزارش شده است، گفت: آمار با 3.4 و 2.7 درصدی که در روزهای اول در چین گزارش شد، متفاوت است.

زالی با بیان اینکه باید منتظر استخراج آمار جهانی ماند تا بر اساس آن سیمای بیماری مشاهده شود، گفت: 20 درصد افرادی که دچار این بیماری می شوند فرم شدید آن را می گیرند و در افراد پرخطر و مسن این بیماری خیلی بی رحم تر عمل می کند.

کروناویروس، ویروس بی رحمی است

وی با تاکید بر اینکه کروناویروس، ویروس بی رحمی است و بسیار هم سمج و فرصت طلب است، گفت: در کمترین فرصتی می تواند همه افراد را مبتلا کند، زیرا سرایت پذیری بالایی دارد و بسکمک از ابعاد بیولوژیک آن برای بشر ناشناخته است. ما با یک ویروس نوپدید بسیار عجیب غریب رو به رو هستیم که با بسکمک از ویروس های قبل از خودش متفاوت عمل می کند.

بعضی از مسئولان اجرایی و اداری کشور جدیت و حساسیت موضوع را در نظر نمی گیرند

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: به نظر می رسد بعضی از مسئولان اجرایی و اداری ما در کشور و در بعضی از موارد مردم، جدیت و حساسیت موضوع را در نظر نگرفته اند و بعضی از اظهارنظرها حاکی از آن است که شاید ما نتوانستیم مفاهیم مهم و حساسیت زای این بیماری را به سمع و نظر همه اعم از مردم و مسئولان برسانیم.

اعتماد عمومی؛ راهبرد گذر از اپیدمی ها

زالی با بیان اینکه در رفتارشناسی اپیدمی ها آنچه که بسیار مهم بوده و راهبرد قابل اتکا برای گذر از این معبر است، خدشه دار نشدن اعتماد عمومی است، درباره یکی از مواردی که اعتماد عمومی را دچار کاستی می کند، شرح داد: اخبار متناقض از منابع رسمی و غیر رسمی و حجم بالای این تناقضات برای اعتماد عمومی مشکل ایجاد می کند.

وی با تاکید بر اینکه باید حتما با مردم در مورد اپیدمی ها صادقانه صحبت کرد، گفت: شفافیت کمک می کند که بهتر و سالم تر از اپیدمی ها عبور کنیم، این رفتار توصیه شده در برابر اپیدمی هاست، یعنی نباید مردم را بیش از حد ترساند و در آن ها تشویش ایجاد کرد و نه با کتمان حقایق و در واقع با پنهان کاری های بی مورد مردم را از واقعیت ها دور نگه داشت.

ریتم زندگی در تهران با شرایط اپیدمی همخوانی ندارد

زالی با اشاره به شرایط ترددها در شهر تهران، گفت: آیا واقعا ریتم زندگی ما در تهران با شرایط یک اپیدمی همخوانی دارد؟ مطلقا نه. این نشان می دهد که هنوز نه مردم و نه مسئولان اهمیت موضوع را درک نکرده اند، اپیدمی تعارف ندارد، فقیر و غنی نمی شناسد و شوخی ندارد. ما نباید مردم را دچار تناقض کنیم باید حتما افزایش اعتماد عمومی صورت بگیرد. برای مثال ما به مردم می گوییم در خانه بمانید که راهبرد درستی هم است، اما مردم گلایه می کنند و می گویند برای ماندن در خانه یک الزاماتی وجود دارد و این الزامات در جامعه محقق نشده و چون این الزامات محقق نشده ممکن است مردم به پیام های هشدارآمیز ما توجه کمتری کنند.

وی با اشاره به نتایج افکارسنجی گفت: مردم به ما گلایه می کنند و می گویند که شما از ما می خواهید در منزل بمانیم اما وقتی که اداره تعطیل نیست چگونه در خانه بمانیم؟ این حرف درستی است و اگر ریتم ادارات مانند ماه های گذشته ادامه یابد، الزامات لازم محقق نمی شود.

مصوبات مربوط به ادارات تهران اجرایی نشد

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران با بیان اینکه سه هفته پیش در تهران تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد که بخشی از آن اجرا نشد، اضافه نمود: در مورد ادارات پیشنهاد ما این بود که 15 گروه از جمله زنان سرپرست خانواده، زنان باردار، افرادی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند معاف شوند، اما خیلی ها با ما تماس گرفتند و گفتند مسئولان ما در ادارات با مرخصی استعلاجی موافقت نمی کنند. خیلی از مسئولان ادارات مستقر در تهران به کارکنان خود گفتند ما به شما مرخصی نمی دهیم و باید کار کنید، در حالی که این افراد جز 15 گروه معاف شده محسوب می شدند.

وی با تاکید بر لزوم شفافیت در این موارد و رفع تناقضات گفت: مداخلات جدی در تهران توسط بعضی از مسئولان و بعضی از مردم اعمال نشده است و این می تواند کار را سخت کند. البته هنوز هم دیر نشده و می توان با اقتباس از مدیریت پیروز کشورهایی همچون هنگ کنگ، ژاپن و تایوان که خیلی سریع در هفته های اخیر توانستند این بیماری را کنترل کنند، این بیماری را مهار کرد. این کشورها از نظر جغرافیایی به چین بسیار نزدیک تر از ایران بودند، اما توانستند خیلی سالم از این آسیب عظیم قرن عبور کنند.

نمی توان با حفظ ریتم طبیعی شهر و حضور مردم در بازارها بیماری را مهار کرد

زالی با بیان اینکه باید یک بار برای همیشه الزامات ماندن در خانه برای مردم محقق شود، گفت: نمی توان با حفظ ریتم طبیعی شهر و حضور مردم در بازارها بیماری را مهار کرد. البته مردم هم باید همراهی کنند اما تناقضات در مورد الزامات ماندن در خانه باید بر طرف شود.

از قرنطینه غول بی شاخ و دم ساخته شده است

زالی گفت: در ذهن مردم از قرنطینه یک غول بی شاخ و دم ساخته شده است، درحالی که قرنطینه چهار فاز مختلف دارد و حالتی که هیچ فردی در شهر تردد نمی کند فاز چهارم قرنطینه است و قبل از آن باید از فازهای پیشین قرنطینه عبور کرد. فرم های مختلفی از قرنطینه سازی را در کشورهای اروپایی و شرق آسیا دیده ایم. در این رابطه پیام روشنی که به مردم منتقل می شود نباید باعث حساسیت زدایی از این موضوع شود، زیرا بسکمک از مردم رفتارهای خود را با پیام هایی که از ما دریافت می کنند تغییر می دهند.

وی با بیان اینکه بسکمک از مردم تصور می کنند این بیماری تنها افراد خاصی را قربانی می کند، شرح داد: واقعا این طور نیست و حتی اگر یک فرد سالخورده هم بر اثر این بیماری فوت کند تاسف انگیز است و چه کسی می خواهد پدر یا مادرش که ذخیره معنوی خانواده است بر اثر کووید 19 فوت کند. البته علاوه بر افراد مسن، مشاهده شده که بعضی از قربانیان این بیماری افراد ورزشکار و نیروهای ارزنده کادر پزشکی بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه نمود: اگر می خواستیم که امروز ریتم متفاوتی از امور اداری، اجرایی و مدنی را ببینیم باید الزامات آن را هم فراهم می کردیم.

وی با طرح این سوال که آیا برای شاغلانی که با مردم بسیار زیاد سر وکار دارند وسایل حفاظتی فراهم شد؟، گفت: زمانی که نمی توانیم این تجهیزات را فراهم کنیم، استمرار این روش می تواند خطر آفرین باشد.

فوت کارمندان بانک؛ نتیجه بی توجهی به دستورالعمل ها

وی با اشاره به فوت تعدادی از کارمندان بانک بر اثر این بیماری گفت: این کارمندان چون فاقد وسایل حفاظتی مورد نیاز بودند قربانی این بیماری شدند.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران همچنین با اشاره به شرایط پمپ بنزین های شهر شرح داد: بیشتر متصدیان پمپ بنزین علی رغم دستورالعمل ها به اندازه کافی ماسک و دستکش در اختیار ندارند. اجرای این دستورالعمل ها نیازمند زمینه هایی است که اگر محقق نشود دستورات در حد یک بخشنامه آرشیوی باقی می ماند.

قرار نیست در کشور قحطی بیاید

وی با اشاره به اقدام بخش قابل توجهی از مردم در روز شنبه برای خرید از سوپرمارکت ها و فروشگاه ها در شهر تهران، این اتفاق را برای جنبه های بهداشتی بسیار نامناسب و نادرست توصیف کرد و ادامه داد: بسکمک از اقدامات بهداشتی انجام شده، با این رفتار عملا نقش بر آب شد، بعضی از افراد برای خرید اقلام در صف های طولانی سوپر مارکت ها ایستادند، اما بارها تضمین داده شده که قرار نیست در کشور قحطی بیاید و ذخایر استراتژیک در کشور موجود است و مطمئنم همه اقدامات لازم برای پشتیبانی مواد غذایی و مایحتاج ضروری مردم به نحو مکفی انجام شده و تمهیدات در زمینه تامین مایحتاج مردم پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه افرادی که فکر کردند با پر کردن سبد در روزهای آینده از خود حفاظت می کنند، در واقع با این اقدام خود را در معرض کویید 19 قرار دادند، در این رابطه هشدار داد: هشت تا 10 روز بعد متوجه پیک این بیماری بر اثر این اقدام مردم تهران خواهیم شد.

زالی با اشاره به تعطیلات نوروزی گفت: طبق تجربه سال های قبل ریتم زندگی مردم در تعطیلات نوروزی بسیار تغییر می کند، در حالی که اگر این بیماری اواسط مهر یا آبان ماه رخ می داد، شرایط برای ما بسیار سخت تر می شد.

تعطیلات ملی و عمومی نوروز فرصتی بسیار مناسب برای مهار کرونا

وی تعطیلات ملی و عمومی نوروز را فرصتی بسیار مناسب برای مهار این بیماری توصیف کرد و اضافه نمود: اما این در حالی است که ملاحظات لازم برای تعطیلات در نظر گرفته شود.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اثر تحریم ها بر اقتصاد کشور، گفت: روزهای آخر سال است و خزانه دولت با مسائل انقباضی رو به رو است و طبیعی است که دولت هم از نظر اقتصادی در شرایط خیلی پویا و مناسبی به سر نمی برد، اما از طرف دیگر باید به این مسئله توجه کنیم که گاهی اوقات ابعاد اقتصادی اپیدمی به شکل غیر مستقیم می تواند خیلی سهمگین باشد.

زالی اضافه نمود: اگر هر روز افراد بیشتری در بیمارستان بستری شوند یک بار عظیم اقتصادی به مردم تحمیل می شود و فعالان اقتصادی را هفته ها از مدار خارج می کند.

سفرهای نوروزی باید به طور جدی لغو شود

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، ادامه داد: ما باید به این سمت حرکت کنیم که مفاهیم تکنیکال و بهداشتی فصل الخطاب قرار بگیرد، امروز اگر وزارت بهداشت مصوبه ای دارد، برای همه لازم الاجراست و همه سیاسیون باید تمکین کنند زیرا سلامت مردم در گروی تحقق این مصوبات است.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران هشدار داد: سفرهای نوروزی باید به طور جدی لغو شود، زیرا سفر سیستم ایمنی را پایین می آورد و بعضی از استان هایی که در سالهای قبل پذیرای مسافران بودند امروز خود درگیر فرایند اپیدمی هستند و به علت مسائل متعدد بهداشتی و درمانی نمی توانند میزبان مسافران باشند. بعضی استان ها کمتر آلوده شده اند و سفر به این استان ها می تواند باعث گسترش جدی تر اپیدمی در کشور شود.

وی ادامه داد: نوروز امسال باید شاهد تجربه در منزل ماندن باشیم و دید و بازدید عید عملا باعث گسترش ویروس می شود. مهمترین راهبرد ما در منزل ماندن است و مردم هم باید همکاری کنند و حساسیت موضوع را درک کنند تا با کاهش دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی هرچه زودتر بر این اپیدمی غلبه کنیم.

اگر سطح مداخلات افزایش نیابد اپیدمی تا خاتمه خرداد به طول می انجامد

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران درباره زمان به خاتمه رسیدن بحران اپیدمی گفت: این زمان بستگی به سطح مداخلات دارد و اگر مداخلات در سطح کنونی باقی بماند باید زمان بیشتری و حتی تا اواخر خرداد این اپیدمی باقی بماند.

باوری اشتباه مبنی بر رها کردن بیماری و ابتلای همه مردم

زالی با اشاره به باوری اشتباه مبنی بر رها کردن بیماری و ابتلای همه مردم به آن، شرح داد: این سیاست که از آن به عنوان ایمنی گله ای تعبیر می شود مربوط به قرن چهاردهم است و در عصر حاضر پذیرفتنی نیست، این حرف بسیار خطرناکی است که توسط یکی از مقامات انگلستان هم گفته شده و موجب خشم تیم پزشکی این کشور شده است، ما باید مداخله کنیم زیرا ممکن است مردم در صورت ابتلا به فرم شدید بیماری دچار شوند.

وی در خاتمه از مردم تهران درخواست کرد که به سایت salamat.gov.ir مراجعه و فرم پایش را پر کنند تا بتوان با غربالگری در تهران توسط 2800 مراقب بهداشتی بیماری را مهار کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 843

به "از قرنطینه غول بی شاخ و دم ساختند، ریتم زندگی در تهران با اپیدمی کرونا همخوانی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از قرنطینه غول بی شاخ و دم ساختند، ریتم زندگی در تهران با اپیدمی کرونا همخوانی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید