دردسرهای آغاز دوباره مسابقات فوتبال

به گزارش مرجع مقالات، شاید اگر اواخر بهمن 98 این بحث مطرح می شد که تا سرانجام فروردین سال 99 تمام فعالیت های ورزشی تعطیل خواهد شد کمتر کسی باور می کرد،

دردسرهای آغاز دوباره مسابقات فوتبال

شاید اگر اواخر بهمن 98 این بحث مطرح می شد که تا انتها فروردین سال 99 تمام فعالیت های ورزشی تعطیل خواهد شد کمتر کسی باور می کرد، اما سرعت انتشار ویروس کرونا به حدی زیاد بود که همه فعالیت های روزمره را هم تحت الشعاع خود قرار داد چه رسد به مسابقات ورزشی.

در روزهای گذشته نقل قول های مختلفی درباره زمان شروع مجدد بازی ها شنیده شد. حتی برخی مدعی بودند که باید لیگ برتر تعطیل و دوباره از ابتدا شروع گردد؛ ادعایی که خیلی منطقی به نظر نمی رسد، چون پرسپولیس که با فاصله در صدر قرار گرفته است متضرر خواهد شد و تیم های در حال سقوط از آن بهره می برند.

لیگ یک هم که تمام انگیزه تیم ها در کسب سهمیه صعود است، بلاتکلیفی مشابهی را تجربه می کند. در شرایط فعلی تیم مس رفسنجان با هفت امتیاز نسبت به تیم دوم جدول، مس کرمان صدرنشین است و از تیم های سوم و چهارم، یعنی خوشه طلایی و آلومینیوم اراک هم هشت امتیاز بیشتر دارد. طبیعی است که در این شرایط اگر لیگ تعطیل گردد آنها ضرر خواهند کرد. این شرایط در لیگ های دسته دوم و سوم هم وجود دارد.

از طرفی تمرین نداشتن تیم ها هم مسائل آنها را برای شروع دوباره لیگ سخت تر می کند. بیشتر تیم های لیگ برتر تمرینات از راه دور دارند. در لیگ یک هم برخی تیم ها مثل بادران از بازیکنان شان خواسته اند تا روزی 40 دقیقه تمرینات هوازی انجام داده و فیلم آن را برای باشگاه ارسال نمایند. در شرایط فاصله گذاری اجتماعی هیچ تیمی نمی تواند جداگانه برای خودش تمرین بگذارد و شایعه اینکه برخی تیم ها این کار را انجام می دهند از اساس صحت ندارد.

تعدادی از تیم ها تصمیم داشتند از هفته دوم فروردین ماه فعالیت شان را شروع نمایند اما ستاد کرونا با تصمیمی صحیح آب پاکی را روی دست آنها ریخت: نظر به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین طرح فاصله گذاری اجتماعی در جهت قطع زنجیره انتقال کرونا، تمام باشگاههای ورزشی خصوصی تا انتها فروردین ماه تعطیل خواهند بود. ضمن اینکه تمام مسابقات ورزشی و لیگ ها و تمرینات ورزشی نیز همچنان تا انتها فروردین ماه تعطیل خواهند بود. بدیهی است تصمیم گیری برای فعالیت های ورزشی در اردیبهشت ماه پس از آنالیز شرایط شیوع کرونا در کشور و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ خواهد شد. از تمام دست اندرکاران ورزشی که با همکاری های خالصانه خویش در جهت ریشه کن شدن بیماری کرونا کوشش می نمایند، صمیمانه سپاسگزاری می کند.

حتی سهیل مهدی مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ درباره اینکه پیش بینی اش برای شروع مجدد مسابقات لیگ برتر چه زمانی است هم اظهار نطر دقیقی ندارد: اجازه بدهید من پیش بینی خاصی در این مورد نداشته باشم، چون بحث علمی است و باید با توجه به آمار و ارقام صحبت کنیم. ما هم از بیرون اتفاقات را دنبال می کنیم و جا دارد یک خسته نباشید هم به تمام کادر پزشکی کشور بگوییم. الان بحث جان مردم در میان است و بهتر است با خانه نشستن این زنجیره را قطع کنیم. ما هم خواهش می کنیم باشگاه ها به نکات ایمنی توجه نمایند. برخی از باشگاه ها برنامه تمرین انفرادی به بازیکنان خود داده اند که کار بسیار خوبی است. ما نمی توانیم چیزی را صد درصد بگوییم. ما اولویت بندی می کنیم و الان هم اولویت اول سازمان لیگ این است که مسابقات را به انتها برسانیم اما اگر زمان بگذرد و دیگر نتوانیم این کار را انجام دهیم به سراغ اولویت های بعدی خواهیم رفت در آن صورت امکان دارد هر تصمیمی گرفته گردد. حکم ستاد کرونا برای فدراسیونی که رئیس ندارد و اساسنامه اش هم ایراد دارد توفیق اجباری بود تا مرجع ذیصلاح دیگری در این باره تصمیم گیری کند.

اگر در روزهای آینده شاهد کاهش شیوع ویروس باشیم و زندگی به روال عادی اش برگردد، آن وقت شاید بتوان امیدوار بود که تیم ها هم بتوانند تمرینات شان را از اوایل اردیبهشت ماه شروع نمایند. البته از آن جا که تیمها بیش از یک ماه از زمان استراحتشان گذشته و تمرینات گروهی نداشتهاند انتظار می رود که مسابقات حداقل دو هفته بعد از شروع تمرینات استارت بخورد. البته باید توجه داشت که روز ششم اردیبهشت اولین روز ماه مبارک رمضان خواهد بود و تمرینات و بازیها باید به بعد از زمان افطار موکول گردد. همچنین باید دید فیفا و کنفدراسیون آسیا در نهایت چه زمانی را برای پیگیری رقابت های مقدماتی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا در نظر می گیرد تا به همان نسبت مسابقات داخلی ما هم برنامه ریزی گردد. اما آن چه تا حدودی محتمل به نظر میرسد این است که در صورت بهبود شرایط از نظر کنترل و مهار ویروس کرونا مسابقات لیگ برتر و لیگ یک از اواسط ماه مبارک رمضان و دهه سوم اردیبهشت ماه برگزار گردد. البته باز هم تأکید داریم که تمام این احتمالات منوط به تصمیم ستاد مبارزه با کرونا است.

مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش در تازه ترین اظهار نظر در این باره گفت: در جلسه ستاد مقابله با کرونا در ورزش که در فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار گردید، با حضور اساتید و پزشکان بزرگوار این فدراسیون مباحث مثبت و اطلاعات خوبی رد و بدل شد. همان طور که مستحضرید، به منظور قطع زنجیره کرونا تمام اماکن ورزشی و باشگاه ها تعطیل شده است، با این حال ورزشکاران حرفه ای و آماتور با آموزش هایی که دیدند و همت خودشان فعالیت های خود را کاملاً تعطیل نکرده اند و در منزل با استفاده از ابزار و امکاناتی که دارند به تمرینات شان ادامه می دهند. به هرحال الان حدود یک ماه و نیم است که مسابقات ورزشی در سطوح مختلف و در تمام رشته ها متوقف شده است تا بتوانیم از شیوع و گسترش این بیماری جلوگیری کنیم. باید ببینیم برنامه های مقابله با کرونا و موفقیت های حاصله چگونه بوده است تا بتوانیم با یک اُفق بهتری برای ادامه مسابقات مختلف تصمیم گیری کنیم. در هر صورت ما از دوستان خواستیم با توجه به وضعیتی که در کشور هست، حدبیشتر تا انتها هفته آینده به جمع بندی متناسب با سیاست هایی که ستاد ملی مقابله با کرونا تدوین خواهد نمود و توصیه هایی که آنها خواهند داشت، برسیم. قطعاً پیگیری مسابقات و لیگ ها به یکباره اتفاق نخواهد افتاد و ستاد مقابله با کرونا در ورزش زمان لازم را برای آماده سازی و تمرینات تیم ها در نظر خواهد گرفت.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 892

به "دردسرهای آغاز دوباره مسابقات فوتبال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسرهای آغاز دوباره مسابقات فوتبال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید