درد دنده ها در دوران بارداری

به گزارش مرجع مقالات، درد دنده ها در دوران بارداری برای یک زن بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است. برای دانستن علل و بعلاوه درمان هایی که درد شکم را به حداقل می رساند، مقاله زیر را بخوانید.

درد دنده ها در دوران بارداری

مترجم: مهناز مزارعی

منبع:راسخون

درد دنده ها در دوران بارداری برای یک زن بسیار آزار دهنده و ناراحت نماینده است. برای دانستن علل و بعلاوه درمان هایی که درد شکم را به حداقل می رساند، مقاله زیر را بخوانید.

بارداری، باعث شادی زن و خانواده می گردد ولی علاوه بر این یک سری علائم ناراحت نماینده همراه دارد شایع ترین نشانه هایی که اکثریت زنان تجربه می نمایند، شامل: بیماری صبح، تهوع، خستگی، هوس غذا، حساسیت پستان، سردرد، کمر درد و ادرار مکرر است. و درد دنده ها، به خصوص در سه ماهه آخر شایع است.

دلایل زیادی وجود دارد که زنان در دوران بارداری با درد ناخوشایند، میانه یا شدید در قفس سینه روبرو می شوند. در زیر علل و عوامل ایجاد درد را آنالیز می کنیم و اقدامات درمانی لازم هم بیان می گردد.

علل

بزرگ شدن رحم

دلیل اصلی درد قفسه سینه در دوران بارداری، توسعه رحم است. رحم در حال رشد بر روی دنده های زن فشار می آورد و موجب درد قفسه سینه می گردد. با توجه به افزایش مقدار رحم عضلات بین دنده ها ممکن است دچار انسداد شوند، باعث ایجاد مشکل تنفس و تنگی نفس در بسیاری از زنان باردار می گردد. زنان که نوزادان بزرگی را باردارند و یا دارای لباس های تنگ هستند، در معرض خطر شکستگی در دنده در دوران بارداری هستند.

تغییرات هورمونی

درد دنده ها در دوران بارداری می تواند به دلیل تغییرات هورمونی مانند افزایش سطح پروژسترون در بدن باشد. هنگامی که سطح پروژسترون در یک زن افزایش می یابد، رباط ها و عضلات اطراف ناحیه لگن و ستون فقرات کشش می یابد و در آماده سازی برای تحویل کودک نرم می گردد. این باعث ایجاد فشار در پشت و بعلاوه درد در دنده ها می گردد. که بیشتر در سه ماهه آخر بارداری اتفاق می افتد.

سینه های سنگین

در دوران بارداری، سینه های یزن رشد می نمایند، سنگین تر می شوند. سینه های بزرگ بر روی شانه ها، پشت و بعلاوه قفسه سینه زن باردار فشار بیشتری وارد می نمایند و باعث درد در تمام این قسمت های بدن می گردد.

استرس و اضطراب

در طول بارداری، بسیاری از زنان از استرس و اضطراب رنج می برند که ممکن است نشانه هایی مانند تنفس، درد پشت، درد شانه و حتی کمر درد را ایجاد کند.

عفونت در دستگاه ادراری

درد می تواند به دلیل عفونت مجاری ادراری باشد و به خصوص اگر همراه با درد علائمی مانند اسهال، درد و یا احساس سوزش در هنگام ادرار و ناراحتی کلیوی باشد.

درد ناشی از دیافراگم

هنگامی که رحم توسعه می یابد، فشار روی دیافراگم ایجاد می گردد و باعث ایجاد مشکل در تنفس می گردد. در دیافراگم، اعصاب زیادی وجود دارد که می تواند باعث درد در دنده ها و شانه های زنان باردار گردد.

درمان

اگر درد زیاد در دند ه ها احساس شد باید به پزشک مراجعه کرد. پزشکان به طور کلی داروهای ضد درد، مانند تیلول یا استامینوفن را تجویز می نمایند که در حین بارداری برای تسکین درد مفید هستند. در کنار دارو، می توانید از داروهای زیر بهره ببرید تا درد را کاهش دهید.

درمان های خانگی

لباس های تنگ را نپوشید در عوض، لباس های گشاد بپوشید تا راحت باشید

از سینه بند هایی با سایز مناسب بهره ببرید، تا فشار ناشی از سینه های سنگین را کاهش دهد، و درد سینه را به حداقل برساند.

انجام تمرینات بارداری، مانند یوگا و تمرینات تنفسی، هر دو استرس و درد را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

نشستن و خوابیدن در موقعیت درست، بسیار مهم است. در هنگام نشستن، زن باردار باید از نشستن مستقیما اجتناب کند. با استفاده از یک بالش کوچک برای ایجاد قوس کامل پشت درد را کم کنید

خوابیدن به پهلو در کاهش درد یاری خواهد نمود.

خانم باردار نباید برای ساعت های طولانی بنشینند؛ انها باید دراز بکشند یا پیاده روی نمایند.

دوش آب گرم خوب، اما نه خیلی گرم، به کاهش درد در زنان باردار یاری می نماید.

ماساژ ملایم بر روی منطقه که درد می نماید می تواند ماهیچه های شما را آرام کند و از درد آزاد گردد.

قرار دادن یخ بر روی دنده های دردناک باعث کاهش درد می گردد.

محصولات بارداری

برخی از محصولات بارداری که به راحتی در بازار موجود می باشند، باعث کاهش درد در کمر، شکم و دنده ها می گردد

بالشتک

شکم بند

جایگاه کمری

کمربند ساکرویلیا

درد دنده ها در دوران بارداری چیزی برای نگرانی نیست. با دارو مناسب و داروهای خانگی ذکر شده می توان به راحتی درد را کنترل کرد. شما با تماشا کودک تمام درد هایی که در دوران بارداری تجربه نموده اید را فراموش می کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1820

به "درد دنده ها در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درد دنده ها در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید