رهایی از افسردگی با طب سنتی

به گزارش مرجع مقالات، یک متخصص طب سنتی گفت: افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که به کمک برخی راه حل ها می توان بر آن غلبه کرد.

رهایی از افسردگی با طب سنتی

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، ژاله علی اصل ممقانی متخصص طب سنتی درباره افسردگی اظهار کرد : افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که با خلق افسرده، از دست دادن علاقه یا لذت، احساس گناه یا عزت نفس پایین، خواب آشفته، تغییرات اشتها، کاهش انرژی و تمرکز همراه است؛ با شروع فصل پاییز، کوتاه شدن روزها و کاهش مقدار نور خورشید، میزان ابتلا به بیماری های عصبی به ویژه افسردگی افزایش پیدا می کند .

مبتلایان به افسردگی دور این مواد غذایی را خط بکشند

او بیان نمود: مبتلایان به افسردگی باید از مصرف مواد غذایی مانند گوشت گاو، قارچ، عدس، غذا های کنسروی و فریز شده، سوسیس، کالباس و پیتزا، حلیم، کله پاچه، سالاد الویه، سس مایونز، ترشی، سیر و پیاز خام، بادمجان، تره، غذا های تند، شور و ترش پرهیز کنند؛ این افراد نباید به مدت طولانی گرسنه بمانند یا احساس تشنگی کنند؛ پرهیز از پُرخوری و درهم خوری (چند غذا را با هم در یک وعده میل کردن) و کم خوابی هم در اشخاص دچار افسردگی ضروری است .

مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه مبتلایان به افسردگی

علی اصل ممقانی اضافه کرد: مبتلایان به افسردگی برای صبحانه می توانند کره محلی را به همراه مربای بِه، سیب، گلابی، بالنگ، بهار نارنج، انجیر، پوست پسته و گل سرخ میل کنند، مصرف شیره انگور به تنهایی یا همراه با شیر هم برای این افراد مفید است، این اشخاص همچنین می توانند فرنی تهیه شده با شیره انگور را هم میل کنند، مصرف تخم مرغ به ویژه زرده آن به شکل نیمرو یا عسلی هفته ای 4 تا 6 عدد برای مبتلایان به افسردگی مناسب است .

این متخصص طب سنتی تأکید کرد: افراد دچار افسردگی در وعده ناهار و شام می توانند گوشت گوسفند به ویژه بره، جوجه و ماهی تازه کوچک را میل کنند، آبگوشت تهیه شده با گوشت بره یا جوجه، زرشک پلو، آش های آلو، تمبر هندی و انار و خورش های آلو بِه یا آلو اسفناج هم از دیگر گزینه های غذایی مناسب برای وعده ناهار و شام مبتلایان به افسردگی است .

میان وعده های مناسب برای مبتلایان به افسردگی

او شرح داد: ترکیب آب سیب به همراه عرق بیدمشک و گلاب برای مبتلایان به افسردگی مفید است، برای تهیه این ترکیب افراد باید یک سوم لیوان از هر یک از این مواد را با هم مخلوط کنند .

مصرف کمپوت سیب هم به افراد دچار افسردگی پیشنهاد می شود، برای تهیه کمپوت سیب افراد باید سیب شیرین و رسیده را پوست بکنند سپس هسته آنها را جدا کنند، آنها را داخل قابلمه بریزند و کمی آب و شکر یا نبات به محتویات درون قابلمه اضافه کنند، قابلمه را روی حرارت بگذارند تا مواد درون آن به خوبی بپزد، سپس کمی هل، زعفران، دارچین و گلاب به سیب های پخته شده اضافه کنند، پس از خُنک شدن کمپوت سیب، آن را داخل یخچال یا محیط خُنک نگهداری کنند و روزانه یک تا 2 پیاله از آن را مصرف کنند .

علی اصل ممقانی گفت: از خوراکی های مناسب برای مبتلایان به افسردگی می توان به سیب رسیده و شیرین، گلابی رسیده، توت سفید، انگور شیرین، انجیر، انار شیرین و ملس، آناناس، کدو، اسفناج، کاهو، چغندر، گشنیز، ماش و نخود اشاره کرد .

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: نوشیدن شربت های گلاب، بیدمشک، گلاب و زعفران، آبلیمو، سکنجبین و ماءالشعیر طبی برای افراد دچار افسردگی مفید است؛ از خوراکی های مناسب برای این افراد می توان به زعفران، دارچین، هل، تخم گشنیز و مغز بادام شیرین خام اشاره کرد .

او بیان نمود: یبوست افسردگی را تشدید می کند، بنابراین مبتلایان به یبوست برای برطرف این مشکل باید آش طبی را در وعده های ناهار و شام به مدت 3 روز مصرف کنند، برای تهیه این آش افراد باید آبِ گوشت یا مرغ را به همراه برنج ایرانی با بلغور گندم یا جو و سبزی هایی مانند گشنیز، اسفناج، جعفری، تره و آلوبخارا یا تمبر هندی و پیاز با هم مخلوط کنند و بگذارند این مواد به خوبی بپزد، در آخر نمک، زردچوبه، دارچین، زعفران و تخم گشنیز را به آش اضافه کنند و پس از گذشت این 3 روز هر هفته 1 یا 2 بار این آش را میل کنند .

علی اصل ممقانی اضافه کرد: مبتلایان به یبوست برای برطرف شدن مشکلشان باید صبح ناشتا ترکیب خاکشیر را به همراه آب جوش، گلاب و کمی نبات یا شکر قهوه ای میل کنند، برای تهیه این مخلوط افراد باید یک قاشق غذاخوری خاکشیر، یک استکان آب جوش و کمی نبات یا شکر قهوه ای را با هم مخلوط و سپس 10 دقیقه صبر کنند تا این ترکیب ولرم شود، پس از ولرم شدن 2 قاشق غذاخوری گلاب را به آن اضافه و میل کنند .

این متخصص طب سنتی تأکید کرد: ماساژ شکم با روغن زیتون در جهت عقربه های ساعت روزانه 2 تا 3 بار هر بار 20 تا 30 مرتبه هم به برطرف یبوست کمک می کند، افراد بهتر است این ماساژ را یک تا 2 ساعت پس از مصرف غذا انجام دهند .

او شرح داد: مبتلایان به افسردگی که با اختلال خواب روبرو هستند برای برطرف مشکلشان می توانند شب ها قبل از خواب یک تا 2 قطره روغن بنفشه بادام را در داخل بینی خود بچکانند و پیشانی خود را با یک تا 2 قطره از این روغن ماساژ دهند .

دمنوش های مناسب برای مبتلایان به افسردگی

علی اصل ممقانی گفت: از دمنوش های مناسب برای مبتلایان به افسردگی می توان به بادرنجبویه، بهار نارنج، گل گاوزبان، بِه، زعفران، بِه با چوب دارچین و به لیمو اشاره کرد .

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: چیز هایی که افراد می بینند، می شنوند، استشمام یا حتی لمس می کنند بر روان افراد اثر می گذارند، مبتلایان به افسردگی باید محیط زندگی خود را از نظر میزان نور و رنگ تنظیم کنند، نوع اتاق باید مناسب بوده و در طول روز افراد باید سعی کرده که از نور طبیعی استفاده کنند .

او بیان نمود: رنگ لباس و اتاق و دکوراسیون محیط اطراف بر روان افراد اثری زیاد می گذارد، از رنگ های مناسب برای مبتلایان به افسردگی می توان به رنگ سبز، آبی آسمانی و زرد اشاره کرد، رنگ های تیره و دلگیر مانند سیاه یا رنگ های محرک مانند قرمز برای این اشخاص چندان مناسب نیست .

علی اصل ممقانی اضافه کرد: مبتلایان به افسردگی برای برطرف مشکلشان می توانند از عطر های مناسب و طبیعی که احساس نشاط و آرامش را برای آن ها ایجاد می کند، استفاده کنند، عطر ها و ادکلن های تند و محرک برای این افراد مناسب نیست، استشمام بوی گلاب هم بسیار آرامبخش است .

او تأکید کرد: مبتلایان به افسردگی باید از موسیقی های آرامبخش استفاده کنند، بهترین موسیقی صدای طبیعت است، به طور کلی صدا های آب، آبشار، نسیم و پرندگان برای انسان بسیار دلنشین هستند .

این متخصص طب سنتی شرح داد: دیدن آب، گل، درختان و رنگ سبز طبیعت برای مبتلایان به افسردگی مفید است، بنابراین این اشخاص باید سعی کنند آخر هفته و روز های تعطیل به دامان طبیعت بروند و ساعت هایی از روز را آنجا سپری کنند .

علی اصل ممقانی یادآوری کرد: سنگ ها تشعشعاتی دارند که بر انسان اثر می گذارند، سنگ های عقیق و فیروزه برای تقویت گوارش و اعصاب بسیار مفید هستند، هر چه میزان تماس بدن با این سنگ ها بیشتر باشد، اثربخشی این سنگ ها بیشتر است .

منبع:باشگاه خبرنگاران

،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 396

به "رهایی از افسردگی با طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهایی از افسردگی با طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید