رژیم غذایی ما و پوکی استخوان

به گزارش مرجع مقالات، هر روز وقتی در یک مرکز خرید شلوغ به اطراف خود نظری می اندازیم، زنان و مردان سالمندی را می بینیم که به دلیل وجود خمیدگی در پشتشان نمی توانند مدت زیادی راست بایستند. از سوی دیگر از اقوام یا همسایگان خود می شنویم که یکی به دلیل شکستگی استخوان لگن در بیمارستان بستری است. این دو تصویر مناظری هستند از بیماری

رژیم غذایی ما و پوکی استخوان

رژیم غذایی ما و پوکی استخوان

نویسنده: دکتر ربابه شیخ الاسلام*

هر روز وقتی در یک مرکز خرید شلوغ به اطراف خود نظری می اندازیم، زنان و مردان سالمندی را می بینیم که به دلیل وجود خمیدگی در پشتشان نمی توانند مدت زیادی راست بایستند. از سوی دیگر از اقوام یا همسایگان خود می شنویم که یکی به دلیل شکستگی استخوان لگن در بیمارستان بستری است. این دو تصویر مناظری هستند از بیماری پوکی استخوان زیرا در این بیماری، استخوان ها شنماینده شده و بالاخره می شنمایند. جالب است بدانید، آمارها نشان داده اند که از هر 4 زن بالای 65 سال 1 نفر، از هر2 زن بالای 80 سال1 نفر و از هر10 مرد بالای 80 سال 1نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

پوکی استخوان مانند بیماری های مزمن دیگر از جمله بیماری های قلب و عروق و آرتروز، نشانه های اولیه ندارد و تا همین چند سال پیش تا زمانی که شکستگی اتفاق نمی افتاد آن را تشخیص نمی دادند اما امروزه پیشرفت های بزرگی که در شناخت چرخه زندگی استخوان و درمان این بیماری به دست آمده، ابعاد مختلف این بیماری را روشن نموده و نهایتاً امیدهای تازه ای برای پیشگیری و درمان مبتلایان به وجود آورده است اما مهم ترین عواملی که در بروز پوکی استخوان یا پیشگیری از آن شناخته شده اند، چگونگی تغذیه فرد در دوره های مختلف زندگی و مقدار تحرک بدنی اش است. به علاوه نقش آفرین ترین ریزمغذی ها در پیشگیری از این بیماری، کلسیم و ویتامین D هستند.

می دانید که کلسیم بخش اعظم استخوان را تشکیل می دهد بنابراین منطقی است اگر بگوییم که رژیم غذایی با کلسیم کم به معنی داشتن استخوان هایی ناسالم است. با افزایش سن توانایی افراد در جذب کلسیم به وسیله دستگاه گوارش کم می گردد. زنان در سن 80 سالگی نصف کلسیم دریافتی از غذا را جذب می نمایند و احتمالا این مساله یکی از دلایل تحلیل استخوان ها در سنین بالاست. یادتان باشد که کاهش جذب کلسیم با کمبود دریافتش هم تشدید می گردد. بعلاوه در زنان و مردان مسن با کم شدن فراوری آنزیم لاکتاز - که شیر را هضم می کند- و کاهش مصرف منابع سرشار از کلسیم مثل شیر، این بیماری در کمین شما خواهد بود، به خصوص در کمین خانم ها زیرا کاهش جذب کلسیم ناشی از کمبود استروژن در زنان یائسه دلیل دیگری است بر تحلیل رفتن استخوان ها.

از سوی دیگر، ویتامین Dتنها ویتامینی است که با استخوان رابطه نزدیکی دارد. با کمبود این ماده مغذی بافت استخوان مواد معدنی را از دست می دهد و سفت و محکم نمی گردد. ویتامین D متابولیسم استخوان را با بالا بردن جذب روده ای کلسیم افزایش می دهد. متاسفانه در کشور ما شیوع کمبود این ریزمغذی ها بسیار بالاست، به طوری که بیش از 50 درصد زنان تهرانی به کمبود ویتامین D دچارند و حدود 90 درصد خانوارها با خطر کمبود دریافت کلسیم روبرو اند. نباید فراموش کنید که دریافت کلسیم به وسیله غذا با توجه به اینکه سایر مواد مغذی مورد احتیاج در پیشگیری از پوکی استخوان هم در کنارش دریافت می گردد، نسبت به مکمل ارجحیت دارد.

پی نوشت ها :

* متخصص بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1793

به "رژیم غذایی ما و پوکی استخوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی ما و پوکی استخوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید