سیا یک نفوذی عالیرتبه را از روسیه خارج کرد

به گزارش مرجع مقالات، فارس نوشت: شبکه سی ان ان در گزارشی اختصاصی نوشته است که سازمان سیا از بیم آنکه ترامپ ناخواسته اطلاعات یک نفوذی این کشور در روسیه را لو دهد، این جاسوس را از روسیه فراری داده است.

سیا یک نفوذی عالیرتبه را از روسیه خارج کرد

شبکه سی ان ان روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) یکی از عوامل خود را که ادعا شده تا رده های بالای حکومت روسیه نفوذ نموده بوده، از بیم لو رفتن، از روسیه خارج نموده است.

سی ان ان این فرد را یکی از بلندپایه ترین منابع مخفی داخل دولت روسیه توصیف نموده و نوشته است که سازمان سیا در سال 2017 در عملیاتی سری این فرد را از روسیه خارج نموده است.

بنا بر این گزارش، سیا پس از آن تصمیم به خروج این فرد گرفته که دریافته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دیدار با وزیر خارجه و سفیر روسیه، اطلاعاتی طبقه بندی شده در خصوص سوریه را افشا نموده است. همین مسئله این آژانس اطلاعاتی آمریکا را نگران نموده که مبادا ترامپ ناخواسته اطلاعات نفوذی آمریکا را لو داده و جان او را به خطر بیاندازد.

علاوه بر این، مایک پامپئو که در آن موقع ریاست سیا را بر عهده داشت، عنوان نموده است که اطلاعات زیادی در خصوص این فرد در حال انتشار است و امکان لو رفتن وی وجود دارد. یک منبع آگاه به سی ان ان گفته است که در آن دوره بعضی از رسانه ها در گزارش های خود در خصوص وجود یک نفوذی بلندپایه در دولت روسیه حدس می نموده اند و همین گزارش ها یکی از دلایل نگرانی در خصوص امنیت این فرد بوده است.

سخنگوی سازمان سیا و مایک پامپئو صحت گزارش سی ان ان را دستکم از این منظر که اقدامات ترامپ موجب شده تا این فرد از روسیه خارج گردد، رد نموده اند.

با این حال، سی ان ان به نقل از پنج مقام دولتی و اطلاعاتی نوشته است که در جامعه اطلاعاتی آمریکا این نگرانی وجود دارد که ترامپ اطلاعات طبقه بندی شده را افشا کند.

بنا بر این گزارش، در داخل دولت آمریکا افراد اندکی از وجود این نفوذی در دولت روسیه اطلاع داشته اند. یک منبع آگاه به سی ان ان گفته است که آمریکا دیگر کسی را نظیر این فرد در دولت روسیه ندارد که بتواند مانند او در خصوص ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اطلاعات و تحلیل ارائه کند.

سی ان ان نوشته است که در خصوص این نفوذی اطلاعات بیشتری دارد، اما از آنجا که ممکن است این اطلاعات به لو رفتن هویت او منجر گردد، آن ها را منتشر نمی کند.

به گزارش این شبکه، خروج این فرد از روسیه، آمریکا را از یکی از منابع کلیدی دریافت اطلاعات در خصوص برنامه ها و دیدگاه های مسکو محروم نموده است.

یک مقام سابق اطلاعاتی در این مورد به سی ان ان گفته است: اثر [این رخداد] می تواند عظیم باشد، چراکه ایجاد منبعی شبیه به این در محدوده ای چنین حفاظت شده به خصوص در روسیه، بسیار سخت است، چراکه نظارت و امنیت در این کشور بسیار قدرتمند است. نمی توانید یک شبه بار دیگر این توانمندی را از نو بسازید.

هرچند سی ان ان دلیل خروج این فرد از روسیه را نگرانی از رفتارهای ترامپ عنوان نموده، اما همین شبکه گزارش داده است که تصمیم نهایی برای خارج کردن این نفوذی، حاصل ماه ها نگرانی و هراس از لو رفتن او بوده است.

یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا گفته است که در اواخر دولت باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا هم این نگرانی وجود داشته است که این نفوذی و دیگر عوامل آمریکا در روسیه لو بروند، چراکه این افراد مدت های طولانی بوده که با واشنگتن همکاری داشته اند.

این نگرانی ها بعد از انتشار گزارش های جامعه اطلاعاتی آمریکا در خصوص دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، بیش از پیش تشدید شده است، چراکه در نسخه ای از این گزارش که در اختیار دولت ترامپ قرار گرفته، جزئیاتی در خصوص عامل اطلاعاتی که این داده ها را به آمریکا منتقل نموده، عنوان شده است.

نهایتا تصمیم به خروج این فرد از روسیه گرفته شده و با اطلاع ترامپ و گروه کوچکی در دولت آمریکا، وی از روسیه فراری داده شده است. سی ان ان در خاتمه نوشته که جزئیات عملیات خروج او سری است و محل اقامت کنونی این فرد نیز برای سی ان ان معین نیست.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 279

به "سیا یک نفوذی عالیرتبه را از روسیه خارج کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیا یک نفوذی عالیرتبه را از روسیه خارج کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید