مسئولان استان توجه ویژه ای به حل مسائل نهر شعبان داشته باشند

به گزارش مرجع مقالات، خبرنگاران/همدان سرپرست فرمانداری نهاوند گفت: با توجه به کاهش بارش های شهرستان نهاوند و محدودیت بودجه ضروری است که مسئولان استان توجه ویژه ای به حل مسائل کشاورزان و نهر شعبان داشته باشند.

مسئولان استان توجه ویژه ای به حل مسائل نهر شعبان داشته باشند

به گزارش خبرنگاران، جعفر سلگی روز دوشنبه 4 دی در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان نهاوند، اظهار کرد: نهر اصلی شعبان دارای 201 کیلومتر طول با 460 دریچه آبگیری است که تا به امروز 123 کیلومتر در آن با احتساب انهار فرعی بتونی شده و حدود 78 کیلومتر دیگر احتیاج به بتونی شدن دارد.

وی نهر شعبان را مهم ترین و اصلی ترین منبع آب برای باغات و بخش زراعت شهرستان مطرح نمود و افزود: از مجموع زمین های زراعی و باغ های شهرستان یک هزار و 800 هکتار زیر پوشش این نهر قرار دارند که 95 درصد این اراضی را باغات تشکیل می دهد.

سلگی توضیح داد: متاسفانه به علت کمبود بارندگی ها و خشک سالی در سال گذشته دبی آب رودخانه گاماسیاب و به تبع آن نهر شعبان نیز کاهش چشمگیری داشت و همین امر باعث ایجاد مسائلی برای کشاورزان شهرستان شد.

وی با بیان این که سال گذشته مسائل کم آبی باعث اعتراضات و تجمعات کشاورزان شهرستان در محل فرمانداری نهاوند شد، توضیح داد: خوشبختانه با وجود کم آبی، با همکاری دستگاه های مربوطه و مردم توانستیم آب را به مزارع و باغات برسانیم و مانع از بروز مشکل جدی در شهرستان شویم.

سرپرست فرمانداری نهاوند با اشاره به افزایش نرخ حقابه کشاورزان، گفت: سال جاری نیز با توجه به افزایش قیمت ها و بعلاوه بالا رفتن دستمزد میراب ها حقابه نیز افزایش داشته که البته این رقم مورد قبول بهره برداران نیست، ولی معین حقابه بر اساس شرایط هر سال معین می گردد.

سلگی گفت: با توجه به کاهش چشمگیر بارندگی ها در شهرستان سال آینده نیز با مشکل کم آبی مواجهه خواهیم شد که همین امر مسائل حادی برای ما به وجود می آورد و با توجه به کمبود اعتبارات شهرستان در این حوزه احتیاجمند توجه ویژه مسئولان استان برای حل مسائل نهر شعبان هستیم.

وی تاکید نمود: تخصیص اعتبارات ملی در حوزه کشاورزی برای بتنی کردن نهرهای خاکی و سنتی و بعلاوه اجرای طرح های فنی و زیر بنایی می تواند در کاهش مصرف آب راهگشا باشد و ضمن کاهش هزینه ها، موجب افزایش فراوری محصولات کشاورزی و اطمینان خاطر بهره برداران گردد.

سرپرست فرمانداری در پایان یادآوری کرد: با توجه به ظرفیت های فراوری در بخش کشاورزی و باغات شهرستان نهاوند انتظار می رود با کوشش و همت جهادکشاورزی، بخشداران، دهیاران و اهالی منطقه شاهد الگوی مصرف مناسب آب و رونق فراوریات کشاورزی باشیم.

/

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1984

به "مسئولان استان توجه ویژه ای به حل مسائل نهر شعبان داشته باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئولان استان توجه ویژه ای به حل مسائل نهر شعبان داشته باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید