مصر همچنان بر طبل اختلافات با قطر می کوبد

به گزارش مرجع مقالات، وزیر خارجه مصر به اخباری مبنی بر آشتی قریب الوقوع با قطر و خاتمه بحران در روابط میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس واکنش نشان داد.

مصر همچنان بر طبل اختلافات با قطر می کوبد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رای الیوم، سامح شکری روز گذشته در جریان کنفرانس گفت وگوی مدیترانه در رم گفت: رفتار قطر در میزبانی از سازمان های تروریستی و مداخلات منطقه ای مانع هرگونه کوشش برای حل و فصل می گردد.

وی اضافه نمود: هیچ گونه تغییری در رفتار قطر ندیده ام.

در حالی که همزمان با این اظهارات وزیر مصری، عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه سعودی گفت: تغییر موضع درخصوص قطر به گام هایی از سوی آن، بستگی دارد.

روز گذشته نیز محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر در سخنانی تاکید نمود: طی هفته های گذشته ما از بن بست و بحران به وجود آمده به احراز بعضی پیشرفت ها و صحبت درباره آینده روابط با عربستان منتقل شدیم زیرا مذاکراتی بین ما و سعودی ها در دست انجام است و امیدواریم این مذاکرات منجر به پیشرفت گردد و شاهد سرانجام بحران به وجود آمده باشیم.

از سوی دیگر، خالد الجار الله معاون وزیر خارجه کویت ضمن ابراز خوش بینی نسبت به برگزاری اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در روز سه شنبه در ریاض، گفت که این اجلاس سیگنالی مثبت برای سرانجام بحران خلیج(فارس) است که کشورهای منطقه را درنوردیده است.

همزمان با بروز نشانه های عدیده ای از جمله تصمیم عربستان سعودی و امارات به مشارکت در جام خلیج فارس در دوحه طی ماه جاری میلادی، به نظر می رسد که بحران خلیج فارس در خط سرانجام خود قرار گرفته است.

در همین حال، یک منبع آگاه به خبرگزاری فرانسه اعلام نمود که یک هیئت تقریبا رسمی از قطر قرار است طی روزهای آینده راهی ریاض شد.

از دیگر نشانه های گشایش احتمالی این است که یک مسئول اتحادیه عرب برای مشارکت در کنفرانسی طی جام خلیج فارس راهی قطر خواهد شد. این تحولات امیدها برای موفقیت کوشش های میانجیگران را زنده می نماید.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس، که نامش فاش نشده است، گزارش داده بود که میانجیگری در حال حاضر بر بهبود روابط میان قطر و عربستان سعودی متمرکز است و امارات متحده عربی بعدا به آن ملحق خواهد شد.

عربستان سعودی، امارات و بحرین بعد از گذشت افزون بر 2 سال از قطع روابط دیپلماتیک و مالی با همسایه قطری شان، موافقت کردند که در مسابقات جام خلیج فارس در قطر مشارکت نمایند.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام ارشد سعودی در واشنگتن، اضافه نمود که قطر همچنین گام هایی را برای بهبود روابط با همسایگان شان برداشته است.

روابط با اخوان المسلمین یکی از مسائل اختلاف برانگیز بین قطر و چهار کشور عربی (عربستان، بحرین، امارات و مصر) است که در سال 2017 روابط خود را با دوحه قطع کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 575

به "مصر همچنان بر طبل اختلافات با قطر می کوبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصر همچنان بر طبل اختلافات با قطر می کوبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید