معجزه ترکیب 3 پادتن در بهبود ایمنی درمانی سرطان

به گزارش مرجع مقالات، محققان دانشگاه بازل سوییس به ترکیب جدیدی از پادتن ها دست یافته اند که موجب بهبودی چشمگیری در ایمنی درمانی سرطان می گردد.

معجزه ترکیب 3 پادتن در بهبود ایمنی درمانی سرطان

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مدیکال اکسپرس، استفاده همزمان پادتن ها(آنتی بادی ها-antibodies) بر اساس دو مکانیسم متفاوت منجر به تخریب مؤثرتر تومورهای سرطانی می گردد. این روش با مطالعه در مدل های حیوانات توسط انکولوژیست ها و دانشمندان دانشگاه بازل نشان داده شده که در مجله علمی PNAS منتشر شده است.

بیمارانی که به روش های فعلی ایمنی درمانی(ایمونوتراپی) پاسخ نمی دهند، می توانند بیشترین نفع را از این درمان جدید ببرند.

ایمنی درمانی علیه سرطان در سال های اخیر امیدهای زیادی را به وجود آورده است. این روش درمانی جدید سیستم ایمنی بدن را برای از بین بردن بافت سرطانی تحریک می نماید و شامل یک پادتن است که گیرنده CD40 را بر روی سطح سلول های ایمنی فعال می نماید و بنابراین فراوری سلول های تی(T cell) که قاتل های طبیعی سلول های سرطانی هستند را تحریک می نماید.

این درمان جدید در مطالعات حیوانی پیش از آغاز آزمایشات بالینی امیدوارنماینده نشان داد. با این حال در آزمایشات بالینی، موفقیت پادتن CD40 به دور از انتظارات کاهش یافت و کمتر از 20 درصد از بیماران به آن پاسخ دادند.

گروه تحقیقاتی ایمنی درمانی سرطان در دانشگاه بازل(Basel) اکنون در مدل های حیوانی نشان داده است که با ترکیب پادتن ضد CD40 با دو پادتن دیگر که به رگ های خونی تومور متصل هستند، می توان اثر آن را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

نقطه آغاز این مطالعه مشاهده این بود که استفاده از پادتن های ضد CD40 منجر به افزایش سلول های تی قاتل در نظر گرفته می گردد، اما این موارد تنها در مناطق محیطی و نه در فضای داخلی تومور قابل شناسایی هستند. محققان گمان می کردند که این موضوع به دلیل ماهیت رگ های خونی تومور باشد.

دکتر ابیشک کاشیاپ سرپرست این مطالعه می گوید: به طور معمول رگ های خونی یک تومور دچار نشتی یا کوتاهی هستند. بنابراین سلول های تی کار دشواری برای ورود دارند. فرضیه ما این بود که سلول های قاتل قادر به حمله به تومور هستند و در صورت وجود رگ های خونی سالم به اندازه کافی نیز قادر به حمله به تومور هستند.

بنابراین محققان پادتن ضد CD40 را با دو پادتن ضد رگ زایی(آنژیوژنیک-angiogenic) دیگر ترکیب کردند که قادر به تثبیت رگ های خونی تومور هستند. یکی از این پادتن های ضد رگ زا در حال حاضر برای یک نوع درمان سرطان موسوم به آواستین(Avastin) تأیید شده است، در حالی که دیگری هنوز در حال توسعه است.

محققان سپس این ترکیب جدید پادتن ها را در چندین مدل حیوانی برای انواع مختلف سرطان مانند سرطان روده بزرگ، پستان و پوست آزمایش کردند و همانطور که انتظار می رفت، این ترکیب متشکل از سه پادتن باعث بهبود چشمگیر تخریب بافت تومور در همه سرطان ها شد.

همچنین تجزیه و تحلیل دقیق تر نشان داد که این موفقیت مبتنی بر مکانیسم پیش بینی شده محققان است که اضافه شدن دو پادتن ضد رگ زایی باعث می گردد تومورها رگ های خونی سالم تری داشته باشند. با این حال تحقیقات به طور غیرمنتظره ای نشان داد که این ترکیب پادتن ها، سیستم ایمنی بدن را از چندین طریق تقویت می نماید. به عنوان مثال موجب نفوذ بهتر سلول های قاتل به تومور و تحریک یک واکنش التهابی در ریزمحیط تومور می گردد.

کاشیاپ می گوید: نتایج ما نشان می دهد درک بیولوژی تومورها چقدر مهم است.

وی معتقد است بیماران مبتلا به تومورهای سرد، یعنی تومورهایی که به ایمنی درمانی پاسخ خوبی نمی دهند، می توانند از این ترکیب جدید سود بیشتری ببرند.

وی در ادامه گفت: پادتن های ضد رگ زایی ممکن است تومورهای سرد را داغ نمایند، بنابراین عملکرد سیستم ایمنی بهتر می گردد.

چندین آزمایش بالینی اولیه با این روش درمانی جدید در حال برنامه ریزی است.

به گفته کاشیاپ، قدرت این مطالعه نه تنها در تأثیرات بزرگ مشاهده شده، بلکه در این واقعیت است که چندین آزمایشگاه مختلف به نتایج یکسان دست یافته اند. این آزمایشات در بیمارستان دانشگاه بازل، موسسه پلی تکنیک لوزان(EPFL) و مرکز نوآوری روشه(Roche) زوریخ انجام شد.

این درمان همچنین توسط آلفرد زیپلیوساستاد انکولوژی دانشگاه بازل و نویسنده ارشد این تحقیق تأیید شده است. وی گفت: پتانسیل ابتکاری و ترجمه ای این اثر نتیجه همکاری نزدیک و عالی بین تحقیقات کاربردی و اساسی بین دانشگاه بازل و EPFL و ارتباط نزدیک دانشگاه و صنعت است.

پادتن یا آنتی بادی نوعی پروتئین است که در دستگاه ایمنی بدن، در پاسخ به حضور آنتی ژن خاصی فراوری می گردد و در خون به گردش درمی آید یا در محل فراوری باقی می ماند تا به آنتی ژن (معمولاً اجسام بیگانه همچون باکتری و ویروس ولی گاه حتی بافت طبیعی بدن یا یک ماده غذای است) حمله ور گردد و آن را بی زیان سازد.

ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی(Immunotherapy) یک روش درمانی برای بعضی بیماری ها از جمله سرطان است که با تحریک یا سرکوب پاسخ سیستم ایمنی عمل می نماید.

استفاده از بازدارنده رگ زایی(Angiogenesis inhibitor) روشی است که طی آن از طریق عوامل بازدارنده از جمله پروتئین ها از فرآیند رگ زایی جلوگیری می گردد. مهار رگ زایی از روش های بسیار مؤثر ضد سرطانی است که از طریق جودا فولکمن کشف شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 663

به "معجزه ترکیب 3 پادتن در بهبود ایمنی درمانی سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معجزه ترکیب 3 پادتن در بهبود ایمنی درمانی سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید