ممنوعه ها روی دیوار نگاره ولی عصر

به گزارش مرجع مقالات، دیوار نگاره نو میدان، ولی عصر باز هم حاشیه ساز شد. این بار برخلاف همواره هم برای استفاده از تصویر زنان. اگر همواره زنان از دیوارنگاره میدان، ولی عصر حذف می شدند، این بار به تصویرکشیدن تصویر بعضی از زنان بدون اجازه آن ها باعث شد که کمتر از 24 ساعت این تصویر تغییر کند.

ممنوعه ها روی دیوار نگاره ولی عصر

به گزارش شرق، نوترین دیوارنگاره میدان، ولی عصر با شعار زنان سرزمین من ایران که بامداد پنجشنبه بیست ویکم مهرماه رونمایی شده بود، بعد از اعتراض هایی گسترده تغییر کرد. تصاویر چهره هایی مانند سیمین دانشور، پروین اعتصامی، فاطمه معتمد آریا، مریلا زارعی، پروانه کاظمی، مینو محرز، توران میرهادی، ایران درودی، مریم میرزاخانی، فروغ فرخزاد، ژاله علو و... در این دیوارنگاره دیده می شدند.

این در حالی است که بعضی از این چهره ها همیشه در فهرست نام های ممنوعه قرار داشتند و حتی نام گذاری معبری به نام فروغ فرخزاد که مصوبه شورای شهر تهران بود، مورد پذیرش قرار نگرفت.

فاطمه معتمدآریا اولین مخالف استفاده از تصویرش در این دیوارنگاره بود. او در اینستاگرام خود خواست که تصویرش را حذف نمایند. مرضیه برومند هم از مقامات خواست عکس وی را از دیوارنگاره میدان، ولی عصر تهران بردارند.

وی در اینستاگرام خود نوشت: آقایان، عکس مرا از آن دیوار بردارید. ژاله علو نیز در یادداشت کوتاهی نوشت: من در فضای مجازی نیستم و به وسیله دوستان در جریان نهاده شدم. تا به امروز در هیچ تبلیغی حضور نداشته ام و اجازه ای هم از من گرفته نشده، من خواهان حذف تصویرم از پلاکارد تبلیغاتی در میدان هستم.... فرزند هما روستا هم اعلام نموده که تصویر او را در این دیوارنگاره مرتبط نمی داند.

پروانه کاظمی، کوهنورد ایرانی فاتح اورست در واکنش به انتشار تصویرش در دیوارنگاره میدان، ولی عصر گفت: شرم باد که فقط برای سوءاستفاده، نام و تصویر ما زنان ایران استفاده می گردد.

نفیسه مرشدزاده، نویسنده و روزنامه نگار هم به طرح جنجالی دیوارنگاره میدان، ولی عصر واکنش نشان داد و نوشت: برای زنان این سرزمین این قدر ارزش قائلید که اجازه شان را برای استفاده از عکس پروفایل شخصی شان در بیلبورد های خیابانی لازم نمی دانید؟

یکی از نواده های بی بی مریم بختیاری هم به استفاده از عکس وی در این بیلبورد اعتراض کرد و رفتاری که اگر بی بی اش زنده بود، در این روز ها می کرد.... پس از این اعتراض ها، مدیر روابط عمومی سازمان اوج در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما به عنوان سازمان هنری رسانه ای اوج همیشه یکپارچگی ایران عزیز را مدنظر قرار داده ایم. تصویر دیوارنگاره کوشش نموده برای پاسداشت مقام زن، تعداد اندکی از زنان پیروز سرزمین مان ایران را معرفی کند، برای این روز ها که همه جا حرف از زنان است. همه باید سعه صدر خود را برای ایران بالا ببریم. ما در یک کشتی هستیم. چه بخواهیم چه نخواهیم. نظر به اصلاح طرح فعلی دیوارنگاره، تا بازگشت مجدد این طرح، طرح نو رونمایی می گردد.

آخرین حاشیه این دیوارنگاره مربوط به سال گذشته بود که در آن تصاویری از مردان در کنار محصولات فراوری داخل بدون حضور زنان متخصص و تکنیسین و کارگر به تصویر کشیده شده بود.

طراحان این دیوارنگاره بزرگ بار ها زنان را در طرح هایشان نایده گرفته بودند. این بیلبورد بزرگ متعلق به سازمان رسانه ای اوج است و بار ها شهردار تهران شرح داده است که در طرح های منتشرشده نقشی ندارد؛ اما اعتراض های پی درپی باعث نشده بود طراحان آن باز هم زنان را نادیده نگیرند.

چند سال پیش هم نصب تصویری در میدان، ولی عصر تهران در حمایت از تیم ملی فوتبال ایران که در آن هیچ زنی حضور نداشت، با انتقاد های گسترده ای به ویژه در شبکه های اجتماعی روبه رو شد. عنوان این بیلبورد با هم قهرمانیم، یک ملت یک ضربان و بهانه آن حضور تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی 2018 روسیه بود که در آن تصویر بیلبورد مردانی با پوشش هایی از قومیت های مختلف ایران در حال شادی دیده می شدند.

این اعتراض ها منجر به تغییر طرح و توجه به زنان در طراحی نو شد. مدتی بعد طراحان باز هم تصویری با شعار نسل روشن منتشر کردند که زنان در آن بدون چهره ترسیم شده بودند. موضوعی که مورد انتقاد بعضی از اعضای وقت شورای شهر تهران نهاده شد.

آن موقع الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای پنجم شهر تهران، از حذف چهره زنان از دیوارنگاره نو میدان، ولی عصر انتقاد کرد و نوشت: انتظار می رفت حساسیت بیشتری نسبت به دیوارنگاره میدان، ولی عصر وجود داشته باشد؛ از این رو امیدوارم اگر این تصویر از سر سهل انگاری بوده، دیگر تکرار نگردد و اگر سهل انگاری نبود، اصلاح و عذرخواهی گردد.

اما اعتراض ها کمتر به اصلاح رویه طراحان منجر می شد، این بار نیز منتقدان معتقد بودند بازهم طراحان قصد استفاده ابزاری از چهره آن ها را دارند و تأکید داشتند نباید بدون اجازه آن ها از تصاویرشان استفاده می شد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مهر 1401 بروزرسانی: 23 مهر 1401 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2139

به "ممنوعه ها روی دیوار نگاره ولی عصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعه ها روی دیوار نگاره ولی عصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید