نگاه به زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور جزو ضروریات است

به گزارش مرجع مقالات، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروزه نگاه به زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور جزو ضروریات مهم در این بازه زمانی است.

نگاه به زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور جزو ضروریات است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، در اولین کنفرانس ملی انجمن پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ایران که صبح امروز به صورت مجازی و به میزبانی پارک علم و فناوری مازندران برگزار گردید؛ منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروزه نگاه به زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور جزو ضروریات مهم در این بازه زمانی است؛ گفت: هم اکنون ما در مرحله انتقال دستاورد های پژوهشی و یافته های علمی به سمت حل مسائل و مسائل جامعه هستیم و این موضوع از هر نوع و دسته، به لحاظ دسته بندی های علوم، بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: در یک نگاه جامع این موضوع هم در شرایط فعلی که لازمه اش توجه به بخش های مختلف علم و فناوری های منشا گرفته از علوم مختلف است و هم توجه به آینده به معنای آینده نگری در حوزه علم و فناوری و نوآوری اهمیت دارد.

وزیر علوم ادامه داد: جهان به ویژه در حوزه علوم و فناوری به سرعت در حال تحول است و هر روز هم شاهد تحولات و یافته های جدید در علوم و هم انتقال این یافته ها برای تکمیل، ارتقا و یا ایجاد و معرفی فناوری ها هستیم؛ لذا غفلت از این تحول، موجب عقب ماندگی هایی می گردد که گاهی جبران آن به این آسانی میسر نیست و مستلزم صرف وقت، انرژی و هزینه زیاد خواهد بود، لذا قطعاً نگاه به آینده می تواند به عنوان یک استراتژی مهم در حوزه علم و فناوری محسوب گردد.

غلامی اظهار کرد: این تحولی که در جهان در حال رخ دادن است، مقدمات آن از دهه های گذشته شکل گرفته است، اما هر زمان به سرعت آن اضافه شده است. ضرورت همکاری و تعامل بین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به عنوان محیط های فراوری علم و بخش های اجرایی، صنعتی، مالی به عنوان بهره برداران از نتایج علم، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پارک ها و مراکز رشد را واسطه تسهیل تعامل بین منابع فراوری علم و مراکز کاربست آن ها قلمداد و تاکید نمود: در این ارتباط، صندلی پارک ها و مراکز رشد، صندلی بسیار حساس و راهبردی است.

غلامی همچنین با اشاره به لزوم توجه به زمینه های مختلف علوم و فناوری ها که امروز در جهان به عنوان نقاط و موضوعات کلیدی و توجهات راهبردی است؛ اظهار کرد: در حوزه هایی مثل هوش مصنوعی، ماشین های هوشمند و فناوری های زیستی آنچه که پیش بینی می گردد حالت شگرفی است که در حیات انسان ها، مدیریت جامعه، راهبرد های موجود در مباحث سیاست گذاری اعم از حوزه های ملی و بین المللی، تاثیرات عمیقی برجا خواهد گذاشت؛ بنابراین هر جامعه ای ضرورتاً باید خودش را آماده رویارویی با تحولات پیش رو کند.

وی ادامه داد: طبیعی است که ما با داشتن توان علمی خوب در بین مجامع علمی جهان، باید نقاط قابل توجه و ویژه را مورد دقت نظر قرار دهیم و برای تحقق آن کوشش کنیم.

غلامی با اشاره به موضوعاتی که در این کنفرانس مطرح می گردد؛ توضیح داد: همه این مباحث، یک بحث مقدماتی و کلی است که به دنبال آن حتماً نشست های بعدی در حوزه های تخصصی به صورت سمپوزیوم های تخصصی می تواند به ورود بیشتر مراکز علمی، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و به اشتراک گذاری تجربیات یاری کند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه انجمن علمی پارک ها و مراکز رشد کار ارزشمندی انجام دادند و شکل گیری خود این انجمن، به عنوان یک مجموعه ذی قیمت سرمایه بزرگی در این راه است؛ اضافه کرد: در این راستا علاوه بر نگاه به درون جامعه علم و فناوری، حتماً باید نگاه به جامعه و بخش های مختلف آنکه قرار است از این تعاملات، تحقیقات و فراوری فناوری ها و نوآوری ها بهره مند شوند هم در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: بعضی مواقع لازم نیست که منتظر آمدن گروه ها و نهاد ها به سمت درخواست فراوری فناوری یا تقاضا برای حل مسائل و مسائل باشیم، بلکه با معرفی توانمندی ها می توان یاری بزرگی شکل داد که بخش اعظمی از احتیاج های جامعه را رفع کند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در سرانجام سخنان خود ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس، ابراز امیدواری کرد: ان شاء الله در برنامه های آینده، این فعالیت ها به سمت تعمیق و گسترش به ویژه با همکاری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی حرکت کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1647

به "نگاه به زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور جزو ضروریات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه به زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور جزو ضروریات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید