چانگان UNI، V هیبرید سدان اختصاصی پارس خودرو ، آنالیز تخصصی

به گزارش مرجع مقالات، چانگان UNI-V هیبرید سدانی است که مدیر عامل سایپا آن را به عنوان محصول نو پارس خودرو معرفی کرد. این خودرو هیبریدی در حالت الکتریکی 100 کیلومتر پیمایش دارد و در زمان 6.2 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رسد.

چانگان UNI، V هیبرید سدان اختصاصی پارس خودرو ، آنالیز تخصصی

بیت ران - محمد فتح اللهی: به بیان محمدعلی تیموری مدیر عامل سایپا، چانگان Uni-V هیبرید قرار است دوباره پارس خودرو را به دوران فراوری خودروهای لوکس بازگرداند. دورانی که این خودروساز داخلی با فراوری نیسان تیانا یکی از لوکس ترین سدان های زمان خود را به بازار عرضه می کرد.

چانگان Uni-V هیبرید سدانی است که ماه قبل میلادی (May - اردیبهشت / خرداد امسال) بیش از 3/000 خریدار در بازار خودرو چین داشت.

پس باید بدانیم که این سدان هیبریدی چینی خودرویی پرطرفدار در کشور مبداء است. چانگان Uni-V اسفند ماه سال قبل وارد بازار خودرو چین شد. اما در فاصله زمانی 4 ماهه اکنون سی و ششمین سدان پرفروش در چین بشمار می رود.

بد نیست بدانیم که از اسفند ماه سال قبل تا به امروز، فروش این خودرو در چین 283.7 درصد رشد داشت و این روند همچنان هم ادامه دارد.

چانگان Uni-V سومین سری خانواده Uni در این برند چینی و اولین سدان این سری است. این خودرو برای نخستین بار در نمایشگاه Guangzhou سال 2021 به نمایش عایدی و از March (اسفند سال قبل / فروردین امسال) امسال میلادی وارد نمایندگی های Changan در چین شد.

چانگان Uni-V در حقیقت به جای مدل Eado به بازار آمدکه نسل اول آن برای مدتی به وسیله سایپا در ایران به فروش رسید. البته که نسل اول این خودرو در مقایسه با خودروهایی مانند جک J5 کرمان موتور و بسترن B50 بهمن موتور نتوانست آنطور که باید شاید حضوری پیروز را تجربه کند. به همین علت عرضه آن فقط محدود به سالهای 2015 و 2016 شد.

آمار فروش چانگان Uni-V هیبرید در چین

چانگان Uni-V هیبرید 5 اسفند ماه 1401 وارد بازار خودرو چین شد. فوریه امسال 789 نفر برای خرید این خودرو در نمایندگی های چانگان اقدام کردند.

March امسال میلادی (اسفند سال قبل و فروردین ماه امسال)، تعداد مشتریان این خودرو در چین به 1068 نفر رسید. یعنی در مقایسه با ماه فوریه، 35.36% رشد فروش برای این سدان هیبریدی ثبت شد که حاکی از افزایش فروش 279 دستگاهی بود.

در April امسال (فروردین و اردیبهشت امسال) 1678 دستگاه از این خودرو به فروش رسید که رشد 57.1 درصدی را نشان می داد. آخرین آمار فروش این خودرو هم در ماه May میلادی امسال ثبت شد.

آمار ماه May نشان داد که تعداد 3028 دستگاه از چانگان Uni-V هیبرید به وسیله متقاضیان خرید این خودرو خریداری شدند. این آمار به معنای رشد فروش 80.4 درصدی و افزایش تعداد مشتریان به مقدار 1/350 نفر بود.

مشخصات فنی چانگان Uni-V هیبرید پارس خودرو

مهمترین بخش درباره Uni-V هیبرید پارس خودرو که با نام iDD در بازار چین حضور دارد، قوای محرکه آن است. چانگان Uni-V مجهز به دو موتور درون سوز و برقی است.

موتور درون سوز این سدان plug-in hybrid چینی با کد JL473ZQ6 حجمی برابر با 1494 سی سی دارد. قدرت این موتور چهار سیلندر 170 اسب بخار و گشتاور آن نیز به 260 نیوتن متر می رسد که در میان دورهای 1500 تا 4000 در دسترس است.

این موتور که باید با بنزین 92 اکتان کار کند دارای استاندارد آلایندگی Country VI کشور چین است. یعنی سخت ترین و تازهترین استانداردهای محیط زیستی این کشور را پاس می نماید.

موتور الکتریکی چانگان Uni-V iDD نیز 125 کیلووات قدرت دارد که برابر با 168 اسب بخار است. گشتاور موتور الکتریکی این سدان هیبریدی هم به 330 نیوتن متر می رسد.

این بدان معناست که چانگان Uni-V هیبرید در حالت فول شارژ قادر است 338 اسب بخار قدرت و 590 نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد.

نکته مهم درباره این سدان هیبریدی آن است که باتری Lithium iron phosphate آن با ظرفیت 18.4 کیلووات ساعت فقط با پریز برق شارژ می شوند.

یعنی سامانه هیبریدی آن به وسیله موتور اقدام به شارژ باتری ها نمی نماید. به همین علت یا باید آن را در ایستگاه های شارژ سریع DC شارژ کرد یا به شارژر خانگی AC وصل کرد.

در دنیای واقعی شما به عنوان خریدار آینده این خودرو هیبریدی فقط تا زمانی می توانید از قدرت 338 اسب بخاری و گشتاور 590 نیوتن متری Uni-V هیبریدی بهره ببرید که باتری آن شارژ باشد. در غیر این صورت شما در بیشتر مواقع یک سدان 1680 کیلوگرمی با 170 اسب بخار قدرت را می رانید.

گفتنی است که نیرو و گشتاور موتور به وسیله گیربکس 3 کلاچه الکتریکی 6 سرعته به چرخ های جلو این خودرو منتقل می گردد.

ابعاد و مقدار چانگان Uni-V هیبرید پارس خودرو

چانگان Uni-V هیبرید پیرو همان اصول خانواده Uni در چانگان است. جلوپنجره بدون حاشیه، گرافیک های سه بعدی و نمای جلو جسورانه مهمترین مشخصه های طراحی ظاهری خانواده Uni در چانگان هستند که Uni-V هم آنها را دارد.

نمای کلی بدنه این سدان ما را به یاد آئودی A7 می اندازد و کاملاً یک خودرو فست بک است. دستگیره های مخفی ظاهری یکدست و تمیز به این خودرو بخشیدند و نمی توان از چراغ های نافذ جلو هم به راحتی گذشت.

طول، عرض و ارتفاع این سدان هیبریدی برابر است با 4680×1838×1435 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم به 2750 میلیمتر می رسد.

همانطور که در ابتدای متن عنوان شد، چانگان Uni-V هیبرید در 6.2 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رسد. حداکثر سرعت این خودرو هم 215 کیلومتر در ساعت اعلام شد.

پیمایش و شارژ باتری های چانگان Uni-V هیبرید

در شرایط آزمایشگاهی، پیمایش الکتریکی خالص این خودرو 113 کیلومتر مقدار گیری شد. این بدان معناست که چانگان Uni-V در حالت فول شارژ با باک بنزین 45 لیتری پُر می تواند تا 1100 کیلومتر بدون توقف به حرکت خود ادامه دهد.

مقدار مصرف سوخت این سدان چینی هیبریدی 4.2 لیتر در هر صد کیلومتر است. ضمن اینکه برای شارژ باتری های آن هم 30 دقیقه وقت لازم دارید. البته به شرط آنکه از شارژر سریع DC بهره ببرید و از 30 تا 80 درصد فضای ذخیره نیرو در باتری را شارژ کنید.

چانگان Uni-V هیبریدی می تواند در سفرها و کمپینگ ها نقش یک تأمین نماینده نیرو را هم ایفا نماید. یعنی اگر اجاق برقی در پیک نیک های خود دارید یا در شب به نورپردازی نیاز دارید، کافیست پریز وسیله برقی خود را به این خودرو وصل کنید.

از منظر ایمنی باتری هم چانگان Uni-V دارای استاندارد IP68 است. به بیانی آسان، اگر شما با این خودرو در آبی به عمق یک متر و به مدت زمان 30 دقیقه شناور بمانید، باتری ها همچنان می توانند ادوات داخلی خودرو را برای استفاده حاضر و مهیا نگهدارند.

اگر خودرو در اثر سانحه ای واژگون گردد، سامانه خنک نماینده باتری Uni-V بطور اتوماتیک آغاز به پایدار کردن دمای باتری ها می نمایند تا از آتش سوزی احتمالی جلوگیری گردد.

امکانات و آپشن های چانگان Uni-V هیبرید در چین

چانگان Uni-V هیبرید به ترمزهای دیسکی و ترمز پارک برقی مجهز است. این خودرو با تایرهایی به ابعاد 235/45 و رینگ های 18 اینچی به طور استاندارد به دست مشتریان می رسد.

ترمزهای ABS و EBD، سامانه های کنترل کشش و پایداری، هشدار بازبودن کمربند ایمنی و TPMS هم از امکانات استاندارد همه تیپ های این خودرو در چین بشمار می روند.

همه مدل های مقرون به صرفه و گران این سدان هیبریدی دارای ایربگ سرنشینان جلو، ایربگ های جانبی و پرده ای هستند. ضمن اینکه سنسور پارک جلو و عقب هم در تمام نسخه ها بطور استاندارد وجود دارد.

دوربین 360 درجه با پرسپکتیو بدنه و تنظیم حالات رانندگی هم جزئی از امکانات استاندارد این سدان هستند. اما فقط نسخه 134/900 یوانی Uni-V هیبریدی به کروز کنترل آداپتیو مجهز است. در حالی که دو نسخه مقرون به صرفه تر دارای کروز کنترل معمولی هستند.

سامانه کنترل حرکت خودرو در سربالایی و کنترل حرکت خودرو در بین خطوط هم امکانی استاندارد در همه مدل های این خودرو است.

اما رادار خطی، تثبیت نماینده بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو، ترمزهای اضطراری و سانروف پانورامیک فقط در مدل گران مشاهده می شوند. گفتنی است که بقیه نسخه ها سانروف معمولی دارند.

اسپویلر عقب برقی در تیپ مقرون به صرفه Uni-V هیبرید وجود ندارد. اما مدل های گران تر این امکان را بطور استاندارد در اختیار دارند. ورود بدون کلید (درب های جلو)، استارت دکمه ای و دستگیره های درب مخفی در همه تیپ ها وجود دارند.

اما درب صندوق عقب برقی که دارای حافظه هم هست، فقط مختص تیپ گران Uni-V هیبریدی است. همه مدل های این سدان هیبریدی با تریم چرمی صندلی ها، تنظیم فرمان دستی، دسته دنده الکترونیکی، پشت آمپر دیجیتالی 10.3 اینچی و دوربین ثبت وقایع، تنظیم برقی صندلی های جلو به دست مشتریان می رسند.

امکانات داخلی چانکان Uni-V هیبرید

شارژر وایرلس تلفن و گرمکن و سردکن صندلی های ردیف اول اما فقط مختص نسخه فول این خودرو است. نمایشگر 10.3 اینچی لمسی با رزولوشن 1920×720 هم در همه تیپ ها وجود دارد. البته خریداران این خودرو می توانند با پرداخت مبلغ 1999 یوان سیستم صوتی SONY با 10 اسپیکر را هم سفارش دهند.

چراغ های جلو این سدان هیبریدی LED است و Uni-V هیبریدی در نسخه فول بعلاوه با نورپردازی داخلی 64 رنگی در نسخه فول به دست مشتریانش می رسد.

آیینه های جانبی برقی گرمکن دار، ایرکاندیشن یک نقطه ای با خروجی تهویه در عقب و فیلتر PM2.5 امکانی استاندارد در همه مدل ها است. اما سنسور نور و باران فقط در تیپ گران این خودرو وجود دارد.

مشتریان چینی این خودرو بعلاوه می توانند با پرداخت 2000 یوان، پکیج Fast Charge باتری این خودرو (25 کیلوواتی) را نیز برای Uni-V هیبریدی خریداری نمایند.

قیمت چانگان Uni-V هیبرید در چین

مقرون به صرفهترین تیپ چانگان Uni-V هیبرید در بازار خودرو چین، 124/900 یوان در نمایندگی های این برند به فروش می رسد. این رقم براساس یوان 7010 تومانی امروز برابر است با 875/549/000 تومان.

گرانترین تیپ این خودرو هم به قیمت 134/900 یوان به دست مشتریان Uni-V هیبریدی می رسد که معادل 945/649/000 تومان خواهد بود.

جالب اینجاست که از نظر مزایای خرید این خودرو، 10/000 مشتری اول چانگان Uni-V هیبریدی 5000 یوان (35/050/000 تومان) هدیه نقدی دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه دولت چین یارانه نقدی تا سقف 6000 یوان (42/060/000 تومان) به خریداران این خودرو هیبریدی پرداخت می نماید.

اگر قیمت های بالا را در نظر گیریم، باید گفت پارس خودرو احتمالاً این سدان هیبریدی را در حدود قیمتی دو میلیارد تومان در بازار خودرو کشور عرضه خواهد نمود.

چانگان Uni-V هیبرید با گارانتی سه ساله یا 120 هزار کیلومتری در کشور چین به دست مشتریانش می رسد. گفتنی است که خریدار اول این خودرو در چین گارانتی بدون محدودیت کیلومتر و سال در زمینه باتری های این خودرو نیز دریافت می نماید. حال باید دید پارس خودرو تا چه مقداری این سدان پلاگین هیبرید را در ایران گارانتی خواهد نمود.

نکات منفی چانگان Uni-V هیبرید به بیان چینی ها

چانگان Uni-V هیبرید به عنوان یک خودرو تازه در بازار چین مشتریان و متقاضیان بسیاری دارد. گرچه این خودرو به لحاظ طراحی و کارایی توانست رضایت بسیاری از خریداران چینی را بدست آورد، اما همچون هر خودرو دیگری در بازار دارای نکات منفی است.

در بسیاری از وبسایت های چینی، بخش هایی برای بیان نظرات خریداران وجود دارد. با مطالعه این بخش های می توان متوجه شد که این محصول تا چه مقدار توانست رضایت خریداران را بدست آورد و در عین حال نکات منفی آن چیست.

یکی از نکاتی که باعث نارضایتی خریداران این خودرو شد، مدت زمان شارژ کامل آن است. بسیاری از خریداران بر این باورند که شارژ صفر تا 100 درصد باتری این خودرو بیش از 1 ساعت زمان می برد. البته برای همین چانگان پیشنهاد کرد که از 30 تا 80 درصد باتری این خودرو را شارژ کرد.

بعضی از خریداران این خودرو هم از سفتی و اسپرتی بیش از حد تعلیق آن ناراضی هستند. به نظر آنها چانگان می توانست تعلیق نرم تری برای این خودرو دست و پا کند.

یکی از خریداران این خودرو هم عنوان نمود که پس از 1400 کیلومتر رانندگی با آن با هشدار خرابی موتور روبرو شد. زمانی که خودرو را به نمایندگی می برد متوجه می گردد که سیستم توربو و سنسور اکسیژن آن خراب است.

مطالعه بخش نظرات خریداران روشن می نماید که مشکل عمده این خودرو، طولانی بودن زمان شارژ آن است. به غیر از این مورد باید گفت اگر به دنیال سدان هیبریدی راحت و نرمی هستید، احتمالاً چانگان Uni-V هیبرید گزینه مناسبی برای شما نیست.

این سدان چینی گرچه روزهای اوج پارس خودرو با فراوری محصولات لوکس را زنده نمی نماید، اما به عنوان یک سدان زیبا و کارآمد می تواند دوباره این خودروساز را به آن روزها کمی نزدیک کند.

قیمت لاستیک خودرو در بازار / جدول قیمت به روز تیر 1402

شرکت مگاموتور با DAE چین همکار شد / آغاز تغییرات در موتور خودروهای سایپا

واردات خودرو دست دوم / مهم اما بی تاثیر

مهلت واریز وجه متقاضیان خودرو های سایپا فقط برای طرح مادران تمدید شد

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و جزئیات تازه آن

منبع: بیت ران
انتشار: 15 تیر 1402 بروزرسانی: 15 تیر 1402 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2252

به "چانگان UNI، V هیبرید سدان اختصاصی پارس خودرو ، آنالیز تخصصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چانگان UNI، V هیبرید سدان اختصاصی پارس خودرو ، آنالیز تخصصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید