چین در مسیر رسیدن به ماه، آمریکا نگران چیست؟

به گزارش مرجع مقالات، ایسنا نوشت: بیل نلسون رئیس ناسا در جدیدترین اظهارات خود هشدار داده است که چین ممکن است مدعی قلمرویی غنی از منابع روی ماه باشد و نگرانی هایی در خصوص جاه طلبی این کشور در کره ماه وجود دارد.

چین در مسیر رسیدن به ماه، آمریکا نگران چیست؟

رقابت برای رسیدن به ماه بین ایالات متحده و چین به شکل روزافزون در حال تشدید است و دو سال آینده می تواند نشان دهد که چه کسی در این مسابقه برنده می گردد.

بیل نلسون، مدیر ناسا در مصاحبه ای با پولیتیکو هشدار داد که اگر چین در مسابقه فضایی پیروز گردد، ممکن است قلمرویی را در ماه تصاحب کند که بر منطقه ها غنی از مواد معدنی و سایر منابع تسلط یابد یا حتی مانع از سفر دیگر کشورها به ماه گردد.

وی گفت: این یک واقعیت است؛ ما در یک مسابقه فضایی هستیم و بهتر است مراقب باشیم که آنها تحت عنوان انجام پژوهش های علمی در ماه آنجا را تصرف نکنند. این احتمال وجود دارد که آن ها بگویند از اینجا دور شوید، ما اینجا هستیم و این قلمروی ماست.

مقامات ناسا برای شرح نگرانی های خود به جزایری در دریای چین جنوبی اشاره کردند، جایی که ارتش چین در آن پایگاه هایی ایجاد نموده است. رئیس ناسا می گوید: اگر به گفته من شک دارید، ببینید آنها با جزایر اسپراتلی(Spratly) چه کردند.

یک مسابقه فضایی تازه

برنامه های فضایی ناسا و چین برای رسیدن به ماه در چند سال آینده فشرده است و هر دو کشور در ماه های اخیر وقت خود را صرف این کار نموده اند.

چین در چند سال اخیر، مدارگردها، فرودگرها و کاوشگرهایی را به فضا پرتاب نموده است که به ماه و مریخ رسیده اند. آمریکایی ها بر این باورند که سازمان ملی فضایی چین خیلی سریع در حال پیشرفت است و این احتمال وجود دارد که بتواند اهداف ناسا را که در پروژه فعلی آرتمیس معین شده است، شکست دهد و زودتر از ناسا قدم بر ماه بگذارد.

بیل نلسون گفت: چین در دهه گذشته موفقیت و پیشرفت های عظیمی داشته است. بعلاوه این درست است که تاریخ فرود آنها روی ماه روز به روز نزدیک تر می گردد.

برنامه فضایی چین به تازگی ایستگاه فضایی تازهی را راه اندازی و تکمیل نموده است. پکن اعلام نموده است که امیدوار است تا سرانجام این دهه فضانوردان خود را بر روی ماه فرود آورد.

در همین حال، ناسا روی مجموعه ماموریت های آرتمیس خود به ماه کار می نماید. ناسا ماموریت آرتمیس 1 را در ماه نوامبر برای یک ماموریت 26 روزه به سمت ماه پرتاب کرد. این ماموریت پس از چرخش یک کپسول اوریون به دور ماه، موفقیت آمیز بود و ناسا را یک قدم به هدف خود برای ایجاد حضور انسانی در ماه نزدیک تر کرد.

ناسا میخواهد تا سال 2025 فضانوردان را بر روی ماه فرود آورد.

شیطنت سیاسی احتمالی چین در ماه

کارشناسان امنیتی نگرانند که چین به غیر از معین قلمرو و ادعای مالکیت منطقه های از ماه، بعلاوه قصد دخالت در سیستم های فضایی ایالات متحده را داشته باشد.

تری ویرتز، فرمانده سابق ایستگاه فضایی بین المللی می گوید: در یک سطح، این یک رقابت سیاسی است تا نشان داده گردد که سیستم های چه کسی بهتر کار می نماید. آنچه آنها واقعاً می خواهند کسب احترام به عنوان بهترین کشور دنیا است. آنها می خواهند قدرت مسلط بر روی زمین باشند، بنابراین رفتن به ماه راهی برای نشان دادن کارکرد سیستم آنها است. اگر آنها انسان را به ماه برگردانند، این نشان می دهد که آنها بهتر از ما هستند.

سرمایه گذاری چین در پروازهای فضایی و سایر فناوری های موشکی در بحبوحه رقابت تسلیحاتی مداوم با ایالات متحده و روسیه انجام می گردد، زیرا هر سه کشور در حال حاضر در حال توسعه سلاح های مافوق صوت هستند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2176

به "چین در مسیر رسیدن به ماه، آمریکا نگران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین در مسیر رسیدن به ماه، آمریکا نگران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید