10 پیش بینی درباره آینده جیمز باند پس از دنیل کریگ

به گزارش مرجع مقالات، تازه ترین فیلم جیمز باند یعنی زمانی برای مردن نیست (No Time to Die) بالاخره و بعد از کش و قوس های فراوان اکران شد و حالا هم که نسخه با کیفیت آن در دسترس همه قرار گرفته. با اینکه بخش هایی از داستانش باب میل همه نبوده، ولی در کل توانسته رضایت هواداران این جاسوس محبوب را به دست آورد و خاتمه بندی احساسی و تأثیرگذاری برای جیمز باندِ دنیل کریگ به شمار میرود.

10 پیش بینی درباره آینده جیمز باند پس از دنیل کریگ

اما از مدت ها پیش از اکران این فیلم، هواداران جیمز باند آغاز کرده بودند به برآورد درباره آینده این فرنچایز. خیلی ها با هیجان و حرارت زیاد بازیگر بعدی او را حدس می زنند و بقیه هم سعی دارند بفهمند از نظر ساختاری و داستانی چه تغییراتی برایش رخ خواهد داد.

قطعا سازندگان جیمز باندهای بعدی از تجربه های پیشین درس می گیرند و سعی خواهند کرد اشتباه های گذشته را تکرار نکنند، اما به احتمال زیاد توالی موجود در دنیای باند را حفظ خواهند کرد و حتی شاید برخی شخصیت های فرعی را که در آخرین فیلم معرفی شدند، به فیلم های بعدی بیاورند.

برآورد درباره بازیگر بعدی جیمز باند در این مقطع کار عبث و بی فایده ای است. هر حدس و احتمالی که مطرح می گردد هیچ پایه و اساسی ندارد و اصلا نمی توان با پشتوانه های منطقی، گزینه ای را پیش بینی کرد. اما می توانیم راجع به راستا و جهت و مدل قصه هایی را که قرار است طی یک دهه آینده برای مأمور 007 روایت کنند، برآورد کنیم.

با جیمز باندهای دنیل کریگ یاد گرفتیم که منتظر چیزای غیرمنتظره باشیم، برای همین هرگز نمی توانیم حدس کاملا درستی بزنیم. اما می گردد بر اساس اطلاعات موجود، پیش بینی های مجذوب کنندهی کرد.

هشدار- در ادامه مطلب بخش هایی از فیلم آخر جیمز باند لو می رود

10. روی توالی و پیوستگی داستان های هر قسمت، حساسیت کمتری وجود خواهد داشت

احتمالا رادیکال ترین و غیرمتعارف ترین جنبه جیمز باندهای دنیل کریگ، تمرکزش روی توالی و پیوستگی داستان هایش بود. جیمز باندهایی که دنیل کریگ بازی کرد به همدیگر مرتبط بودند و هر قسمت دنباله مستقیم قسمت قبل بود و همگی داستانی کلی را تکمیل می کردند.

در انتها این قصه چندوجهی و پر پیچ و خم، متوجه می شدیم که بلوفلد (کریستوف والتز) باعث و بانی تمام رنج ها و مصیبت های باند بوده. افشاگری و غافلگیری تکان دهنده ای که بین هواداران جیمز باند دودستگی ایجاد کرد. عده ای از دیدنی یک دنیا داستانی منسجم و مرتبط به هم لذت می بردند، ولی عده ای دیگر حس می کردند جنبه های دیگر دنیای جیمز باند فدا شده بود تا این داستان مرتبط منسجم شکل بگیرد.

همین رویکرد باعث شد تا فیلم آخر دنیل کریگ تا حدودی تأثیرگذار از آب در بیاید و از نظر حسی درگیرمان کند. اما احتمالش زیاد است که در ادامه، دوباره سراغ همان روش قدیم بفرایند و هر قسمت داستان مجزای خودش را روایت کند. فرنچایز جیمز باند همیشه با نگاهی به نظر مردم ساخته شده و با توجه به اینکه هواداران مأمور 007 نسبت به داستان منسجم و به هم مرتبط این 5 فیلم نظرات متناقضی دارند و دودستگی هایی ایجاد شده، بعید نیست که تهیه کننده ها و سازندگان قسمت های بعدی با فرمول قدیمی و آشنای جیمز باندهای اولیه پیش بفرایند.

از طرفی، این احتمال هم وجود دارد که جیمز باند تازه جایی در میانه این دو رویکرد بایستد، یعنی نه کاملا داستان هایش جدا از هم باشد و نه خیلی مرتبط و متصل به هم. رگه هایی از قصه های قسمت های قبل را نگه دارند و هر بار داستانی از نو روایت کنند.

جیمز باندهای دنیل کریگ با داستان های منسجم و فرایند شخصیت پردازی مرتبط به هم، یکی از کامل ترین قصه های باند را تحویل سینمادوستان داده اند. با این حال خیلی از هواداران مأمور 007 حس می کنند که دیگر وقتش رسیده تا در هر قسمت از فیلم های جیمز باند، داستان مجزایی روایت گردد.

9. پالوما بازمی گردد و جای فلیکس را می گیرد

تا اینجای کار، حضور کوتاه مأمور CIA پالوما (با بازی درخشان و مسحورکننده آنا دی آرماس) بهترین جنبه زمانی برای مردن نیست به شمار میرود. پالوما جدای از اینکه یک باند گرل زیبا و دل فریب است، مهارت های فوق العاده ای هم دارد و مثل جان ویک می تواند چندین نفر را هم زمان از پا در بیاورد، آن هم وقتی لباس مهمانی رسمی پوشیده.

این شخصیت چنان تأثیرگذار و مجذوب کننده است که تنها با 10 دقیقه حضور پیروز شده قلب همه را تسخیر کند و خیلی ها از همین الان حسرت می خورند که چرا زمان بیشتری در فیلم نبود. حالا که صحبت هایی درباره ریبوت کلی مجموعه زده شده و احتمال دارد همه چیز از نو تعریف گردد، همه نگران اند که پالوما دیگر قرار نیست برگردد.

اما با توجه به بازخوردهای شدیدا مثبتی که نسبت به این شخصیت ایجاد شده، احتمال اینکه در فیلم های بعدی جیمز باند ظاهر گردد خیلی زیاد است و حتی شاید جای فلیکس را بگیرد.

حضور او در فیلم های بعدی باند جالب و باحال خواهد بود. تصورش را بکنید باند پیغامی از طرف فلیکس دریافت می کند و وقتی به محل قرار می رود، به جای فلیکس با پالوما رو به رو می گردد که بعد از مرگ فلیکس مقامش را گرفته. اگر پالوما را در فیلم های بعدی باند نگه دارند و هر بار در سکانس های کوتاه این چنینی ظاهر گردد، خیلی منطقی تر است تا اینکه کلا حذفش کنند.

8. تعدادی از فیلم های جیمز باند را کارگردان های زن خواهند ساخت

طی 60 سالی که فیلم های گوناگون و متنوع جیمز باند ساخته شده اند، هیچ کارگردان زنی پشت دوربین این 25 فیلم قرار نگرفته.

ولی حالا که کارگردان های زن روزبه روز معروف تر می شوند و حتی آثار بلاک باستر و پرخرج هم می سازند، اصل بعید نیست که یک یا چند فیلم جیمز باند بعدی را به کارگردان های زن بسپرند.

گزینه های زیادی روی میز است: ایوا دوورنی، کلوئی ژائو، دی ریس، کاترین بیگلو، پتی جنکینز، لانا واچوفسکی، لین رمزی،دبرا گرانیک و امرالت فنل تنها تعدادی از نام هایی است که به فکر خطور می کند.

با توجه به اینکه در زمانی برای مردن نیست با رویکردی تازه و کمتردیده شده نسبت به دنیای جیمز باند و زن هایش روبه رو شدیم، احتمال به واقعیت پیوستن این پیش بینی خیلی زیاد است. البته کارگردان های مرد نام آشنای زیادی هم در صف انتظار هستند، کسانی مثل دنی ویل نو و کریستوفر نولان که بارها از علاقه اشان نسبت به جیمز باند حرف زده اند.

7. دوران جیمز باند تازه کوتاه تر است

دنیل کریگ چیزی حدود 15 سال عهده دار نقش جیمز باند بود و این مدت زمان واقعا زیاد و حیرت انگیزی است. تازه اگر زمان پیش تولید فیلم ها را هم در نظر بگیریم، دوران او 17 سال می گردد.

فیلم های باند معمولا هر دو سه سال یک بار اکران می شوند، ولی جیمز باندهای دنیل کریگ این سنت را شکستند. بین ذره ای آرامش و اسکای فال چهار سال فاصله افتاد، و بین اسپکتر و زمانی برای مردن نیست هم شش سال انتظار کشیدیم.

البته که در مورد آخری عوامل بیرونی مثل کرونا هم در تأخیر و فاصله زیاد نقش داشتند. ولی به نظر می رسد تهیه کننده های جیمز باند تصمیم گرفته اند به این فواصل طولانی انتها دهند و جیمز باندهای بعدی را با سرعت بیشتری بسازند تا دوران کوتاه تری داشته باشد.

بنا بر این احتمالا جیمز باندهای بعدی با همان فاصله استاندارد دو-سه سال یک بار روی پرده خواهند رفت و قطعا زودتر از دوران دنیل کریگ به انتها خواهند رسید و بازیگر دیگری معرفی خواهد شد.

صرف نظر از اینکه بازیگر بعدی جیمز باند در چه تعداد فیلم نقش این جاسوس را بازی خواهد کرد، می توانیم مطمئن باشیم که زودتر از یک دهه به انتها کار خودش خواهد رسید، البته اگر در این میان مسائل غیر قابل پیش بینی رخ ندهد.

6. فیبی والر بریج برای همکاری در فیلم نامه های قسمت های بعدی برمی گردد

یکی از جالب ترین و بهترین تصمیم هایی که سر ساختن زمانی برای مردن نیست گرفتند، اضافه کردن ستاره و نویسنده سریال محشر فلی بگ (Fleabag) یعنی فیبی والر بریج به تیم نویسنده ها بود.

آن اوایل گفته می شد که فیبی والر بریج به توصیه دنیل کریگ به گروه پیوسته تا کمی نمک و بامزگی به قصه اضافه کند و برای شخصیت های زن دیالوگ های بهتری بنویسد و پرداخت آن ها را عمیق تر کند، ولی حالا تعیین شده که نقش او بیشتر از این ها بوده و راستا و جهت داستان را هم بهتر کرده.

هر کسی که با کارها و ایده های والر بریج آشنا باشد، با دیدن زمانی برای مردن نیست فوری متوجه نقش و حضور او می گردد. در این قسمت جیمز باند موقعیت های ریز کمدی واقعا بامزه داریم و شخصیت های زنی که قوی تر پرداخت شده اند. یعنی همان جنبه هایی از فیلم که بیشتر از همه تحسین شده.

برای همین احتمال اینکه فیبی والر بریج برای جیمز باندهای بعدی هم استخدام گردد و دستی روی فیلم نامه هایشان بکشد، زیاد به نظر می رسد.

همه می دانیم که نویسنده های جیمز باندهای پیروز، معمولا برای نوشتن پروژه های بعدی این فرنچایز هم می آیند. و با توجه به استعداد و انرژی مهارنشدنی والر بریج، اگر تهیه کننده های باند برای فیلم های آینده سراغش نیایند به خودشان ضرر زده اند.

البته فیبی والبر بریج حسابی سرش شلوغ است و مدام او را سر پروژه های گوناگون می برند، ولی هر وقت زمانش خالی بود بدون شک باید سراغش بفرایند.

5. اِم، مانی پنی و تنر دیگر نیستند، ولی کیو و نومی باقی می مانند

یکی از پرسش هایی که بعد از دیدنی زمانی برای مردن نیست در فکر همه ایجاد شده، این است که از بین بازیگرها و شخصیت های فرعی کدامشان در فیلم های بعدی هم حضور خواهند داشت.

با توجه به انتها زمانی برای مردن نیست، احتمال دارد تهیه کننده های جیمز باند همه چیز را از صفر آغاز کنند و تمام شخصیت های فرعی باندهای قبلی را کنار بگذارند. اما تعدادی از این شخصیت ها حسابی قوام یافته اند و در بین مردم هوادارانی پیدا کرده اند، برای همین حذف آن ها غیرمنطقی به نظر می رسد.

احتمالا شخصیت هایی مثل اِم (رالف فاینس)، مانی پنی (نائومی هریس) و تنر (روری کینیر) دیگر به فیلم ها باز نخواهند گشت، ولی از طرف دیگر شخصیت های جوان تری چون کیو (بن ویشا) و نومی (لاشانا لینچ) همچنان به حضورشان در دنیای جیمز باند ادامه خواهند داد.

با توجه به اینکه دزموند لولین در 17 فیلم جیمز باند و طی حدود چهل سال، نقش کیو را بازی کرد، بعید نیست که این موقعیت برای بن ویشا هم تکرار گردد و او را در دوره های متفاوت جیمز باند ببینیم.

نومی هم شخصیت کنجکاوی برانگیزی به نظر می رسید و اصلا منطقی نیست که تنها بعد از یک فیلم او را کنار بگذارند. البته به احتمال زیاد او در جیمز باندهای بعدی نقش کمتری خواهد داشت و مثل زمانی برای مردن نیست از وزنه های اصلی داستان نخواهد بود.

یکی از مجذوب کنندهیت های اصلی فیلم های جیمز باند، همین تنوع و آزادی عملش است. اینکه هر وقت اراده کنند می توانند شخصیت ها و بازیگرها را تغییر دهند و جایگزین بهتری برایشان بگذارند و مؤلفه های متفاوت دنیایشان را بر اساس خواست و نیاز زمانه بچینند. دلیلی ندارد در ادامه این رویکرد مجذوب کننده را کنار بگذارند.

4. بالاخره یک شخصیت شرور زن قدرتمند مقابل جیمز باند می ایستد

جالب است که طی نیم قرن حضور فیلم های جیمز باند، هنوز یک شخصیت زن شرور قدرتمند که مأمور 007 را به چالش بکشد ندیده ایم.

البته در این میان شخصیت هایی مثل رزا کلب در از روسیه با عشق یا الکترا کینگ در دنیا کافی نیست داشته ایم. ولی هیچ کدام شخصیت شرور اصلی و بزرگ داستان نبوده اند و جای خالی چنین کاراکتری شدیدا حس می گردد.

پس حالا دیگر زمانش رسیده که یکی از بازیگران زن رده بالا و مشهور را بیاورند و یک شخصیت شرور قدرتمند و چندلایه برایش بنویسند. هم تنوع مجذوب کنندهی به دنیای جیمز باند خواهد داد و هم چالشی تازه پیش روی مأمور 007 خواهد گذاشت.

گزینه های مجذوب کننده و کنجکاوی برانگیز زیادی هم برای ایفای این نقش وجود دارند: تیلدا سویینتون، وایولا دیویس، ماریون کوتیار، کیت بلنشت، رجینا کینگ، جسیکا چستین، شارلیز ترون، هلنا بونهم کارتر، ایزابلا هوپر و ژولیت بینوش.

3. ریدیوهد بالاخره آهنگی برای جیمز باند می خواند

با اینکه برای تهیه کننده های جیمز باند منطقی تر است که به همین رویکرد فعلی ادامه دهند و خواننده های تازه نفس و بااستعداد و پرطرفدار را برای خواندن آهنگ تیتراژ جیمز باند بیاورند، ولی اگر در این میان سراغ هنرمندان قدیمی تری هم رفتند تعجب نکنید، خواننده ها و گروه هایی که سالیان دراز در صنعت موسیقی حضور داشته اند و هنوز هم هواداران بی شماری دارند.

یکی از این گروه ها، ریدیوهد است که بارها شنیده ایم نسبت به ساخت و اجرای آهنگی برای جیمز باند ابراز تمایل کرده اند و هوادارانشان هم مدت هاست منتظر چنین اتفاقی هستند.

اعضای ریدیوهد حتی برای ساخت آهنگ تیتراژ اسپکتر به پروژه اضافه شده بودند، ولی چون آهنگشان زیادی تلخ و تاریک از آب در آمده بود تهیه کننده ها ردش کردند. آهنگی که گفته شده به مراتب بهتر از قطعه ای است که سم اسمیت در نهایت برای اسپکتر خواند.

نایجل گادریچ تهیه کننده ریدیوهد، ساخته شدن این آهنگ را اتلاف وقت و انرژی خوانده، چون در نهایت استفاده اش نکردند. ولی خواننده گروه یعنی تام یورک از هواداران پروپاقرص جیمز باند است و احتمالا اگر دوباره به او پیشنهاد همکاری بدهند، نمی تواند جواب نه بدهد.

ریدیوهد به خوبی می تواند آهنگی برای جیمز باند بسازد که خیلی زود پرطرفدار گردد، و در عین حال کیفیتی ویژه و مثال زدنی داشته باشد و چندین پله بالاتر از آهنگ های اخیر جیمز باند بایستد.

2. شخصیت های شرور معروف جیمز باند بار دیگر ظاهر می شوند

خیلی ها برآورد می کردند که سافین (رامی مالک) در زمانی برای مردن نیست در واقع همان دکتر نو است. ولی با دیدن فیلم متوجه شدیم که او شخصیت شرور کاملا تازه ای است. دیدن شخصیت های شرور تازه اتفاق هیجان انگیزی به شمار میرود، ولی هیچ کس نمی تواند منکر قدرت نوستالژی و خاطره بازی گردد و خیلی از هواداران جیمز باند دوست دارند شخصیت های شرور آشنا و قدیمی را به شکلی تازه و با بازیگری متفاوت ببینند.

بلوفلد (کریستوف والتز) در جیمز باندهای دنیل کریگ شاید خیلی ها را سرخورده کرده باشد، چون به هر حال در قد و قواره این شخصیت پلید و بزرگ ظاهر نشد. ولی دنیای جیمز باند پر است از شخصیت های شرور مطرح و تأثیرگذار و در فیلم های آینده می توانند سراغ آن ها بفرایند.

برای همین بعید نیست که در آینده شاهد حضور دوباره شخصیت هایی چون دکتر نو، گلدفینگر و اسکارامانگا باشیم.

حتی شاید در بازتعریف این شخصیت ها، تعدادی از آن ها را به شکل یک زن نمایش دهند و همه چیز شکل تازه ای به خودش بگیرد.

1. بازیگر تازه جیمز باند کسی خواهد بود که اصلا فکرش را هم نمی کنیم

بحث و برآورد درباره بازیگر بعدی جیمز باند حتی پیش از اکران اسپکتر و شش-هفت سال پیش آغاز شده بود. ولی حالا می دانیم که جست وجو برای بازیگر تازه جیمز باند تا سال آینده آغاز نخواهد شد و خیلی از گزینه هایی که قبلا خیلی محتمل به نظر می رسیدند، دیگر موضوعیت ندارند.

حتی حالا که گزینه های جدی تری مطرح شده اند باز هم نمی توانیم زیاد مطمئن باشیم، چون ممکن است نامی معرفی گردد که هیچ کدام از ما انتظارش را نداشته ایم.

تا الان بحث های زیادی حول گزینه های تعیین تر و محتمل تر در گرفته و همه درباره اشان حرف زده اند. برای همین بعید نیست تهیه کننده های جیمز باند سراغ گزینه ای بفرایند که تا الان هیچ کس درباره اش حرف نزده.

تا اینجای کار می دانیم که قرار نیست جیمز باند تبدیل به زن گردد و یک بازیگر زن جایش را بگیرد. گزینه هایی مثل هری استایلز هم که شایعه ای بیش نبودند. در نتیجه احتمال دارد تهیه کننده های جیمز باند سراغ یکی از ستاره های نوظهور تلویزیون و تئاتر بفرایند.

آن قدیم ها هیچ کس فکرش را هم نمی کرد جرج لازنبی عهده دار نقش جیمز باند گردد، و خود دنیل کریگ هم از بین نام هایی چون هنری کویل و هیو جکمن انتخاب شد و خیلی ها را غافلگیر کرد. برای همین ممکن است به شکلی ناگهانی، گزینه ای به شدت غیرمحتمل را برای نقش جیمز باند معرفی کنند. مثلا بگویند دو پتل، ستاره میلیونر زاغه نشین، جیمز باند بعدی است و جار و جنجال زیادی در اینترنت به راه بیندازند.

هر جوری حساب کنیم، انتخاب بازیگر تازه جیمز باند کاری طاقت فرسا و زمان بر است و حین آن باید کلی مؤلفه و فاکتور گوناگون را در نظر بگیرند، مؤلفه هایی که همگی نقشی اساسی در آینده این فرنچایز ایفا خواهند کرد.

منبع: WhatCulture

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1873

به "10 پیش بینی درباره آینده جیمز باند پس از دنیل کریگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 پیش بینی درباره آینده جیمز باند پس از دنیل کریگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید