12 چیزی که هرگز نباید در زیرزمین نگهداری کنید

به گزارش مرجع مقالات، زیرزمین خانه برای کسانی که انباری ندارند یک گزینه عالی است و می توان وسایلی که همواره استفاده نمی شوند مانند چمدان را در آن قرار داد. اما قطعاً نمی توان همه چیز را در زیرزمین نگهداری کرد، زیرا جدا از ایجاد شلختگی می تواند صدمات جبران ناپذیری ناشی از آب گرفتگی، آفات، تغییرات دما و رطوبت را به وسایل وارد کند. در ادامه چیز هایی هرگز نباید در زیرزمین نگهداری کنید را آنالیز می کنیم.

12 چیزی که هرگز نباید در زیرزمین نگهداری کنید

1. غذای فاسد شدنی

حشرات یا شاید بدتر از آن جوندگان می توانند غذا را بو نمایند و به بسته بندی های پلاستیکی یا کاغذی راه پیدا نمایند. علاوه بر این غذا می تواند در شرایط نامناسب سریع تر فاسد گردد. به همین ترتیب از نگهداری ویتامین ها، دارو ها و مکمل ها در زیرزمین خودداری کنید. نگهداری مواد غذایی مانند سبزیجات کنسرو شده که در آن کاملاً کیپ و بسته است در زیرزمین خانه مانعی ندارد. در غیر این صورت بهتر است یک انباری مستقل در آشپزخانه ایجاد کنید و سایر مواد غذایی را آن جا نگهداری کنید.

2. غذا حیوانات خانگی

غذای سگ، گربه یا هر نوع غذای دیگری برای حیوانات خانگی مانند غذای انسان نباید در زیرزمین نگهداری گردد، زیرا آفات می توانند وارد بسته ها شوند. سعی کنید غذای حیوانات را در جایی با دمای متعادل مانند آشپزخانه، اتاق لباسشویی طبقه بالا یا حتی یک گلخانه نگهداری کنید.

3. پارچه های نازک و ظریف

هر گونه وسایل ظریف و نازک مانند لباس نوزاد، حیوانات عروسکی یا لباس های عروسی، خز، چرم و جیر را نباید در زیرزمین نگهداری کرد، زیرا به شدت مستعد به کپک زدن هستند. امکان نگهداری بعضی از لباس ها بسته به جنس آن ها در زیرزمین خانه وجود دارد. این لباس ها باید کاملاً بسته بندی شوند، به درستی برچسب زده شوند و به علت مشکلاتی مانند آب گرفتگی و کنه های گرد و غبار در قفسه هایی بالاتر از کف زمین قرار بگیرند.

4. ملحفه

ملحفه ها نیز به همان دلایل نگهداری لباس نباید در زیرزمین نگهداری شوند. بالش ها، پتو ها، ملحفه ها و حتی کیسه های خواب اگر در معرض رطوبت زیاد قرار بگیرند به احتمال زیاد کپک می زنند و بوی رطوبت می گیرند. بهتر است وسایل خواب را درون کمد یا زیر تخت نگهداری کنید.

5. اسباب بازی

از نگهداری اسباب بازی ها در زیرزمینی که در معرض تغییر دما است، خودداری کنید. اسباب بازی های فلزی ممکن است زنگ بزنند و اسباب بازی پلاستیکی یا چوبی به علت رطوبت بیش از ممکن است کپک بزنند. بهتر است از روش تعویض اسباب بازی بهره ببرید. بعلاوه می توانید بعضی از اسباب بازی ها را جمع کنید و در قفسه های اتاق بازی یا اتاق جایزه نگهداری کنید و هر بار چند اسباب بازی به کودک خود بدهید.

6. وسایل کاغذی

رطوبت زیرزمین می تواند باعث از بین رفتن کاغذ گردد. کاغذ نه تنها کپک و کپک را جذب می نماید، بلکه به مرور زمان تغییر رنگ می دهد و نوشته ها ناخونا می گردد. بنابراین به شدت توصیه می گردد که کاغذ ها، عکس ها، کتاب ها، مجلات، روزنامه ها و آثار هنری را به کلی از زیرزمین خانه دور نگه دارید. برای نگهداری وسایل کاغذی می توانید از روش های زیر بهره ببرید.

  • کاغذ های مهم مانند اظهارنامه مالیاتی یا اسناد بیمه را در یک کمد کوچک بایگانی در یک فضای اداری یا آشپزخانه قرار دهید.
  • مدارک ضروری مانند گواهی تولد، فوت یا ازدواج، حکم طلاق، گذرنامه، سند خانه، سند خودرو و موارد دیگر را در گاوصندوق نسوز نگه دارید.
  • عکس ها را در جعبه یا آلبوم قرار دهید و برای امنیت بیشتر آن ها را به صورت دیجیتالی اسکن کنید.
  • هر کتابی را که دیگر نمی خواهید اهدا کنید یا در قفسه های خانه به عنوان دکور قرار دهید.

7. یادگاری ها

یادگاری ها می توانند شامل تی شرت های دبیرستان، نامه ها یا کارت پستال ها، عکس ها، مدال ها، میراث خانوادگی و موارد دیگر باشند. در صورت وقوع یک فاجعه مانند آب گرفتگی این وسایل از بین می روند. بهتر است این وسایل ارزشمند را در یک قفسه بلند در یک کمد قرار دهید. بعلاوه می توانید بعضی از یادگاری ها را به قاب تبدیل نموده و به دیوار آویزان کنید.

8. مبلمان و دکوراسیون خانه

هر چیزی که از چوب ساخته شده است می تواند به راحتی در یک زیرزمین با رطوبت بالا ترک بخورد، بنابراین از گذاشتن مبلمان در زیرزمین خانه خودداری کنید. وسایل عتیقه و فرش ها را نیز نباید در زیرزمین قرار دهید. برای نگهداری فرش آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و به طور عمودی در گوشه ای از خانه نگه دارید. بهتر است برای نگهداری مبل از دوست یا خانواده خود بخواهید مدتی آن را نگهداری نمایند.

9. هیزم

سطوح بالای رطوبت می تواند چوب را پوسیده و فاسد کند، در نتیجه قرار دادن هیزم های خریداری شده در زیرزمین می تواند برای شما هزینه ایجاد کند. برای نگهداری هیزم فضایی در اتاق نشیمن یا بیرون ایجاد کنید.

10. وسایل الکترونیکی

تغییرات دما و رطوبت می تواند به راحتی وسایل الکترونیکی را خراب کند. در نتیجه اگر یک پخش نماینده ی DVD قدیمی در زیرزمین دارید قطعاً تا الان خراب شده است. می توانید فضایی را در میز تلویزیون، میز قهوه یا کمد دفتر کار باز کنید و وسایل الکترونیکی قدیمی را در آن قرار دهید. بعلاوه اگر از این وسایل استفاده ای ندارید می توانید آن را به مرکز بازیافت تحویل بدهید.

11. باتری

باتری ها نیز مانند وسایل الکترونیکی پس از قرار گرفتن در معرض رطوبت برای مدت زمان طولانی می توانند فرسوده شوند. باتری بعلاوه می تواند گاز های مضر آزاد کند و حتی اگر هوا خیلی گرم باشد منفجر گردد. بنابراین توصیه می گردد باتری ها را به طور کامل از زیرزمین خانه دور نگه دارید. باتری ها را در دمای خنک و خشک نگهداری کنید.

12. مواد شیمیایی قابل اشتعال و خطرناک

در بیشتر مواقع قوطی های رنگ و مواد تمیزنماینده در زیرزمین نگهداری می شوند. اما این کار خطرناک است، به خصوص اگر منبع گرمایشی در زیرزمین وجود دارد. هر چیزی که قابل اشتعال است از رنگ گرفته تا پروپان باید دور از آبگرمکن، کوره یا حتی خشک کن نگهداری گردد. اگر مواد شیمیایی در مکانی با تهویه مناسب نگهداری نشوند، نشت نموده و گاز های خطرناکی آزاد می نمایند و اگر ظرف خیلی داغ گردد، مایعات یا گاز های قابل احتراق ممکن است منفجر شوند. مطمئن شوید این مواد در فضای باز و دور از هرگونه گرما واقع شده است. از یک قفسه بلند در گاراژ یا سوله برای نگهداری آفت کش ها، کود ها، مواد شیمیایی و قوطی های رنگ بهره ببرید.

کلام آخر

زیرزمین خانه معمولاً به عنوان انباری استفاده می گردد و وسایل زیادی را در آن جا قرار می دهیم. اما بهتر است از نگهداری بعضی از وسایل مانند مواد غذایی، وسایل چوبی و کاغذی، پارچه و مواد قابل احتراق در زیرزمین خودداری کنید. باتری ها و قوطی های رنگ در صورتی که در معرض گرما قرار بگیرند ممکن است منفجر شوند و باعث خسارات جبران ناپذیری شوند.

منبع: bhg

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 شهریور 1402 بروزرسانی: 5 شهریور 1402 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2271

به "12 چیزی که هرگز نباید در زیرزمین نگهداری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 چیزی که هرگز نباید در زیرزمین نگهداری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید