اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان همچنان پابرجا

به گزارش مرجع مقالات، تهران - خبرنگاران - در پی بروز درگیری در دو شهر مرزی تاجیکستان و قرقیزستان که دو کشته برجا گذاشت، نمایندگان دو کشور به منظور حل اختلافات و معین خطوط مرزی، مذاکراتی را در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار کردند که با وجود پیشرفت هایی که ادعا می گردد، توافقی رسمی برای حل مشکل حاصل نشد.

اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان همچنان پابرجا

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران این مذاکرات که به مدت 13 ساعت بین نمایندگان رسمی تاجیکستان و قرقیزستان برای معین و علامت گذاری مرز مشترک طی روز آدینه گذشته پیگیری شد به رغم اعلام رضایت دو طرف از پیشرفت گفت و گوها بدون نتیجه عملی سرانجام یافت.

به گفته مقامات تاجیک ، ساعت ها مذاکره در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان ، در پشت درهای بسته و غیاب رسانه ها دنبال شد.

**عدم دستیابی به توافق

در این گفت و گوها عظیم ابراهیم معاون نخست وزیر تاجیکستان و جینیش رزّاقاو همتای قرقیز او حضور داشتند و جلسه از صبح روز آدینه 5 آوریل مصادف با 16 فروردین ماه جاری در کتابخانه ملی تاجیکستان شروع و تا دقایق بامدادی روز شنبه 6 آوریل ادامه یافت.

نمایندگان دو کشور پس از خروج از این جلسه با خبرنگاران مصاحبه ای نداشتند اما عظیم ابراهیم در سخنانی کوتاه بدون اشاره به جزئیات به رسانه ها از حصول پیشرفت هایی در حل مشکل اطلاع داد.

اما به گفته یک منبع مطلع از روند این مذاکرات، با وجود کوشش های بسیار، طرفین هنوز هم نتوانسته اند درباره موضوع خطوط مرزی به اتفاق نظر برسند و هر دو طرف اقناع دیگری را کاری سخت می بیند.

برای شرکت در این مذاکرات هیاتی به نسبت کوچک از قرقیزستان به دوشنبه آمده بود و از طرف تاجیکستان در این مذاکرات چند وزیر و مدیران کل چند اداره مربوط و رئیس شهر اسفره حضور داشتند.

**مذاکرات بعد از حادثه

این مذاکرات در پی آن برگزار گردید که ماه گذشته در حادثه ای که در مرز مشترک شهر اسفره در تاجیکستان با شهر بادکند در قرقیزستان رخ داد، دو شهروند تاجیک کشته و بیش از 20 تن از دو کشور زخمی شدند.

موضوع از جایی شروع شد که ساکنان واروخ تاجیکستان با فعالیت های راه سازی بادکند - آقسای - تمدیق مخالفت کردند.

پس از این ماجرا، مذاکراتی به رهبری معاونین نخست وزیری هر دو کشور شروع شد، که روز 18 مارس به سرانجام رسید.

بر اساس توافق دو طرف، قرار شد امنیت قلمرو مرزی و شهروندان دو کشور تامین گردد ؛ مسئولان دو کشور از جمع آوری پاسگاه های مرزی به منظور تسهیل رفت و آمد ساکنان مرزی اطلاع دادند.

تاجیکستان و قرقیزستان بیش از 970 کیلومتر مرز مشترک دارند و بیش از 470 کیلومتر آن معین و علامت گذاری نشده است. از این رو، نا معین بودن مرزها باعث می گردد تا هر از گاهی ساکنان مرزی دو کشور بر سر موضوعاتی همچون راه سازی ، منابع آب و چراگاه ها با یکدیگر درگیر شوند.

پس از استقلال کشورهای آسیای میانه از شوروی ، میان این کشورها به ویژه ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان اختلافات مرزی وجود دارد و این کشورها تاکنون به طور کامل برای حل این اختلافات به نتیجه نرسیده اند.

**آساق**9470**1104**

منبع: ایرنا
انتشار: 13 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 134

به "اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان همچنان پابرجا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان همچنان پابرجا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید