از عوارض کمبود ویتامین D چه می دانید؟

به گزارش مرجع مقالات، کمبود ویتامین D می تواند پیامدهای منفی بسیاری برای سلامت انسان داشته باشد. یک رژیم غذایی متعادل که مقدار درست از ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های ضروری، انرژی، و پروتئین را در اختیار بدن قرار می دهد، نقشی کلیدی در حفظ سلامت انسان ایفا می کند. در ادامه با عوارض کمبود ویتامین دی و منابع تامین کننده آن آشنا می شوید.

از عوارض کمبود ویتامین D چه می دانید؟
ویتامین D برای سلامت استخوان و تعدادی دیگر از اندام های بدن مانند ماهیچه ها، دندان ها و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن، اهمیت بسیار زیادی دارد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که ویتامین دی به سختی از منابع غذایی معمولی به دست می آید و تامین اندازه مورد نیاز بدن، تنها از طریق مصرف منابع ویتامین D امکان پذیر نیست و باید از فرآورده هایی مثل شیر یا غلاتی که با این ویتامین غنی شده اند، استفاده نمود. اگر بدن شما این ویتامین را به اندازه کافی دریافت نکند، با طیف وسیعی از مسائل سلامتی ناشی از کمبود ویتامین دی روبرو خواهد شد.1

تعریق بیش از حد در قسمت سرتعریق بیش از حد در قسمت سر می تواند یکی از نشانه های نخست و کلاسیک کمبود ویتامین دی باشد.

احساس خستگی بیش از حد معمولمطالعه ای در سال 2015 با حضور پرستاران زن، ارتباطی قوی بین خستگی و کمبود ویتامین دی را نشان داد. مطالعه ای دیگر نشان داد که مصرف مکمل ویتامین D می تواند به بهبود احساس خستگی کمک کند. شواهدی مبنی بر ارتباط کمبود ویتامین D با خستگی و اختلالات خواب وجود دارند.

تضعیف سیستم ایمنی بدنسطوح کافی ویتامین D برای حفظ سطوح مناسب کلسیم ضروری است، اما مطالعات نشان داده اند که این ویتامین برای حفظ سلامت سیستم ایمنی نیز ضروری است. کمبود ویتامین دی می تواند احتمال ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

مطالعه ای در فنلاند نشان داد، افرادی که با کمبود ویتامین D روبرو بودند، در مقایسه با افرادی که دارای سطوح بالا از این ویتامین بودند، دو و نیم برابر احتمال بیشتری داشت به سینه پهلو مبتلا شوند.

افزایش احتمال ابتلا به افسردگیویتامین D می تواند بر خلق و خوی انسان تاثیرگذار باشد. مطالعات مختلف ارتباط بین کمبود ویتامین دی و افسردگی را نشان داده اند.

احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و پرفشاری خوننتایج مطالعه ای که در نشریه American College of Cardiology منتشر شد، نشان داد که افراد دارای سطوح پایین ویتامین D احتمال بیشتری دارد به بیماری عروق کرونر مبتلا شوند و شدت بیماری نیز در این افراد بیشتر است.

مطالعه ای در سال 2013 نیز ارتباط بین پرفشاری خون یا فشار خون بالا را با کمبود ویتامین D نشان داد.

افزایش احتمال شکستگی استخوان، و ابتلای بچه ها به نرمی استخواناز آنجایی که ویتامین D به بدن در جذب کلسیم کمک می کند، سطوح ناکافی این ماده مغذی می تواند به تضعیف استخوان ها منجر شده و خطر شکستگی استخوان افزایش یابد.

بدون ویتامین D کافی، کلسیم به خوبی در بدن جذب نمی شود. ویتامین D، به ویژه ویتامین D3 که جذب کلسیم را افزایش می دهد، برای پیشگیری از شکنندگی استخوان ها ضروری است.

سطوح ناکافی ویتامین D در بزرگسالان، آنها را در معرض خطر پوکی استخوان و استئومالاسیا قرار می دهد. استئومالاسیا موجب نرمی استخوان ها می شود و پوکی استخوان نازکی و افزایش شکنندگی استخوان ها را به همراه دارد.

در بچه ها، کمبود ویتامین دی می تواند به نرمی استخوان منجر شود که خطر ناهنجاری های اسکلتی را افزایش می دهد.

افزایش خطر ابتلا به بیماری ام اسبرخی مطالعات نشان داده اند که سطوح پایین ویتامین D می تواند خطر ابتلا به بیماری ام اس را افزایش دهد و برای افرادی مبتلا به این بیماری، سطوح کافی ویتامین D می تواند به کاهش شدت علائم بیماری منتج شود.

افزون بر این، به نظر می رسد بین قرار گرفتن ناکافی در معرض نور خورشید و ابتلا به بیماری ام اس رابطه ای وجود دارد.

افزایش خطر ابتلا به شیزوفرنینتایج یک بررسی در سال 2014 که شامل هشت مطالعه می شد، نشان داد، افرادی که با کمبود ویتامین دی روبرو هستند، دو برابر احتمال بیشتری دارد به شیزوفرنی مبتلا شوند، اما برای تایید قطعی این رابطه به انجام آزمایش های بالینی بیشتر نیاز است.

افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل یا بیماری آلزایمرنتایج مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد، نشان داد، افراد پیر که با کمبود میانه تا شدید ویتامین D روبرو هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل یا بیماری آلزایمر قرار دارند.

کاهش احتمال بقا پس از ابتلا به سرطاننتایج مطالعه ای در سال 2014 نشان داد، افراد مبتلا به سرطان و دارای سطوح بالاتر ویتامین D از شانس بیشتری برای بقا نسبت به افراد مبتلا به سرطان و کمبود ویتامین دی برخوردار هستند.

مرگ زودرسنتایج مطالعه ای که در نشریه The American Journal of Public Health منتشر شد، نشان داد که افرادی با سطوح پایین 25-هیدروکسی ویتامین D، شکل اصلی ویتامین D، نسبت به افرادی که از سطوح سالم آن برخوردار هستند، احتمال بیشتری دارد مرگ زودرس را تجربه کنند. این پژوهش شامل تجزیه و تحلیل 32 مطالعه برای بررسی ارتباط بین تمام دلایل مرگ و میر و سطوح ویتامین D بود.2

سطوح بالاتر از درد و التهابکمبود ویتامنی دی در خون منجر به ایجاد پاسخ های التهابی در نتیجه حملات سیستم ایمنی بدن و ایجاد درد در مفاصل می شود. تقریبا 30 درصد از کسانی که از فقر ویتامین دی رنج می برند، مستعد ابتلا به یک بیماری خود ایمنی شناخته شده به عنوان ورم مفاصل پسوریاتیک هستند. به همین ترتیب، تحقیقات نشان داده است که 62 درصد افراد مبتلا به این بیماری خود ایمنی دچار کمبود ویتامین دی هستند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستاتموسسه آمریکایی سرطان اعلام کرده که در افراد با سطوح بالای ویتامین دی سرطان های پروستات، روده بزرگ، و لوزالمعده کمتر اتفاق می افتد. با این حال شانس ابتلای مردان به سرطان پروستات 5 برابر می شود، اگر دچار فقر ویتامین دی باشند.3

برای جبران کمبود ویتامین دی چه بخوریم؟اگر تردید دارید که شاید دچار کمبود ویتامین دی باشید، این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. با یک آزمایش خون ساده متوجه خواهید شد که آیا کمبود ویتامین D موجب مسائل شما شده است یا خیر. خبر خوب این است که با تغییراتی ساده در سبک زندگی، می توانید سطح این ویتامین خود را بالا ببرید، از جمله:

خوردن مواد غذایی ای که منابع ویتامین D هستند، چه مواد غذایی ای که به طور طبیعی دارای این ویتامین هستند و چه مواد غذایی غنی شده با این ویتامین. این مواد غذایی شامل زرده تخم مرغ، ماهی های چرب مانند سالمون و تن، جگر گوساله یا برخی از انواع پنیر و همچنین لبنیات، غلات، آبمیوه یا سایر نوشیدنی های گیاهی غنی شده (مانند شیر بادام) است.

استفاده از مکمل های غذایی ویتامین D. به طور کلی توصیه می شود که بزرگسالان زیر 70 سال، در روز 600 واحد ویتامین D مصرف کنند و افراد بالای 70 سال نیز روزانه 800 واحد دریافت کنند. اما وقتی پزشک، بیماری را به دلیل کمبود ویتامین D درمان می کند (به ویژه اگر این کمبود شدید باشد)، ممکن است تا زمانی که مشکل بیمار برطرف شود، تا 4000 واحد در روز را تجویز کند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز راه مناسب دیگری برای رساندن ویتامین D به بدن است. اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده می کنند، در ابتدا ممکن است این کار برای تان کمی سخت باشد، ولی خوب است اگر بتوانید سه بار در هفته و هر بار 15 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید، این کار می تواند به شما کمک کند تا کمبود ویتامین خود را جبران کنید.1

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.asriran.com

3.www.jadidtarin.com

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1845

به "از عوارض کمبود ویتامین D چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از عوارض کمبود ویتامین D چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید