ایده های بعدی برنامه سازان خلاق درخواست شود، دنیای نوجوانان را نفهمیم، برای آن ها برنامه نمی سازیم

فرجی گفت: سازندگان اقیانوس آرام ارتباط عمیقی با نیاز مخاطب نوجوان خود برقرار کرده اند.

ایده های بعدی برنامه سازان خلاق درخواست شود، دنیای نوجوانان را نفهمیم، برای آن ها برنامه نمی سازیم

سعید فرجی عکاس و مستندساز که در برنامه اقیانوس آرام حضور پیدا کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ،گفت: مدتی بود که از رفتن به برنامه ها که اغلب یکنواخت هستند، خسته شده بودم. از این رو روزی که آقای نعمت اللهی با من تماس گرفت گفتم نمی آیم؛ چرا که خیلی علاقه ای به برنامه پر کردن ندارم اما وقتی اسم برنامه را گفتند، قبول کردم چون برایم جذاب بود.

وی ادامه داد: همیشه شنیده ایم که می گویند تمام رفتار های بزرگسالی به تمام رفتار های دوران کودکی ربط دارد؛ اما من می گویم که اینطور نیست و به دوره نوجوانی ربط دارد، چرا که در این برهه انسان دچار بحران و آشفتگی می شود و خودم تجربه این فضا را داشته ام. همیشه در کارگاه های عکاسی از این تجربه ها به هنرجو ها می گفتم؛ اما بعد از آن به این نتیجه رسیدم که باید این حرف ها را به نوجوان ها گفت.

این عکاس در ادامه اعلام نمود: اشتیاق بچه ها و نگاهشان برای من خیلی جذاب بود که بخواهم برایشان قصه ای را تعریف کنم. این اولین برنامه ای بود که دختر 11 ساله ام را با خودم بردم و زمانی که کامنت ها را می خواندیم، در استودیو حضور داشت. نوجوان امروز نیز زیر فشار است و من نیز در نوجوانی ام این فشار را تحمل کردم. به همین دلیل وقتی به اقیانوس آرام رفتم، از همین ها برایشان گفتم.

وی اضافه کرد: ما از این قبیل برنامه ها در تلویزیونمان کم داریم؛ مواجهه نوجوان ها با افرادی که بزرگتر هستند و در زندگیشان قصه هایی دارند و می توانند الگوی خوبی برای نوجوان ها باشند، خوب است. حتی بیان اشتباه های ما با اینکه در نهایت به موفقیت نسبی رسیدیم هم می تواند راهگشای این بچه ها باشد.

فرجی با اشاره به نام این برنامه گفت: نامی که برای این برنامه انتخاب کردند، خیلی خوب و سنجیده است. اقیانوس آرام به مثابه دوران نوجوانی است که بچه ها در آن تلاطم دارند، اما می توان آن دوران را به آرامی هم سپری کرد. همیشه سعی می کنیم کاری کنیم تا نوجوان ها حرف های ما را متوجه شوند؛ در صورتی که درستش این است که ما حرف های آن ها را بفهمیم.

این عکاس خبری در ادامه ضمن بیان اینکه از اقیانوس آرام یاد گرفتم می توان از نوجوان ها شروع کرد، اضافه کرد: از حضور در این برنامه آموختم، می شود از نوجوان ها شروع کرد و این خیلی خوب است که درگیری های روزمره باعث نشود تا از یادمان بروند. برنامه هایی مثل اقیانوس آرام باعث می شوند تا فضای بی حوصلگی افراد از بین رفته و بتوانیم با انرژی فراوان برای نوجوان ها کار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود یک نسل تفاوت بین شما و نوجوان های الان، به نظرتان آن ها می توانند حرف های شما را بپذیرند، اعلام نمود: آنچه برای من جذاب است این است که چهره ام کمتر از سنم نشان می دهد و همین باعث شده بچه ها فکر کنند اختلاف سنی کمی با هم داریم و حرف هایم را به راحتی می پذیرند. بیشتر برایشان قصه تعریف می کردم و به این دلیل که هم زبانشان بودم ارتباط نزدیکی با من برقرار کردند.

فرجی درباره نقاط ضعف و قوت این برنامه نیز گفت: معتقدم همیشه باید نگاه کنیم و ببینیم پتانسیل تولید کننده چقدر بوده و چه کار کرده است. این برنامه آنقدر پُر مغز است که واقعا نمی دانم باید چه ایرادی بگیرم. با پتانسیلی که وجود داشته دکور خوبی را تعبیه کرده اند.

وی ادامه داد: معتقدم در معرفی برنامه باید تلاش بیشتری کرد که بخشی از آن به تولید کننده و بخشی به فضای رسانه ارتباط دارد. خیلی ها با برنامه های خانم مرضیه هاشمی و آقای سیاری اقیانوس آرام را می شناسند. باید ببینیم چه اتفاقی افتاده که اغلب این دو سه برنامه را به یاد دارند.

این عکاس و مستندساز درباره اینکه اگر سازنده ای بخواهد برنامه ای برای نوجوان ها بسازد در وهله اول با چه محدودیت هایی روبرو است، گفت: این مهم است که چه کسی این برنامه را بسازد. این را می دانم که سازنده های این برنامه ارتباط خارج از برنامه شان را هم با نوجوان ها حفظ کردند و آن ها را به سفر و نمایشگاه های مختلف می برند و از این طریق ارتباطی عمیق بین آنها ایجاد شده است. به همین ترتیب است که بچه ها این برنامه را متعلق به خودشان می دانند و قدرت تاثیرپذیری اش نزد بچه ها بیشتر می شود. اگر سازنده دنیای نوجوان را نفهمد قطعا نمی تواند برنامه ای برای او بسازد.

وی ادامه داد: متاسفانه ما نمی خواهیم باور کنیم نوجوان امروز با نوجوانی دوران ما تفاوت های بسیاری دارد و می خواهیم نوجوان های امروز را با همان نگاه سنتی و قدیمی و آنچه شبیه به خودمان بوده است، تربیت کنیم. در حال حاضر ما زبان نوجوان ها را نمی فهمیم و باید در این جهت گام برداریم.

فرجی در ادامه گفت: در شرایطی که آقای نعمت اللهی متخصص این حوزه شده نباید او را رها کرد و باید از الان پیشنهاد و ایده برنامه بعدی اش را از او خواست. مشکل برنامه سازی ما این است که اگر در یک حوزه ای کار می کنیم آنقدر مدیران ما را خسته می کنند که دیگر حوصله کار کردن در آن حوزه را نداریم. اقیانوس آرام اتفاق کوچکی نیست. باید مخاطب را رها کنیم و بگذاریم همان بچه هایی که در این برنامه نشستند، به واسطه توجهی که به آن ها شده رشد کنند.

وی اضافه کرد: در سیستم جامعه ما آدم بزرگ ها با زبان خودشان با بچه ها حرف می زنند نه با زبان بچه ها و این بزرگترین محدودیت ذهنی ما است. در ادامه همین ها وارد حیطه برنامه سازی می شوند و نتیجه نمی گیرند. اگر اجازه دهند حرف نوجوان ها زده شود نه حرف آدم بزرگ ها، برنامه ها خوب می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ایده های بعدی برنامه سازان خلاق درخواست شود، دنیای نوجوانان را نفهمیم، برای آن ها برنامه نمی سازیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های بعدی برنامه سازان خلاق درخواست شود، دنیای نوجوانان را نفهمیم، برای آن ها برنامه نمی سازیم"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید