باور غلط دربار تهاتر نفت

به گزارش مرجع مقالات، خبرنگاران -این که گمان گردد می توان تمام پروژه ها را با تهاتر نفت اجرایی کرد باور غلطی است، شاید بتوان بعضی پروژه ها را در شرایط بسیار خاص و موارد محدود انجام داد اما این که پروژه ها و مگاپروژه ها را بتوانیم از این طریق اجرایی کنیم منطقی و درست نیست.

باور غلط دربار تهاتر نفت

در شرایطی که پروژه های بزرگ بسیاری در حوزه حمل ونقل در کشور وجود دارد که با مشکل تامین منابع مالی روبرو شده و نیمه تمام باقی ماندند و از سوی دیگر پروژه های دیگری نیز باید برای توسعه این حوزه تعریف گردد، وزیر راه و شهرسازی روش تهاتر نفت را برای جذب سرمایه گذاران خارجی و استفاده از منابع سرمایه گذاران داخلی را برای اجرای این مگاپروژه ها پیشنهاد کرد. این در حالی است که، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در نخستین مصاحبه خود خبر از برنامه ها و اهدافی داده که اگرچه برای حوزه حمل ونقل و اجرای مگاپروژه ها کارساز به نظر می رسند اما کافی نیستند. او معتقد است که برای اجرا و تکمیل مگاپروژه های حمل ونقل باید در پی منابعی به غیر از منابع دولتی بود چرا که با منابع دولتی امکان اجرا آن ها نیست.

به گزارش خبرنگاران، روزنامه اقتصادسرآمد درباره تهاتر نفت گزارشی ارایه داده که بتوضیح زیر است:، قاسمی استفاده از منابع مالی سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی را برترین گزینه برای اجرای پروژه های بزرگ حمل و نقل دانسته و گفته: برای ترغیب آن ها در پی روش هایی است تا این سرمایه گذاری را برای آن ها مجذوب نماینده کند و در این راستا از روش های مختلفی مانند تهاتر، BOT، BOO که سال ها است مسئولان وزارت راه از آن سخن می گویند، می توان برای تامین منابع مورد احتیاج استفاده کرد. اگرچه در ابن باب هرچه شنیده و دیده شده تنها در حد شعار بوده و کاری صورت نگرفته اگرچه کنفرانس های زیادی نیز برای آن برگزار شده است.

به رغم سخنان قاسمی، باید دید وزیر راه و شهرسازی می تواند دولت را برای حل مسائل این چنینی حوزه حمل ونقل به وسیله روش های سرمایه گذاری مذکور متقاعد کند و این روش ها تا چه میزان در به نتیجه رسیدن این پروژه های بزرگ نتیجه بخش خواهد بود. در حوزه حمل ونقل که شاخص توسعه کشور است مسائل فراوانی وجود دارد. در بحث جاده ای حدود 200 هزار کیلومتر جاده های آسفالته ایجاد شده که شامل آزادراه، جاده های میان شهری و جاده های روستایی است که اساسا در سال های گذشته جاده های کشور نگهداری نشدند و ضروری است هزینه جداگانه ای برای آنها در نظر گرفته گردد. بعلاوه برای اجرای طرح های بزرگراهی کشور که اتفاقا احتیاج کشور نیز هست برای ترانزیت و ایجاد جاده های ایمن در پی روش های تازه هستیم.

اجرایی کردن کامل تهاتر نفت باورغلطی است

مرتضی بهروزی فر کارشناس ارشد حوزه انرژی در این رابطه، گفت: این که گمان گردد می توان تمام پروژه ها را با تهاتر نفت اجرایی کرد باور غلطی است، شاید بتوان بعضی پروژه ها را در شرایط بسیار خاص و موارد محدود انجام داد اما این که پروژه ها و مگاپروژه ها را بتوانیم از این طریق اجرایی کنیم منطقی و درست نیست.

وی با اشاره به صحبت های وزیرراه و شهرسازی درباره روش تهاتر نفت برای جذب سرمایه گذاران خارجی و استفاده از منابع سرمایه گذاران داخلی برای اجرای مگاپروژه ها، افزود: اگر به تاریخ و 50 سال گذشته نگاه کنید متوجه می شوید که در آن موقع نیز این طرح مورد استقبال نبود، در زمان شاه که قرار بود حجم زیادی اسلحه و تجهیزات نظامی از آمریکا خریداری گردد، یکی از طرح هایی نظامیان این بود که نفت را در مقابل سلاح دریافت کنیم که در همان زمان این طرح با مخالفت شرکت ملی نفت روبرو و اعلام شد که این طرح می تواند مبنای ناهماهنگی و ایجاد رانت گردد.

به اعتقاد او اگر نفتی که قرار است فراوری گردد به جای اعمال مدیریت از سوی شرکت ملی نفت به دست افزاد خاصی بیفتد ناهماهنگی زیادی ایجاد می گردد و بی شک شرکتی که در زمینه راه و شهرسازی فعالیت می نماید، هیچ اطلاعی در حوزه نفت ندارد لذا پیدا کردن مشتری تازه برای این شرکت ها فراهم نیست بنابراین به مشتری های موجود نفت را عرضه می نمایند که حتی امکان دارد این عرضه با قیمت پایین تری هم صورت بگیرد و مسائلی به وجود آید.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه برای یک پیمانکار بزرگ پولی که امروز دریافت می نماید با فردا تفاوت دارد به همین علت ممکن است نفت را با قیمت پایین تر از قیمت جهانی به فروش برساند که این موضوع می تواند روی فروش شرکت ملی نفت تاثیر بگذارد، توضیح داد: اینکه تصور گردد با این طرح می توانیم مسائل کشور را رفع کنیم دور از فکر است.

از زمانی که انسان، تخصصی شدن فعالیت ها را پذیرفت، تهاتر و معاملات تهاتری شروع شد. منظور ما زمانی است که مثلاً یک نفر به نتیجه رسید که دامداری را بهتر از کشاورزی بلد است و اتفاقاً همسایه اش فهمید که کشاورزی را بهتر از دامداری انجام می دهند. هر جا که استفاده از ابزار مبادله سخت بوده و یا نقد کردن دارایی ها سخت باشد، رغبت به تهاتر افزایش پیدا می نماید. به همین علت مثلاً اصطلاح تهاتر ملک را بیشتر از تهاتر لباس و پوشاک می شنویم. یا به عنوان مثال در همین صنعت ساختمان، می شنویم که گاهی اوقات به جای پرداخت هزینه مصالح، واحدهای ساختمانی به فروشنده آن مصالح واگذار می گردد. هم چنین در مواردی که کشورها با تحریم های مالی روبرو شده و جابجایی پول برایشان سخت می گردد، به استفاده از ابزار تهاتر ترغیب می شوند.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1885

به "باور غلط دربار تهاتر نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باور غلط دربار تهاتر نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید