تداوم فرایند صعودی قیمت جهانی مواد غذایی

به گزارش مرجع مقالات، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام نمود قیمت جهانی مواد غذایی ماه میلادی گذشته تحت تاثیر رشد قیمت اقلامی نظیر شکر و روغن های گیاهی، برای نهمین ماه متوالی افزایش پیدا کرد.

تداوم فرایند صعودی قیمت جهانی مواد غذایی

به گزارش خبرنگاران، شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را آنالیز می نماید، در فوریه به 116 واحد در مقایسه با 113.2 واحد در ژانویه افزایش یافت. شاخص ژانویه در ابتدا 113.3 واحد گزارش شده بود که مورد بازبینی نهاده شد.

شاخص قیمت غلات فائو در فوریه 1.2 درصد رشد ماهانه داشت. در میان غلات مهم، قیمت سورگوم بر مبنای ماهانه 17.4 درصد و بر مبنای سالانه 82.1 درصد افزایش داشت که به دلیل تقاضای قوی از سوی چین بود. قیمت ذرت و برنج هم افزایش پیدا کرد اما قیمت صادرات گندم تا حدود زیادی ثابت ماند.

شاخص قیمت شکر ماه میلادی گذشته تحت تاثیر نگرانیها نسبت به شرایط عرضه در فصل 2021-2020 به دلیل کاهش فراوری در کشورهای فراوریکننده عظیم و تقاضای قوی از سوی آسیا، بر مبنای ماهانه 6.4 درصد رشد کرد.

شاخص قیمت روغن های خوراکی فائو در فوریه 6.2 درصد رشد کرد و به بالاترین حد از آوریل سال 2012 تا به امروز رسید. قیمت روغن پالم به دلیل نگرانی ها نسبت به ذخایر اندک صادرکنندگان عظیم، برای نهمین ماه متوالی افزایش یافت.

شاخص قیمت لبنیات 1.7 درصد افزایش یافت. همچنین شاخص قیمت گوشت 0.6 درصد رشد کرد. فائو اعلام نمود فروش گوشت خوک به دلیل خرید کمتر چین در بحبوحه مازاد عرضه و افزایش خوکهای فروش نرفته در آلمان به دلیل ممنوعیت صادرات به بازارهای آسیایی، کاهش پیدا کرد.

فائو پیش بینی خود از فصل غلات سال 2020 را از برآورد 2.744 میلیارد تن در گزارش ماه پیش، به 2.761 میلیارد تن افزایش یافت که رشد 1.9 درصدی سالانه را نشان می دهد.

این بازبینی منعکس کننده افزایش 7.5 میلیون تنی برآورد فراوری گندم دنیا پس از انتشار آمار رسمی از سوی استرالیا، اتحادیه اروپا، قزاقستان و روسیه است. با پیش بینی هند از فراوری بالاتر، پیش بینی فراوری برنج دنیای هم به میزان 2.6 میلیون تن در مقایسه با برآورد ماه پیش افزایش یافت.

فائو پیش بینی خود از ذخایر دنیای غلات در سال 2021 را به میزان 9 میلیون تن بالا برد و 811 میلیون تن برآورد کرد که به معنای کاهش سالانه 0.9 درصدی است.

بر اساس گزارش رویترز، این نهاد سازمان ملل متحد اعلام نمود نشانه های فعلی از افزایش اندک فراوری دنیای غلات در سال 2021 حکایت دارد. اگرچه محصول گندم نیمکره شمالی هنوز به مرحله برداشت نرسیده و در نیمکره جنوبی هنوز کشت نشده است، اما پیش بینی مقدماتی فائو برای فراوری دنیای گندم در سال 2021 به سومین رشد سالانه متوالی و رسیدن فراوری به 780 میلیون تن اشاره دارد که رکورد جدیدی به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1527

به "تداوم فرایند صعودی قیمت جهانی مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم فرایند صعودی قیمت جهانی مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید