خبرنگاران میراث ترامپ

به گزارش مرجع مقالات، تهران- خبرنگاران- دامن زدن به بی اعتمادی جهانی به آمریکا، تخریب مناسبات داخلی، ایجاد شکاف و دوقطبی سازی جامعه آمریکا میراثی است که دونالد ترامپ برای جانشین دموکرات خود بر جای گذاشته است.

خبرنگاران میراث ترامپ

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مغلوب شد این سخت ترین شکست یک رئیس جمهوری مستقر در تاریخ آمریکا بود، شکستی که حتی خود ترامپ تصورش را نمی کرد. اتفاقی که در 100 سال اخیر فقط 5 بار سابقه داشته است. در واقع قاعده رایج پیروزی روسای جمهور در دور دوم است. در آمریکا، از سال 1913، ترامپ پس از بوش پدر، جیمی کارتر، هربرت هوور و ویلیام هاوارد پنجمین رئیس جمهوری است که نتوانسته در یک قرن اخیر برای بار دوم قدرت را در آمریکا در دست بگیرد.

چرا ترامپ مغلوب شد

در تحلیل چرایی شکست دونالد ترامپ عوامل متعددی نقش داشته اند. گذشته از اینکه سیاست های یکجانبه و قلدرمابانه وی همانند بومرنگی به خود وی بازگشت، نمی توان نقش ویروس کرونا را در شکست ترامپ نادیده گرفت کما اینکه بسیاری از تحلیلگران در ماههای اخیر رقیب اصلی ترامپ را نه بایدن بلکه کرونا عنوان می کردند. در واقع عملکرد ترامپ در مقابله با کرونا را می توان عظیمترین دلیل شکست او دانست، تاثیر این بیماری همه گیر بر اقتصاد آمریکا که باعث از بین رفتن بسیاری از کسب و کارهای کوچک شده بود و از سوی دیگر برخورد ترامپ و دولتش با این بحران بسیاری از مردم آمریکا را آشفته نموده بود.

یکی دیگر از دلایل شکست ترامپ دیدگاه های نژاد پرستانه و سخنان او در خصوص رنگین پوستان و مهاجران بود این موضوع دلیل از دست دادن بخش زیادی از آرای این گروه عظیم در جامعه متکثر آمریکا شد.

ترامپ در گفتار و عمل کوشش کرد جامعه آمریکا را دو قطبی کند شیوه ای که باعث پیروزی او در مقابل هیلاری کلینتون شده بود اما این رویکرد در این دوره نتیجه عکس داد. ترامپ به سنت ها و ارزش های اجتماعی و سیاسی آمریکا پایبند نبود بسیاری از تحلیلگران او را سیاستمداری ضد سیستم نامیده اند این عملکرد در دراز مدت باعث رویگردانی اعضای حزب جمهوری خواه از او شد.

رویکرد و اقدامات ترامپ در حوزه سیاست خارجی هم دستاورد قابل اعتنایی برای آمریکا نداشت. شکست در مذاکره با کره شمالی، شروع جنگ تجاری با چین و حتی اروپا و از همه مهمتر خروج از توافق هسته ای با ایران با وعده رسیدن به توافقی جدید همگی جزو شکست های ترامپ در عرصه سیاست خارجی بود. ترامپ برای جلوگیری از برطرف تحریم تسلیحاتی ایران عملا با شرکای اروپایی خود وارد تقابل شد و در نهایت نیز نتوانست کاری از پیش ببرد.

تقابل ترامپ با رسانه ها و جنگ او با این بخش مهم از منبع قدرت در آمریکا یکی دیگر از عوامل شکست او بود. ترامپ از همان روزهای اول که وارد کاخ سفید شد به مقابله با بعضی از غول های رسانه ای رفت و با بی توجهی و تحقیر آنها، اصطلاح رسانه های دروغین (فیک نیوز) را در خصوص آنها به کار بود.

میراث ترامپ

اما اقدامات ترامپ در چهار سال گذشته میراثی خطرناک برای جو بایدن از حزب دموکرات برجا گذاشته است. دولت ترامپ فقط در یک دوره با اظهارات جنجالی، اقدامات پوپولیستی، نقض توافق نامه ها میراثی شوم بر جا گذاشت. ریاست جمهوری ترامپ ترکیبی از افراط، اطلاعات غلط، نظریه های توطئه، خشونت کلامی و نمادین بود.

در عرصه داخلی میراث ترامپ برای آمریکا تحقیر دموکراسی بود، همان گونه که در میانه انتخابات نظام انتخاباتی در آمریکا را متهم به تقلب و فساد کرد، در عین حال ادعای پیروزی در انتخابات را عنوان نمود و سپس خواهان توقف شمارش آراء شد. همین موضوع نشان دهنده تناقض رفتاری ترامپ است، چرا که اگر خود پیروز می شد، هیچ گاه اتهام فساد را به سیستم انتخاباتی آمریکا مطرح نمی کرد، از سوی دیگر اگر نظام انتخاباتی فاسد است، ادعای پیروزی ترامپ نیز منتفی می شود.

از ممنوعیت ورود مسلمانان تا جدایی بچه ها از والدین مهاجر در مرز مکزیک، از حمایت کاملا پنهان از فزونی طلبان خشن سفیدپوست تا استفاده ابزاری از مرگ جورج فلوید برای پیشبرد یک برنامه تفرقه افکنانه، میراث بسیار سنگین ترامپ در داخل آمریکا است.

اما در سیاست خارجی ترامپ با یکجانبه گرایی اعتماد جهانی به آمریکا را به شدت مخدوش نموده است. ترامپ به دور از نزاکت بین المللی از پیمان ها و نهادهای بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی، معاهده پاریس، پیمان ترانس پاسیفیک و… خارج شد و آنها را تضعیف کرد. اما جو بایدن اصلاح بخشی از اقدامات ترامپ را باید در اولویت قرار دهد.

یکی از مهمترین چالش های بایدن بازگشت به توافق هسته ای با ایران است که ترامپ تمام کوشش خود را برای نابودی آن کرد. یکی از اعضای سابق تیم سیاست خارجی جو بایدن به خبرنگار پایگاه اینترنتی واکس در حوزه امنیت ملی گفته است که موضوع ایران یکی از اولویت های اولیه دولت جو بایدن خواهد بود. به گفته او آمریکا با جو بایدن در گام نخست از اجرای متقابل برجام از طرف ایران و آمریکا استقبال خواهد نمود.

جو بایدن همچنین اعلام نموده است یکی از اولین کارهایی که به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا خواهد نمود بازگشت به این توافق خواهد بود.

دونالد ترامپ در اوج بیماری کرونا از سازمان جهانی بهداشت خارج شد بایدن وعده داده است که آمریکا به سازمان جهانی بهداشت باز خواهد گشت. با توجه به همه گیری بیماری کووید 19 این تصمیم در روزهای اولیه زمامداری جو بایدن اعلام می شود. معاون پیشین باراک اوباما، گفته است که آمریکا با وجود همه مسائل و کمبودهای سازمان جهانی بهداشت به این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد باز می شود.

روابط واشنگتن با بسیاری از متحدان ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ آسیب دیده است. به عنوان مثال آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سال 2018 میلادی گفت که ما دیگر نمی توانیم برای حفظ نظم جهانی به قدرت آمریکا تکیه کنیم. یکی از اهداف اصلی جو بایدن در عرصه سیاست خارجی بازسازی اعتماد متحدان سنتی آمریکا خواهد بود.

دونالد ترامپ طی چهار سال گذشته در جریان سه نشست با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مذاکره کرد؛ هرچند این گفت و گوها دستاورد ملموسی برای واشنگتن به دنبال نداشت. جو بایدن با شرایطی کاملا متفاوت از چهار سال پیش در زمینه کوشش ها برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی روبرو خواهد شد. یکی از مشاوران پیشین جو بایدن گفته است که نامزد دموکرات ها اشتباهات دونالد ترامپ را در برابر کره شمالی تکرار نخواهد نمود.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1292

به "خبرنگاران میراث ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران میراث ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید