خواص شیر موز چیست؟

به گزارش مرجع مقالات، از جمله خواص شیر موز می توان به یاری به افزایش یا کاهش وزن سالم، برطرف کم خوابی، خستگی مفرط و... اشاره نمود. با دیگر خواص این نوشیدنی آشنا شوید.

خواص شیر موز چیست؟

شیر موز یکی از نوشیدنی های بسیار مقوی و پرطرفدار است که از صندلی ویژه ای در بین مردم برخوردار است. این نوشیدنی خوشمزه دارای خواص تغذیه ای بسیار بالا برای افرادی است که آن را جایگزین مصرف نوشیدنی های مضر کرده اند. شیر و موز هریک به تنهایی مواد غذایی بسیار پر خاصیت بوده و ترکیب آنها معجونی بسیار مقوی و انرژی زا را تشکیل میدهد. هر چند بعضی از متخصصان طب سنتی نیز به طور کلی ترکیب شیر را با میوه ها مجاز ندانسته و مصرف آن را توصیه نمی نمایند. در این مطلب قصد داریم شما را با خواص شیر موز و فواید تغذیه ای آن آشنا کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

ارزش غذایی شیر موز

شیر تنها ماده غذایی شناخته شده در طبیعت است که می تواند احتیاجهای بدن را به طور متعادل تأمین کند و به معنای واقعی یک غذای کامل است . عمده ترین ویژگی شیر و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئینی و وجود املاح آن نظیر کلسیم و فسفر است . همچنین شیر حاوی بیشتر ویتامینهای مورد احتیاج بدن بوده، شامل ویتامین آ، ویتامینهای گروه ب (ب1، ب6، ب12) و ویتامین د است.

موز نیز میوهای بسیار مقوی و پرخاصیت بوده، ارزش تغذیه ای بالایی دارد و حتی میتواند به عنوان یک وعده غذایی مفید محسوب گردد. استفاده از موز به عنوان میان وعده برای بچه ها، نوجوانان و ورزشکاران بسیار مناسب بوده، این میوه سرشار از انواع ویتامین های ب6، ث و آ است. همچنین مواد پروبیوتیک، فیبر غذایی، اسیدهای چرب، کارتنوئیدها و عناصر معدنی مانند منگنز و پتاسیم از دیگر ترکیبات موثر موجود در این میوه است .

خواص شیر موز

بعضی از مهمترین خواص این معجون مقوی و انرژی زا به طور خلاصه عبارتند از:

  • استفاده از شیر موز به عنوان میان وعده، باعث تامین انرژی مورد احتیاج بدن شده، به ویژه برای بچه ها و دانش آموزان باعث بالا بردن قدرت یادگیری، تمرکز و بهبود فعالیت و عملکرد ذهن میگردد.
  • از خواص موز و شیر به دلیل دارا بودن مواد معدنی و ویتامینهای مورد احتیاج بدن به ویژه کلسیم و ویتامینهای گروه ب، تقویت سیستم اعصاب و برطرف افسردگی و استرس میباشد.
  • شیر موز به دلیل دارا بودن پتاسیم باعث کاهش فشار خون شده و نوشیدنی مفیدی برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا میباشد.
  • استفاده از شیر موز تهیه شده با شیر کم چرب و بدون شکر برای بیمارن دیابتی مناسب بوده و مصرف آن برای آنها ممنوعیتی ندارد. در حقیقت این دو ماده غذایی، تری گلیسیرید پایینی دارند و موجب افزایش قند خون افراد نمی شوند.
  • از دیگر خواص شیر موز به دلیل دارا بودن کلسیم فراوان، می توان به تقویت و استحکام استخوانها و دندانها است.
  • شیر موز برای بیماران قلبی عروقی مفید بوده و برای تقویت قلب و بهبود کارکرد آن لازم است.
  • از خواص شیر موز یاری به کاهش وزن و لاغری است در صورتی که به عنوان یک وعده غذایی محسوب گردد. شیر موز یک ماده غذایی کم کالری بوده و خوردن آن احساس سیری به فرد میدهد.
  • مصرف شیر موز به عنوان میان وعده، همچنین میتواند به عنوان یک ماده غذایی برای افزایش وزن سالم محسوب گردد.
  • مصرف شیر موز برای درمان یبوست مفید است.
  • ویتامین ب12 موجود در شیر موز باعث شده، یکی از اصلی ترین خواص شیر موز بهبود گردش خون در بدن باشد.

نکاتی در خصوص مصرف شیر موز

  1. پیشنهاد میگردد با توجه به گسترده بودن خواص موز سیاه شده (موز کاملا رسیده) در پیشگیری و مقابله با سرطان، برای تهیه شیر موز از موزهایی که سیاه شده و به نظر غیر قابل مصرف می آیند بهره ببرید.
  2. بهترین زمان مصرف شیر موز به عنوان میان وعده در صبح و عصر است. همچنین در افرادی که در رژیم غذایی هستند استفاده از آن صبح ناشتا به عنوان صبحانه توصیه می گردد.
  3. شیر موز ماندگاری طولانی نداشته و توصیه میگردد بعد از آماده نمودن آن بلافاصله مصرف گردد، همچنین پیشنهاد میگردد برای تهیه شیر و اسموتی موز همه مواد سرد باشند.
  4. برای تهیه شیر موز سعی کنید از شیر کم چرب استفاده کرده و به جای شکر برای شیرین کردن آن از خرما بهره ببرید.
  5. گفتنی است بدانیم از نظر بعضی متخصصان طب اسلامی و سنتی، مخلوط نمودن شیر با انواع میوه باعث ایجاد خلط غلیظ و اختلال در هضم می گردد.
منبع: setare.com
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1318

به "خواص شیر موز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شیر موز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید