روش طرز تهیه شیر موز خانگی و خوشمزه

به گزارش مرجع مقالات، چرا به هر چیزی که می نوشید موز اضافه نمی کنید؟ از آنجا که موز بافت خامه ای به شیر می بخشد، می توانید یک شیر موز خوشمزه تهیه کنید تا بتوانید لحظات شادی را هم برای خود و هم برای اعضای خانواده تان فراهم کنید. بدون شک، همۀ ما عاشق خوردن شیرموز هستیم و مزه خوشمزه آن را به هیچ چیز نمی دهیم. به خصوص که شیر و موز هر دو مادۀ مقوی و مفیدی برای سلامتی هستند. ترکیب موز و شیر معجونی حیرت انگیز برای درمان بیماری ها می باشد.

روش طرز تهیه شیر موز خانگی و خوشمزه

با اینکه طرز تهیه شیر موز ساده به نظر می رسد اما ما می خواهیم در مقاله دیگری از مجله خبرنگاران در خصوص درست کردن شیر موز خانگی صحبت کنیم.

طرز تهیه شیر موز خانگی چگونه است؟

این مقدار شیرموز برای دو نفر قبل سرو است. مدت زمان تهیه شیر موز خانگی چیزی بین 10 تا 15 دقیقه خواهد بود.

حتما بخوانید: فواید و خواص موز

مواد تشکیل دهنده شیر موز

مواد اولیه شیر موز
مواد تشکیل دهندهمقدار
موز1 عدد میانه
شیر2 فنجان (نیم لیتر)
یخ خرد شده½ تا ¾ فنجان (120 تا 180 میلی لیتر)
عسل، شکر یا شربت1 تا 3 قاشق غذاخوری (5 تا 15 میلی لیتر)

میتوانید خرید مواد تشکیل دهنده شیرموز را در فهرست خرید خانه خود از خبرنگاران بگنجانید.

دستورالعمل تهیه:

مرحله یک: یک موز میانه ، رسیده، زرد با خال های قهوه ای را انتخاب کنید. هرچه مخلوط کن قوی تر باشد، کمتر باید موز را خُرد کنید. برای مخلوط کن ضعیف تر، موز را به قطعات کوچک تری خُرد کنید یا آن را با چنگال به صورت خمیر درآورید.

مرحله دو. گر وقت دارید، موز خُرد شده را فریزی کنید تا یک نوشیدنی خنکی درست گردد. در غیر این صورت، فقط به سراغ مرحله بعدی بروید.

مرحله سه. موز را به مخلوط کن اضافه کنید. حدود ½ تا ¾ فنجان (120 تا 180 میلی لیتر) یخ خُرد شده را به مخلوط کن بریزید. اگر از موز یخ زده استفاده می کنید، یا اگر هوا خنک است، می توانید یخ را کنار بگذارید. مدت زمان زیادی طول می کشد تا تکه های یخ مخلوط شوند.

مرحله چهار. به طور متناوب شیر را در مخلوط کن بریزید. شیر را در مخلوط کن به مقدار ای بریزید که به نصف ارتفاع مواد جامد برسد. شیر پس از مخلوط شدن خامه ای می گردد. اگر مقدار گیری دقیق را ترجیح می دهید، با 2 فنجان (240 میلی لیتر) شیر آغاز کنید. پس از مخلوط کردن، مقدار بیشتری شیر در ½ فنجان (120 میلی لیتر) اضافه کنید تا به قوام دلخواهتان برسید.

مرحله پنج. هم بزنید تا همۀ مواد با هم مخلوط و یکدست شوند. بسته به قدرت مخلوط کن شما، این کار 1 تا 3 دقیقه طول می کشد. برای یک نوشیدنی خامه ای تر، شیر بیشتری به مخلوط کن اضافه کنید. برای داشتن نوشیدنی غلیظ، از یخ بیشتری بهره ببرید.

مرحله شش. بیشتر مردم از افزودن کمی شکر، عسل یا شیرین نماینده های دیگر لذت می برند. یک قاشق کوچک از آنها را ب مخلوط کن اضافه کنید و شیر موز خود را مزه دار کنید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا نوشیدنی به مقدار دلخواه شما شیرین گردد. اگر از شیرموز برای افراد گیاهخوار استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که بعضی از گیاهخواران عسل نمی خورند.

مرحله هفت. در یک لیوان بلند، شیر موز را سرو کنید. می توانید از پودر نارگیل و انواع آجیل برای تزئین شیر موز بهره ببرید.

حتما بخوانید: طرز تهیه ژله موز

طرز تهیه شیر موز مخصوص چگونه است؟

برای ایجاد یک نوشیدنی غنی تر و شیرین تر، هر یک یا همۀ موارد زیر را به دستور قبلی اضافه کنید:

  • ½ قاشق چایخوری (1.25 میلی لیتر) عصاره وانیل برای طعم قوی
  • چاشنی خامه برای طعم غلیظ تر
  • یک قاشق بستنی وانیلی برای تهیه میلک شیک موز
  • یک قاشق شربت شکلات
  • چندین خرما به جای شکر برای ایجاد شیرینی طبیعی

قسمت بالای نوشیدنی را با هل، دارچین یا جوز هندی پودری تزیین کنید. شیر موز در اصل یک اسموتی میوه ای است. آن را با انبه تازه، آناناس یا طالبی ترکیب کنید. شیر یا ماست بیشتری نیز به آن اضافه نموده تا یکدست گردد.

حتما بخوانید: طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی؛ نمی توانید نخورید!

ارزش غذایی شیر موز

ارزش غذایی شیرموز ممکن است براساس تعداد موز، نوع شیر و مواد جانبی که در آن ریخته می گردد، متفاوت باشد. در هر صورت، ارزش غذایی برای یک فنجان شیر موز طبق جدول زیر است:

کالری60
چربی3 گرم
سدیم15 میلی گرم
کربوهیدرات9 گرم
فیبر1 گرم
قند4 گرم
پروتئین1 گرم

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات های موجود در شیر موز، از قند طبیعی، فیبر و نشاسته موجود در موز و بعلاوه مقدار کمی کربوهیدرات از دانه های آفتابگردان به دست می آیند. این نوع کربوهیدرات ها طبیعی هستند، پردازش نمی شوند. فیبر یک کربوهیدرات پیچیده است و می تواند به تنظیم اشتها و قند خون یاری کند. اگر مراقب مقدار مصرف کربوهیدرات خود هستید، شیر موز می تواند انتخاب بهتری نسبت به شیر گاو داشته باشد زیرا حاوی 9 گرم در فنجان است.

چربی ها

از آنجا که دو ماده اصلی آن، شیر و موز، فاقد چربی هستند، شیرموز نسبتاً کم چرب خواهد بود. مقدار کمی چربی موجود در این نوشیدنی خوشمزه به وسیله دانه های آفتابگردان تأمین می شوند که در نهایت ماده ای سالم و غیر اشباع شده خواهد بود. یک فنجان شیر موز، فاقد چربی اشباع شده و چربی های ترانس است. این چربی ها با سرطان، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

پروتئین ها

مقدار پروتئین شیر موز زیادی نیست (فقط یک گرم در یک فنجان) بنابراین انتظار نداشته باشید که مقدار زیادی پروتئین از این نوشیدنی دریافت کنید. در مقایسه با هشت گرم پروتئین موجود در شیر گاو یا سویا، این مقدار کم است. برای افرادی که ورزش می نمایند و به پروتئین احتیاج دارند، شیر موز انتخابی عالی نیست.

حتما بخوانید: 10 غذای سرشار از پروتئین و برترین منابع پروتئین

ویتامین ها و مواد معدنی

وقتی به مواد مغذی موجود در موز فکر می کنید، احتمالاً پتاسیم به ذهنتان خطور می نماید. مانند سایر میوه ها، شیرموز نیز مقدار قابل توجهی از این ماده معدنی را تأمین می نماید. یک فنجان شیر موز، 360 میلی گرم پتاسیم یا 10 درصد از احتیاج روزانه شما را تأمین می نماید. موز به طور طبیعی سرشار از ویتامین B6 است که به عملکرد صحیح سیستم ایمنی و عصبی یاری می نماید. بعلاوه، شیر موز اغلب غنی از کلسیم است.

فواید سلامتی شیر موز

شیرموز علاوه بر محتوای غنی از پتاسیم، فواید بی شماری دارد که به موارد زیر خلاصه می شوند:

مناسب برای افرادی که آلرژی دارند

برای افرادی که آلرژی دارند، شیرموز نوشیدنی مناسبی است. موز جزء هشت غذای اصلی است که 90 درصد آلرژی غذایی را در افراد تشکیل می دهد، بنابراین به احتمال زیاد علائم آلرژیکی ایجاد نمی نماید. با این حال، اگر به تخمه آفتابگردان حساسیت دارید، باید از شیر موز نیز اجتناب کنید.

برای کاهش وزن عالی است

کسانی که در پی کاهش کالری برای کاهش وزن هستند، عاشق شیر هستند. با 60 کالری در هر فنجان، این نوشیدنی کالری بسیار کمی دارد. جایگزینی شیر موز به جای شیر، راهی ساده برای کاهش کالری به عنوان بخشی از برنامه لاغری است.

حتما بخوانید: 8 مدل رژیم کاهش وزن آسان و سالم

از سلامت استخوان ها پشتیبانی می نماید

کلسیم موجود در شیر موز ممکن است به وسیله غنی سازی به بدن اضافه گردد اما این مهم مزایای سلامتی این نوشیدنی خوشمزه را تغییر نمی دهد. کلسیم به بدن شما در ساختن استخوان ها و بعلاوه حفظ ضربان قلب ثابت و انتقال صحیح خون یاری می نماید.

با رژیم وگان سازگار است

اگر گیاهخوار هستید، شیر موز انتخابی عالی برای رژیم غذایی شماست. در ابتدایی ترین شکل، شیر موز فقط از موز و شیر تهیه می گردد که اگر در آن از شیرین نماینده ها مصنوعی و شیر حیوانی استفاده نشد، نوشیدنی مناسب گیاهخواران خواهد بود.

حتما بخوانید: 9 روش درمان فشار خون بدون دارو

به کاهش فشار خون یاری می نماید

بدن برای انجام بسیاری از عملنمودهای ضروری، به پتاسیم احتیاج دارد و دریافت روزانه آن به مقدار کافی می تواند به کاهش فشار خون، جلوگیری از سنگ کلیه و حمایت از سلامت استخوان ها یاری کند. شیر موز ممکن است فقط 10 تا از ارزش روزانه شما را تامین کند اما همین مقدار کم نیز تاثیر مهمی خواهد داشت.

با توجه به اینکه شیر موز حاوی مقدار زیادی موز است، میتوانید خواص موز را به صورت کامل مشاهده کنید.

کلام آخر

در این مقاله طرز تهیه شیر موز خانگی را توضیح دادیم و در خصوص مزایا و ارزش غذایی این نوشیدنی خوشمزه صحبت کردیم، اکنون می توانید این نوشیدنی خوشمزه را تهیه کنید و از خوردن آن لذت نهایی را ببرید. درست کردن شیر موز کار ساده ای است، تنها کافی است موزها را به تکه ها کوچک تقسیم کنید و سپس آن را شیر در مخلوط کنید، ترکیب کنید. حالا شیرموز شما آماده سرو است.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2071

به "روش طرز تهیه شیر موز خانگی و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش طرز تهیه شیر موز خانگی و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید