داروی هیدروکسی کلروکین سولفات

به گزارش مرجع مقالات، هیدروکسی کلروکین سولفات دارویی برای درمان بیماری های مرتبط با ایمنی بدن است که اخیراً بررسی اثربخشی آن برای درمان کرونا در دست بررسی است.

داروی هیدروکسی کلروکین سولفات

به گزارش، هیدروکسی کلروکین سولفات دارویی است که برای جلوگیری یا درمان مالاریا (ناشی از گزش پشه) استفاده می شود.

این دارو همچنین برای درمان برخی از بیماری های مرتبط با ایمنی بدن همچون لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز تجویز می شود.

هیدروکسی کلروکین سولفات متعلق به طبقه ای از دارو های شناخته شده با عنوان داروی ضدروماتسیمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) است که می تواند علاوه بر کاهش مسائل پوستی در بیماری لوپوس از درد و تورم در آرتریت نیز جلوگیری کند.

نکته جالب توجه آن که در مواردی این دارو به تشخیص پزشک برای جلوگیری از ناراحتی معده نیز تجویز می شود.

در صورت استفاده از این دارو برای جلوگیری از مالاریا هفته ای یک بار و از دو هفته پیش از ورود به منطقه مالاریا آغاز می شود و این فرایند مصرف به مدت 4 تا 8 هفته ادامه خواهد داشت.

در صورت مصرف این دارو برای بیماری هایی همچون لوپوس یا آرتریت روماتوئید این دارو معمولاً یک یا دو بار در روز تجویز می شود و افزایش تدریجی میزان دوز دارو در زمان آغاز مصرف و کاهش تدریجی آن برای قطع آن برای کاهش عوارض جانبی ناشی از مصرف این دارو است.

مصرف منظم و طبق برنامه این دارو اثربخشی آن را افزایش می دهد.

گفتنی است مصرف این دارو باید براساس میزان و زمان تشخیص داده شده از سوی پزشک معالج است و در صورت متوقف کردن پیشگیری یا درمان می تواند منجر به عفونت یا بازگشت آن باشد.

حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، اسهال، سرگیجه یا سردرد، کاهش ضربان قلب، علائم نارسایی قلبی (مانند تنگی نفس، تورم پا، خستگی غیرمعمول، افزایش غیرمعمول وزن)، تغییرات روحی و روانی (مانند اضطراب، افسردگی، توهم)، کاهش شنوایی، علائم بیماری کبد (مانند درد شدید شکم، زرد شدن چشم، ادرار تیره) برخی از عوارض جانبی جدی این دارو است که در صورت مشاهده پزشک معالج باید نسبت به آن مطلع شود.

این دارو ممکن است باعث قند خون کم (هیپوگلیسمی) شود بنابراین در صورت بروز علائم قند خون پایین مانند تعریق ناگهانی، لرزش، گرسنگی، تاری دید، سرگیجه یا سوزن سوزن شدن دست و پا سریعاً باید با پزشک متخصص مشورت شود.

گفتنی است هیدروکسی کلروکین سولفات و داروی مرتبط با آن (کلروکین) در حال حاضر در جریان مطالعات برای درمان کووید-19 است، ولی هنوز اثربخشی آن برای درمان کرونا تأیید نشده است.

منبع: آنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 993

به "داروی هیدروکسی کلروکین سولفات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی هیدروکسی کلروکین سولفات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید