روابط ایران و چین استراتژیک است

به گزارش مرجع مقالات، خبرنگاران:رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما بر توسعه روابط با چین اهتمام داریم و معتقدیم روابط با چین روابطی استراتژیک است.

روابط ایران و چین استراتژیک است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرنگاران، زانگ دگو آنگ عضو شورای مشاوران سیاست خارجی و معاون اسبق وزیر خارجه چین به همراه وو سیک فرستاد ویژه چین در خاورمیانه و هو آلینین سفیر اسبق چین در تهران عصر امروز با علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کردند.

ولایتی در این دیدار ضمن خوشامدگویی و ابراز امیدواری برای توسعه مناسبات دو کشور گفت: ما بر توسعه روابط با چین اهتمام داریم و معتقدیم روابط با چین روابطی استراتژیک است، چرا که این کشور شرق آسیا دارای ظرفیت های بالایی برای توسعه روابط است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اراده دو کشور برای داشتن روابط استراتژیک و توسعه همکاری ها، گفت: شکل دهی به روابط استراتژیک، آینده روابط را از آسیب های مقطعی و دخالت دیگران مصون می دارد و ایران و چین برای توسعه روابط نیازمند کوشش زیادی نیستند چرا که اشتراکات فراوان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مالی بین دو کشور وجود دارد.

وی اضافه نمود: احیای جاده ابریشم متناسب با شرایط امروز دنیا به نفع کشورهای ایران، چین، روسیه و سایر کشورهاست و با توجه به اینکه ایران کشوری با 15 همسایه است، بنابراین امکان گسترش جاده ابریشم بیش از پیش فراهم می گردد.

ولایتی با بیان اینکه به جهت صندلی منطقه غرب آسیا، خلیج فارس و شمال آفریقا و موقعیت ویژه این مناطق برای بسیاری از کشورها دارای اهمیت است، توضیح داد: بعضی کشورهای غرب به دلیل دسترسی به منافع خاص این منطقه اهداف نامشروع خود را دنبال می نمایند.

در ادامه این دیدار، دگو آنگ معاون اسبق وزیر خارجه چین ضمن تقدیر از میهمان نواری جمهوری اسلامی ایران، گفت: این اولین سفر من به ایران بود و بسیار خرسندم که از نزدیک با تمدن ایران آشنا شدم و معتقدم جاده ابریشم و ایران یک ارتباط تنگاتنگ دارند.

وی ادامه داد: مفتخرم که ایران عضویت ناظر شانگهای را برعهده گرفته و این سفر نیز به نمایندگی از وزارت خارجه چین انجام شد، چرا که روابط دو کشور هم اکنون در مرحله بسیار مهمی به سر می برد.

اولین دبیرکل سازمان همکاری های شانگهای با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به چین، یادآور شد: در خلال سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به چین ملاقات های بسیار خوبی صورت گرفت و در دیدار ایشان با رئیس جمهور چین توافقات مهمی به دست آمد.

وی ادامه داد: تحولات اخیر در همکاری های دو کشور نشان دهنده عزم جدی ایران و چین برای توسعه روابط و همکاری هاست.

عضو شورای مشاوران سیاست خارجی چین تحولات اخیر در منطقه و دنیا را به سرعت در حال تغییر دانست و اضافه نمود: دو کشور باید در حوزه های منطقه ای و بین المللی سطح روابط خود را افزایش دهند.

دگو آنگ ادامه داد: کارشناسان و مسئولان دو کشور باید کوشش نمایند تا راه های افزایش روابط را آنالیز و ارائه نمایند، در حالی که در زمینه های سیاسی و حل مسائل منطقه و مبارزه با تروریسم فرصت های زیادی برای همکاری وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت های فراوان مالی و فرهنگی میان دو کشور، اظهار داشت: ایران و چین اشتراکات فرهنگی زیادی دارند که تمام این مسائل به رشد همکاری های دو کشور یاری خواهد نمود.

منبع: تسنیم
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 510

به "روابط ایران و چین استراتژیک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط ایران و چین استراتژیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید