روشی برای کنترل رفتار سلول در داربست های سه بعدی

به گزارش مرجع مقالات، رشد و رفتار سلول ها با استفاده از قرار دادن سلو ل ها در یک چارچوب سه بعدی حساس قابل کنترل است. این کار با استفاده از روش های چاپ سه بعدی موسوم به زیست چاپ قابل انجام است.

روشی برای کنترل رفتار سلول در داربست های سه بعدی

به گزارش، محققان اتریشی روشی برای چاپ سه بعدی داربست های سلولی ارائه کردند که با استفاده از آن می توان رفتار سلول ها را کنترل کرد.

رشد و رفتار سلول ها با استفاده از قرار دادن سلو ل ها در یک چارچوب سه بعدی حساس قابل کنترل است. این کار با استفاده از روش های چاپ سه بعدی موسوم به زیست چاپ قابل انجام است.

با این حال هنوز چالش هایی وجود دارد، برای مثال برخی روش ها قدرت پایینی داشته یا تنها مدت کوتاهی سلول بدون آسیب می تواند در چارچوب رشد کند. علاوه بر این، مواد مورد استفاده در زیست چاپ سه بعدی موجب محدود شدن این روش شده است.

اخیرا محققان دانشگاه صنعتی وین زیست چاپگری با قدرت تفکیک بالا تولید کرده اند که به لطف استفاده از یک جوهر زیستی ویژه می توان چاپ سه بعدی داربست با دقت بالا را با استفاده از آن انجام داد. سرعت چاپ این دستگاه یک متر در ثانیه بوده که نسبت به روش های قبلی ده برابر سریع تر است.

الکساندر اویسیانیکوف، مدیر گروه تحقیقات چاپ سه بعدی دانشگاه وین گفت: رفتار یک سلول به طور اساسی به ویژگی های مکانیکی و شیمیایی و همچنین شکل هندسی محیط اطراف آن بستگی دارد. ساختاری که سلول در آن واقع شده است باید به گونه ای باشد که مواد مغذی بتواند در آن نفوذ کند تا هم سلول زنده بماند و هم بتواند تکثیر کند. اما بسیار مهم است که این ساختار در عین استحکام بالا، انعطاف پذیر نیز باشد.

روش های چاپ با قدرت تفکیک بالا معمولا بسیار کند هستند به طوری که سرعت چاپ در آن ها چند میلی متر در ثانیه است. اما این روش جدید محققان دانشگاه وین سرعت بسیار بالایی داشته و در عین حال موادی در آن استفاده شده که با سلول ها سازگار هستند. با این فناوری می توان سلول ها را به مدت طولانی تری زنده نگه داشت.

مهندسی این فناوری به گونه ای است که امکان سخت یا نرم کردن داربست وجود دارد. اویسیانیکوف معتقد است که این روش گامی مهم برای تحقیقات سلولی است که با این روش می توان رفتار سلول ها را با دقت بالایی کنترل کرد، کاری که پیش از این امکان پذیر نبود.

منبع :ایسکانیوز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 512

به "روشی برای کنترل رفتار سلول در داربست های سه بعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشی برای کنترل رفتار سلول در داربست های سه بعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید