شرایط راه اندازی و توقف پذیرش دانشجو به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شد

به گزارش مرجع مقالات، معاونت آموزشی وزارت بهداشت در نامه ای به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کرد: پذیرش دانشجوی بومی قانون عدالت آموزشی گروه پزشکی منوط به نیازسنجی منطقه ای است.

شرایط راه اندازی و توقف پذیرش دانشجو به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، معاونت آموزشی وزارت بهداشت در بخشنامه ابلاغی به دانشگاه های علوم پزشکی شرایط راه اندازی و توقف پذیرش دانشجو را به دانشگاه ها گفت.

در این بخشنامه آمده است: در پی بخشنامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت درخصوص ثبت ظرفیت های آزمون سراسری سال 1401 در پرتال سازمان سنجش، به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شد که راه اندازی و یا توقف پذیرش دانشجو منوط به کسب مجوز از شورای توسعه دانشگاه های علوم پزشکی است.

در صورتی که دانشگاهی درخواست ظرفیت پذیرش برای رشته های تحصیلی نو و یا عدم پذیرش دانشجو در رشته خاص دارد ضروری است دانشگاه یا دانشکده طبق روال شورای توسعه دانشگاه های علوم پزشکی جهت اخذ مجوز لازم درخواست خود را به دبیرخانه شورا ارسال نمایند.

با توجه به ضرورت تهیه و تنظیم جدول ظرفیت و بعلاوه شهر های محل خدمت متعهدین از محل سهمیه 30 درصد پذیرش دانشجوی بومی موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی در رشته های مورد احتیاج آن دانشگاه یا دانشکده، دانشگاه ها باید با توجه به نامه مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت، بر اساس احتیاجسنجی به عمل آمده به وسیله آن دانشگاه، تعداد ظرفیت مورد احتیاج در هر رشته به تفکیک شهرستان یا منطقه مورد احتیاج را بر اساس جدول اعلامی تهیه نمایند.

دانشگاه های علوم پزشکی باید توجه داشته باشند که پس از تهیه جدول مورد نظر موارد درخواستی را پس از کسب موافقت معاونت توسعه و مدیریت و منابع دانشگاه یا دانشکده در سامانه آزمون سراسری سال 1401 - 1402 با کد جداگانه برای هر شهر/ شهرستان/ منطقه محل خدمت ثبت نمایند.

تایید نهایی ظرفیت های درخواستی از محل سهمیه 30 درصد پذیرش دانشجوی بومی موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی به وسیله دبیرخانه، منوط به دریافت درخواست ضمیمه موافقت کتبی معاونت آموزشی و معاونت توسعه و منابع دانشگاه یا دانشکده خواهد بود.

در صورتی که دانشگاه یا دانشکده احتیاجمند پذیرش دانشجوی بومی در رشته / مقاطعی که در آن دانشگاه یا دانشکده دایر نیست، هستند، ضروری است درخواست خود را از محل سهمیه 30 درصد پذیرش دانشجوی بومی موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی به دبیرخانه ارسال نمایند.

به گزارش مهر، بر اساس قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب 29 فروردین 1389 مجلس شورای اسلامی برای پزشکی در منطقه ها محروم 30 درصد سهمیه درنظر گرفته شده است.

ماده واحده ـ از تاریخ تصویب این قانون سهمیه بندی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی (اعم از رشته های پزشکی و غیرپزشکی) در کلیه دانشگاه های دولتی و غیردولتی به جز مواردی که در ذیل آمده ممنوع است:

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است 30 درصد ورودی های رشته های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته های گروه پزشکی را به وسیله جذب دانـشجوی بومی با اولویت منطقه ها محروم و متناسب با احتیاج استان ها و در چهارچوب نظام سطح بندی پذیرش کند.

تبصره 1ـ تعهد اخذ شده از مشمولان این بند برای خدمت در منطقه ها مورد تعهد سه برابر مدت تحصیل است و قابل خرید و جابه جایی نیست.

تبصره 2ـ ارائه مدرک تحصیلی مشمولان مذکور بعد از اتمام تعهد مورد نظر، مجاز است و نامبردگان در زمان تعهد مجاز به فعالیت پزشکی در سایر نقاط کشور نیستند.

تبصره 3ـ تحصیل دانشجویان بومی موضوع این بند در دانشگاه های استان مربوطه در اولویت است. در صورتی که داوطلب مذکور نمره لازم برای تحصیل در دانشگاه های دیگر را کسب نموده باشد، تحصیل او برابر مقررات این بند منوط به موافقت وی خواهد بود.

تبصره 4ـ ادامه تحصیل در مقاطع آموزشی بالاتر، پس از طی حداقل نیمی از مدت زمان تعهد مشمولان این بند امکان پذیر است.

تبصره 5 ـ نقل و انتقال مشمولان این بند تابع مقررات این قانون است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1884

به "شرایط راه اندازی و توقف پذیرش دانشجو به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط راه اندازی و توقف پذیرش دانشجو به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید