فواید مصرف کره حیوانی برای سلامتی

به گزارش مرجع مقالات، کره حیوانی یکی از آن مواد غذایی سالمی است که می توان با آن دیگر غذاها را هم به شاهکار تبدیل کرد، ولی در دهه های گذشته به غلط، به عنوان یک غذای مضر، چاق کننده و منشا امراض قلبی معروف شده است. اما اخیراً به واسطه تحقیقات نو، دوباره به گروه غذاهای سالم افزوده شده است. در ادامه با خواص آن آشنا می شوید.

فواید مصرف کره حیوانی برای سلامتی
همه ما کره را به عنوان یک ماده غذایی مفید م شناسیم و تا حدودی از خواص و اثرات آن آگاهیم. این ماده غذایی مفید عمدتا از چربی تشکیل شده است و در نتیجه کالری زیادی هم دارد. از همین رو برای تامین انرژی مورد احتیاج بدن به ویژه انرژی مورد احتیاج بچه ها و تامین مواد لازم برای رشد و نمو آنها بسیار مفید می باشد. یاری به سلامت قلب و عروق، محافظت از پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماریها، تامین کلسیم مورد احتیاج بدن و یاری به تقویت و استحکام استخوانها همانند سایر مواد غذایی گروه لبنیات از مهمترین خواص کره و فواید مصرف آن است.

طرز تهیه کره حیوانیکره معمولا از سرشیر گرفته می شود. اگر سرشیر را خوب بزنیم پوسته یا پرده ای که گلبولهای چربی را پوشانده است پاره می شود. دانه های چربی بهم چسیبده و کره تشکیل میشود. در این گلبولهای چربی اندازه زیادی آب وجود دارد . پس از آنکه دانه های چربی از میان آب خارج شد آب در مایع سرشیر باقی می ماند. معمولا 70 تا 80 درصد سر شیر را آب تشکیل میدهد که در حدود 13 درصد آن در کره جای می گیرد.

خواص کره (طبیعت و خواص درمانی)مزاج کره حیوانی تازه، گرم و تر است اما هر چقدر که بماند و به اصطلاح کهنه شود رطوبت آن کمتر شده و رو به خشکی می رود. بعضی از خواص کره و فواید مصرف این ماده لبنی پرخاصیت عبارتند از:

کره سرشار از ویتامین کا و عناصر معدنی کلسیم و منیزیم می باشد، از همین رو به درمان مشکلاتی همانند پوکی استخوان و ورم مفاصل یاری کند.

با توجه به اینکه کره سرشار از مواد آنتی اکسیدان است، از بدن در برابر آسیب های سلولی و آسیب رادیکال های آزاد محافظت می نماید. بنابراین یکی از مهمترین خواص کره یاری به تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

کلسیم موجود در کره همانند سایر محصولات لبنی برای تقویت و استحکام ساختمان استخوانها و عضلات مفید است و در رشد و نمو نقشی ویژه دارد.

استعمال موضعی و مالیدن کره بر بدن و خوردن آن با شکر و خشخاش به شدت باعث چاقی افراد لاغر می شود.

کره طبیعی سرشار از ویتامین آ است که برای تقویت بینایی و دید شما خوب است. مصرف کره در حالت طبیعی اش از بیماری های تیروئید جلوگیری می نماید.

یکی از خواص کره محافظت از پوست می باشد. چربی موجود در کره به پوست یاری می نماید تا صاف و نرم شود. بعلاوه مصرف کره از پوست در برابر بیماری های پوستی همانند آکنه و جوش ها محافظت می نماید.

ارزش غذایی کره حیوانیکره شامل 80 درصد چربی است و بقیه آن از آب تشکیل شده است. درواقع در ساخت کره بخش چربی شیر از پروتئین ها و کربوهیدرات ها جدا می شود. این ماده غذایی شامل 400 اسید چرب فرق دارد. حدود 70 درصد از این اسیدها شامل اسیدهای اشباع و 25 درصد آن اسیدهای غیراشباع است. چربی های اشباع نشده در یک اندازه حداقل وجود دارند و حدود 3/2 درصد از محتوی کل چربی کره را تشکیل می دهند. انواع دیگری از چربی های موجود در این ماده غذایی شامل کلسترول و فسفولیپیدها است. بعلاوه کره شامل انواع ویتامینها نظیر ویتامین آ، کا، ای، د و ویتامین ب12 می باشد.

مضرات کره حیوانی (موارد احتیاطی و توصیه های پزشکی)ضروری است بدانید، کره داغ اندازه زیادی از ویتامین های خود را از دست می دهد و در ضمن جذب آن برای بدن سخت می شود. برترین نحوه مصرف کره، به صورت تازه و مصرف خام آن است.

کره ای که در مقطع آن دانه های سفید دیده شود، ناسالم است زیرا این دانه ها عبارت است از کازئین و قطرات شیر منجمد شده که پس از 24 ساعت فاسد میشود.

زیاده روی در مصرف کره باعث ضعف و سستی دهانه معده و کاهش اشتها می شود.

اسیدهای چرب اشباع موجود در کره، کلسترول بد خون را بالا می برد و کلسترول اضافی با رسوب در عروق بدن باعث تنگی شریان ها شده و خونرسانی به اعضای بدن را مختل می نماید. بنابراین توصیه پزشکان استفاده بیشتر از کره گیاهی (مارگارین) می باشد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1853

به "فواید مصرف کره حیوانی برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید مصرف کره حیوانی برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید