ناسا پیشگیری از بلایای طبیعی را با نسل بعدی ماهواره های رصد زمین متحول می نماید

به گزارش مرجع مقالات، ناسا مشغول توسعه برنامه ای با عنوان رصدخانه سیستم زمین است که نسل آینده ماهواره های رصد زمین محسوب می گردد. برنامه ای که پیش بینی آب وهوا و پیشگیری از بلایای طبیعی را به سطح دیگری ارتقا می دهد.

ناسا پیشگیری از بلایای طبیعی را با نسل بعدی ماهواره های رصد زمین متحول می نماید

رصدخانه سیستم زمین (Earth System Observatory) در حقیقت مجموعه ای از مأموریت های توصیه شده در سه سال پیش توسط آنالیز یک دهه ای علوم زمین است که به تازگی عملیات اجرایی کردن آن شروع شده است. سیستم زمین به عملکرد کلی و اثر متقابل پدیده ها و بخش های گوناگون زمین، مانند کره، لایه های جوی و اثر انسان، در کنار یکدیگر و به عنوان یک سامانه یکپارچه گفته می گردد.

دولت آمریکا برنامه رصدخانه سیستم زمین را تحت برنامه ای گسترده تر اعلام نموده که برای نظارت و رسیدگی به اثرات آب وهوایی از جمله اختصاص 1 میلیارد دلار منابع برای کاهش اثرات بلایای طبیعی پیش از وقوع، توسط سازمان مدیریت بحران فدرال درنظر گرفته شده است.

کاخ سفید در خصوص برنامه جدید گفت: برنامه رصدخانه سامانه زمین، معماری تازه ای از سیستم های پیشرفته رصد زمینی از فضا خواهد بود و درک بی سابقه ای از برهم کنش حیاتی میان حو زمین، زمین، اقیانوس ها و یخ های زمین را به دنیا ارائه می دهد. این فرآیندها مشخص می نمایند که آب وهوا چگونه در سطح منطقه ای و محلی و در مقیاس های زمانی کوتاه مدت و بلندمدت تغییر می نماید.

ناسا هم در بیانیه جداگانه ای گفت که رصدخانه سامانه زمین، مجموعه ای از مأموریت ها برای پیشبرد مشاهدات مشخص شده است. مجموعه ای از رصدهای کلیدی که دانشمندان در برنامه آنالیز یک دهه ای علوم زمین که در سال 2018 منتشر شد، به ناسا توصیه نموده اند.

این مشاهدات مشخص شده شامل مطالعات مربوط به هواپخش ها (Aerosols)، ابرها، همرفت و بارش، تغییر گسترده در بارش برف، یخ و آب، زیست شناسی و زمین شناسی سطحی و تغییر شکل و تغییرات سطحی می گردد. برنامه آنالیز ده ساله، مفاهیم خاص مأموریتی را برای پرداختن به این موضوعات توصیه نمی نماید اما طیف وسیعی از هزینه ها را از 300 میلیون دلار تا 800 میلیون دلار برای هر مأموریت تخمین زده است.

بیل نیسون (Bill Nelson) مدیر ناسا در بیانیه این آژانس گفت: طی سه دهه بیشتر آنچه در خصوص تغییر شرایط آب وهوایی زمین آموخته ایم، بر اساس مشاهدات و تحقیقات ماهواره ای ناسا بوده اند. اکنون برنامه جدید رصدخانه سیستم زمینی ناسا این فعالیت ها را گسترش می دهد. این برنامه درک بی سابقه ای از سیستم آب وهوایی زمین ما به دنیا ارائه می دهد، ما را با داده های نسل بعدی که برای کاهش تغییرات آب هوایی اهمیت دارند، مجهز می نماید و از جوامع گوناگون در برابر بلایای طبیعی محافظت می نماید.

هنوز بودجه یا برنامه قطعی برای رصدخانه سیستم زمین مشخص نشده است. هرچند در ماه های اخیر مقامات ناسا گفتند که بسیاری از مشاهدات مشخص شده در حال نزدیک شدن به مرحله پیش از فاز A است تا مطالعات مفهومی مأموریت را پیش ببرند.

کارن سن ژرمن (Karen St. Germain) مدیر بخش علوم زمین ناسا، درباره کانسپت رصدخانه سیستم زمین گفت: من این برنامه را به عنوان یک منو که می توان از آن گزینه هایی را انتخاب کرد، درنظر نمی گیرم بلکه آن را رصدخانه ای یکپارچه می دانم که با یاری آن تمام حرکات اصلی سیستم زمین را رصد می کنیم.

رصدخانه سیستم زمین، در پیشنهاد بودجه 2022 ناسا هم گنجانده شده است. در طرح کلی بودجه اشاره شده که با هزینه های علوم زمین، نسل بعدی ماهواره های رصد زمین برای مطالعه پرسش های موجود در زمینه آب وهوا راه انداز خواهند شد.

ناسا همچنین گفت که با همکاری سازمان پژوهش های فضایی هند (ISRO) مأموریتی با نام رادار دیافراگم مصنوعی ناسا-ایسرو (NASA-ISRO Synthetic Aperture Radar) یا نیسار (NISAR) به عنوان راهگشا (مسیریاب) رصدخانه سیستم زمین درنظر گرفته شده است. این پروژه برای سال آینده برنامه ریزی شده و شامل دو سیستم رادار برای اندازه گیری تغییرات سطح زمین به عنوان یکی از مشاهدات مشخص شده در برنامه یک دهه ای علوم زمین است.

عکس کاور: ماهواره رادار دیافراگم مصنوعی که با همکاری ناسا و سازمان پژوهش های فضایی هند به عنوان بخشی از ماهواره های آینده رصد زمین توسعه می یابد.

Credit: NASA/JPL

منبع: Space News

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1654

به "ناسا پیشگیری از بلایای طبیعی را با نسل بعدی ماهواره های رصد زمین متحول می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا پیشگیری از بلایای طبیعی را با نسل بعدی ماهواره های رصد زمین متحول می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید