گرنت بیش از کمک به ناشر، به ترویج فرهنگ کمک می کند

به گزارش مرجع مقالات، به گزارش خبرنگاران، نشست حمایت از ترجمه کتاب کودک دوشنبه چهارم بهمن هم زمان با دومین روز دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور فرناندا دانتاس، مدیرامور بین الملل اتاق کتاب برزیل و مدیر گروه ناشران برزیلی، الیور میستاد، مشاور عالی برنامه گرنت نورلا کشور نروژ و علیرضا نوری زاده، نماینده گرنت ایران برگزارشد.

گرنت بیش از کمک به ناشر، به ترویج فرهنگ کمک می کند

سخنران نخست این نشست فرناندا دانتاس، مدیرامور بین الملل اتاق کتاب برزیل و مدیر گروه ناشران برزیلی بود. او با اشاره به برنامه ای که گروه ناشران برزیلی برای ترجمه آثار در نظر دارد، خاطرنشان کرد: ترجمه می تواند از زبان برزیلی به هر زبان انجام شود، استفاده از گرنت گروه ناشران برزیلی ساده است، ابتدا باید مدارک ارسال شود، این مدراک بررسی می شود و بعد از 15 روز درباره پذیرش آن پاسخ داده می شود. در صورت پذیرفته شدن، 30 تا 45 روز طول می کشد تا گرنت پرداخت شود. هر کتابی که ناشران آن عضو گروه ناشران برزیلی باشند، می تواند از این گرنت استفاده کند.

دانتاس با بیان اینکه این گرنت به سه نوع ترجمه اعطا می شود، ادامه داد: این گرنت نخست برای کتاب هایی است که به تازگی ترجمه شده اند. دوم برای کتاب هایی که پیش از این ترجمه شدند و حالا نیاز به ترجمه نو دارند. همچنین به کتاب هایی که قبلا ترجمه شدند این گرنت اعطا می شود. در این میان اعطای گرنت به کتابی که پیش ازاین ترجمه نشده است، متداول تر است.

گرنت جلوه ادبیات برزیل را بیشتر کرد

به گفته او این گرنت تمام ژانرهای ادبی و کتاب های دانشگاهی و علمی را هم در بر می گیرد. مدیرامور بین الملل اتاق کتاب برزیل ادامه داد: هر زمان می توان آن گرنت را سفارش داد. گرنت دیگری هم دربرزیل هست که کتابخانه ملی آن را اعطا می کند، اما گرنت کتابخانه ملی به شکلی است که فقط چند روز خاص در سال می توان آن را سفارش داد و ناشران محدودی را در بر می گیرد.

دانتاس با اعلام اینکه گرنت گروه ناشران برزیلی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات داستانی و غیرداستانی اعطا می شود، افزود: این گرنت برای هر زبان، منطقه و هر کتابی است و محدودیت ندارد. همچنین کتاب های حوزه فناوری، علمی و پزشکی را هم پوشش می دهد. زیرا تا به حال بیشتر کتاب های کشور برزیل، فقط در امریکای لاتین چاپ شدند. تلاش می کنیم با این گرنت فرهنگ برزیل بیشتر توسعه یابد. این گرنت سه سال است که اعطا می شود اما در سال های آینده رشد و شرایط بهتری پیدا می کند، تا همه مردم در کشورهای مختلف بتوانند از ادبیات برزیل لذت ببرند.

به گفته او گرنت گروه ناشران برزیلی از سال 2019 به کشورهای مختلف اعطا می شود، او افزود: گرنت گروه ناشران برزیلی در طول سه سال به 20 اثر اختصاص داده شده است، این آثار به زبان های مختلف ترجمه شدند. این گرنت اجازه می دهد ادبیات برزیل در کشورهای متنوعی ترجمه شوند و جلوه ادبیات برزیل بیشتر شود. با اینکه گرنت بیشتر در حوزه فروش مهم است، اما می توان گفت در اشاعه فرهنگ برزیل در تمام کشورها مهم است.

مدیرامور بین الملل اتاق کتاب برزیل با تاکید بر اینکه اطلاعات برای مخاطبان به صورت کامل در سایت ناشران برزیلی ثبت شده است، افزود: بیش از 50 درصد کتاب های برزیل، در حوزه کودک و نوجوان هستند و همچنین تصویرگران معروفی در سطح جهانی داریم. باید توجه شود گرنت گروه ناشران برزیلی از ناشران در سطح جهانی حمایت می کند، در حالی که گاهی دیده می شود، گرنت دولتی از آن ها حمایت نمی کند.

به گفته او حداکثر مبلغی که برای این گرنت اعطا می شود، 2000 دلار است. معین میزان مبلغ اختصاص داده شده، به نوع کتاب بستگی دارد و اگر کتاب کودک باشد کلمات کمتری برای ترجمه دارد، در هر صورت ناشران برزیلی تقریبا تمام هزینه ترجمه را پوشش می دهیم.

از توسعه ادبیات نروژی حمایت می کنیم

الیور میستاد، مشاور عالی برنامه گرنت نورلا در کشور نروژ سخنران بعدی این نشست بود. به گفته او نرولا به معنی ادبیات نروژی است. میستاد خاطرنشان کرد: از توسعه ادبیات نروژی حمایت می کنیم، اقدامات ما از سال 1978 شروع شد اما در سال 2004 اقدامات جدیت بیشتری به دست آورد. در سال 2004 به 104 کتاب و در سال 2020 به بیش از 600 کتاب اعطای گرنت داشتیم. اوج فعالیت در سال 2019 بود که نورلا مهمان افتخاری نمایشگاه مجازی فرانکفورت بود. از سال 2004 بیشتر از هفت هزارگرنت اعطا کردیم. هنوز آمار 2021 را نداریم و برای گرنت های فارسی از سال 2004 به 24 عنوان فارسی گرنت اعطا شد.

مشاور عالی برنامه گرنت نورلا درباره تسهیلاتی که این گرنت به ناشران ارائه می دهد گفت: کمک هزینه ناشران برای ترجمه و نشر را پرداخت می کنیم. برای کتاب های کودک تصویرسازی شده کمک هزینه 750 یورویی در نظر داریم. هر ناشر می تواند هر سال برای دریافت کمک هزینه برای چهار عنوان کتاب درخواست بدهد.

او ادامه داد: نحوه درخواست ساده است. یک قرارداد با افرادی که صاحب حق چاپ کتاب است و قراردادی با مترجم می بندیم. ما ترجیح می دهیم که ترجمه به صورت مستقیم از زبان نروژی انجام شود، به همین دلیل با مترجمانی که از نروژی ترجمه می کنند، ارتباط داریم.

سرانه مطالعه در نروژ بالا است

میستاد با بیان اینکه صاحبان حق کتاب های داستانی و غیرداستانی سه بار در سال می توانند برای دریافت گرنت در خواست بدهند، افزود: وقتی که یک صاحب حق درخواست دریافت گرنت می دهد، یک کمیسیون کتاب ها را بررسی می کند و بعد از دو تا چهار هفته پاسخ به درخواست آماده می شود. ما از همه نوع کتاب داستانی، غیرداستانی و کتاب کودک حمایت می کنیم اما از کتاب های درسی و دانشگاهی حمایت نمی کنیم.

مشاور عالی برنامه گرنت نورلا با اعلام اینکه از سفر ناشران و نویسندنگان به دیگر کشورها هم حمایت می کنند، ادامه داد: اگر ناشر یا نویسنده درخواست کند تا برای رونمایی کتاب به کشوری سفر کند، هزینه هواپییمای نویسنده و ناشر را حمایت می کنیم. ما یک برنامه برای مترجم ها داریم. آن هایی که کتاب ها را به نروژی ترجمه می کنند می توانند با مترجم های دیگر دیدار کنند، همچنین هتلی برای مترجم ها داریم که در بهار و زمستان می توانند به آنجا بروند و با فرهنگ نروژ آشنا شوند.

او با اعلام اینکه سرانه مطالعه در نروژ بالا است، چند نمونه آماری ارائه داد و گفت: 88 درصد افراد در نروژ در طول سال یک کتاب یا بیشتر می خوانند و میانگین کتاب هایی که در طول سال خوانده می شود 15 و نیم در صد است. 40 درصد افراد بیشتر از 10 کتاب در سال می خوانند. کتابخوانی از سنین پایین شروع می شود و والدین گفتند که هر روز یا سه تا چهار بار در هفته برای بچه هایشان کتاب می خوانند.

فقط هزینه های ترجمه را پوشش می دهیم

علیرضا نوری زاده، کننده گرنت ایران سخنران پایانی بود و درباره گرنت ترجمه ایران توضیح داد: گرنت ایران از سال 2017 بنیان گذاری شده است. هدف از این گرنت تقویت بازار کتاب ایران در جهان است. همچنین از طریق ادبیات و ترویج فرهنگ، این کشور به سایر کشورها معرفی می شود. از موضوعات ادبیات کودک و نوجوان، ایران شناسی، هنر و ادبیات مدرن در حوزه داستانی و غیرداستانی حمایت می کنیم، همچنین کتاب های آموزشی، دانشگاهی و درسی فعلا مورد حمایت قرار نگرفته اند.

به گفته نوری زاده همه نشرهای بین المللی از همه کشورها می توانند برای استفاده از گرنت ایران درخواست بدهند، اما معیارهایی وجود داد. او ادامه داد: باید کتابی باشد که از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز دریافت کرده باشد، فقط آژانس ادبی که حق کتاب را دارد، می تواند برای دریافت گرنت درخواست بدهد، همچنین کتاب باید به زبان فارسی باشد. نحوه ثبت درخواست از طریق وبسایت به صورت الکترونیک است و رزومه مترجم و ناشر بررسی می شود.

کننده گرنت ایران افزود: در حال حاضر گرنت ایران هزینه های ترجمه و چاپ را به طور کامل یا بخشی از آن را پوشش می دهد. در این روزها فقط هزینه های ترجمه را پوشش می دهیم و شاید بعدها هزینه انتشار و چاپ را هم پوشش بدهیم. برای کتاب های رمان بزرگ سال حداکثر سه هزار یورو و برای کتاب بچه ها و نوجوانان حداکثر هزار یورو درنظر گرفته شده است.

به گفته نوری زاده شرط اعطای گرنت این است که آن کتاب حداکثر تا دو سال چاپ شود. او ادامه داد: زمانی که ترجمه تمام می شود نسخه اولیه باید برای تایید به دبیرخانه ارسال شود و وقتی کتاب چاپ می شود پنج نسخه فیزیکی آن باید به دبیرخانه ارسال شود.

او افزود: دلیل اینکه مبلغ به صورت نقدی پرداخت می شود، تحریم ها علیه ایران است. تا الان 396 کتاب در 21 زبان بین المللی گرنت دریافت کردند. بیش از 50 درصد این کتاب ها در حوزه کودک و نوجوان هستند. همچنین برخی کمک هزینه ها برای سفر به نمایشگاه فرانکفورت و پاریس پرداخت می شود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1981

به "گرنت بیش از کمک به ناشر، به ترویج فرهنگ کمک می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرنت بیش از کمک به ناشر، به ترویج فرهنگ کمک می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید