چرا دستیاران پزشکی از تحصیل انصراف می دهند؟

به گزارش مرجع مقالات، آنالیز های صورت گرفته در یک پژوهش نشان داد بیشترین انصراف از تحصیل در میان دانشجویان دوره تخصص به ترتیب مربوط به رشته های طب اورژانس، بچه ها، داخلی و روانپزشکی بود. عدم علاقه شخصی و مسائل خانوادگی و کشیک های طولانی به ترتیب شایع ترین علل انصراف بودند.

چرا دستیاران پزشکی از تحصیل انصراف می دهند؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط گرفتن ویزای دانشجویی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، دریافت مدرک تخصص یکی از مهم ترین دغدغه های پزشکان عمومی در ایران است. با این وجود در بعضی از موارد دستیاران پزشکی پس از قبولی در دوره تخصص انصراف می دهند. به همین منظور پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پژوهشی علت انصراف دستیاران پزشکی را آنالیز کردند.

این پژوهش به صورت مقطعی انجام شد و پژوهشگران با مراجعه به آموزش دانشکده پزشکی مشهد، اطلاعات کلیه پرونده های دستیاران انصرافی بین سال های 1392 تا 1396 را جمع آوری کردند. سپس با افراد تماس گرفته شد و دلایل انصراف و شرایط کنونی آن ها مورد آنالیز نهاده شد.

در فاصله سال های ذکر شده، 62 دستیار تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انصراف داده بودند که با 51 نفر از آن ها مصاحبه انجام شد. میانگین سنی این افراد 5±32 سال بود و بین 25 تا 45 ساله بودند. از این تعداد حدود 55 درصد مرد و 77 درصد متاهل بودند.

بر اساس یافته های به دست آمده، حدود 70 درصد از این افراد تمایل داشتند مجدداً در آزمون شرکت نمایند و رشته های رادیولوژی و پوست مورد علاقه ترین رشته ها بودند. از این تعداد 21 نفر به رشته رادیولوژی و 15 نفر به رشته پوست علاقه داشتند.

98 درصد از این افراد قبل از پذیرش در آزمون دستیاری در هیچ ارگانی استخدام نشده بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد: بیشترین انصراف مربوط به رشته های طب اورژانس، بچه ها، داخلی و روان پزشکی بود و عدم علاقه شخصی، مسائل خانوادگی و کشیک های طولانی بخش دستیاران به ترتیب شایع ترین دلایل انصراف بودند.

به گفته پژوهشگران این تحقیق، داده های این مطالعه نشان می دهد که بیش از نیمی از دستیاران تمایل دارند در سال های آینده در رشته هایی مانند رادیولوژی و پوست مشغول به تحصیل شوند که احتمالا دلیل آن کار راحت در مقابل درآمد بالای این رشته ها است.

این محققان با اشاره به دستاوردهای این مطالعه ها برای سیاست گذاران و مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی می گویند: اقداماتی مانند تعدیل ظرفیت پذیرش دستیاران پزشکی، توزیع مناسب نیروی انسانی، آشنایی کامل تر پزشکان عمومی با رشته های تخصصی قبل از شرکت در آزمون دستیاری و حمایت اقتصادی پزشکان می تواند مفید واقع گردد.

نتایج این مطالعه تابستان امسال (1399) تحت عنوان آنالیز علل انصراف از تحصیل دستیاران دانشگاه علوم پزشکی در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1146

به "چرا دستیاران پزشکی از تحصیل انصراف می دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دستیاران پزشکی از تحصیل انصراف می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید