11 خاصیت شگفت انگیز ریحان از تقویت قلب تا مبارزه با افسردگی

به گزارش مرجع مقالات، ریحان یک سبزی برگ دار و خوش عطر است که اصالت آن به آسیا و آفریقا بر می گردد. این سبزی به خانواده نعناع تعلق دارد و انواع بسیار مختلفی دارد. از این سبزی خوشبو در تهیه دمنوش ها و غذاهای متنوع استفاده می گردد. در این مقاله اطلاعات مفیدی را درباره ارزش غذایی و خواص ریحان در اختیارتان قرار می دهیم. علاوه بر این عوارض جانبی این سبزی را می گوییم و طرز تهیه 2 خوردنی خوش عطر و طعم را با آن آموزش می دهیم. تا خاتمه این مقاله از خبرنگاران مگ ما را همراهی کنید.

11 خاصیت شگفت انگیز ریحان از تقویت قلب تا مبارزه با افسردگی

ارزش غذایی ریحان

ارزش غذایی دو قاشق غذاخوری (تقریبا 5 گرم) ریحان خرد شده تازه به توضیح زیر است.

کالری1/2
کربوهیدرات0/1 گرم
پروتئین0/2 گرم
فیبر0/1 گرم
ویتامین k21 میکروگرم
ویتامین A 21 درصد از احتیاج روزانه بدن
منگنز0/1 میلی گرم
ویتامین C 0/9 میلی گرم

ریحان علاوه بر اینکه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است، روغن های اسانسی فرار زیادی دارد که غنی از آنتی اکسیدان ها هستند و هیدورفوبیک تلقی می شوند؛ این یعنی در آب حل نمی شوند و آن قدر کوچک و سبک هستند که می توانند به وسیله هوا و منافذ به داخل پوست راه پیدا نمایند.

روغن های اسانسی فرار ریحان مسؤول رایحه و مزه ی منحصربه فرد، بعلاوه خواص بهبوددهنده این سبزی هستند. سبزیجاتی مثل ریحان حاوی روغن های اسانسی هستند تا بتوانند از خود در برابر مهاجمان خارجی مثل حشرات محافظت نمایند. زمانی که این روغن های محافظتی را می بلعیم، فواید مشابهی را تجربه می کنیم و سیستم ایمنی بدنمان تقویت می گردد.

خواص ریحان برای سلامتی

مطالعات علمی نشان داده اند که ریحان خواص زیر را دارد.

  • خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد.
  • با سرطان مبارزه می نماید.
  • درد و تب را کاهش می دهد.
  • از سرطان پیشگیری می نماید.
  • از کبد محافظت می نماید.
  • در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.
  • ضداسترس است.
  • از رگ های خونی محافظت می نماید.

در ادامه به طور دقیق تر خواص ریحان را در اختیارتان قرار داده ایم.

1. حاوی آنتی اکسیدان های مبارزه نماینده با بیماری ها است

آنتی اکسیدان ها و روغن های موجود در ریحان می توانند به مبارزه با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد یاری نموده و از ساختار DNA و سلول ها محافظت نمایند. این نوع سبزی حاوی آنتی اکسیدان های فلانوئیدی است که به محافظت از گلبول های سفید یاری می نمایند که مسؤول عملکرد سیستم ایمنی بدن هستند.

مطالعات اسم می نمایند که آنتی اکسیدان های موجود در ریحان از جمله اسیدهای فنولیک و دست کم 18 نوع فلاونوئید دیگر از تغییر کروموزوم ها جلوگیری می نمایند که منجر به جهش سلولی و رشد سلول های سرطانی می شوند. استرس اکسیداتیو به دلایل مختلف از جمله آلودگی محیطی داخل بدن رخ می دهد. آنتی اکسیدان هایی مثل آنتی اکسیدان های موجود در ریحان با اکسیداسیون مبارزه می نمایند و اثرات پیری را کاهش می دهند.

2. به اسم یک ترکیب ضدالتهابی عمل می نماید

یکی از خواص ریحان، مبارزه با التهاب محسوب می گردد. ریحان حاوی روغن های اسانسی قدرتمند است. مطالعات نشان می دهند که این روغن ها به کاهش التهاب یاری می نمایند که دلیل ریشه ای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، آرتریت روماتوئید و بیماری التهابی روده به تعداد می رود.

3 . در مبارزه با سرطان مفید است

یکی دیگر از خواص ریحان، یاری به مبارزه با سرطان است. مطالعات بالینی نشان می دهند که ریحان حاوی ترکیبات فیتوشیمیایی است که می توانند به طور طبیعی از سرطان هایی مثل ریه و کبد جلوگیری نمایند. به نظر می رسد ترکیبات موجود در ریحان می توانند فعالیت آنتی اکسیدانی آن را افزایش دهند و از توسعه تومورهای سرطانی جلوگیری نمایند.

در مطالعات اجرا شده روی حیوانات نشان داده شد عصاره ریحان از حیوانات در برابر سرطان و مرگ محافظت کرد. علاوه بر این در حفاظت از بافت ها و سلول های طبیعی در مقابل اثرات منفی روش های درمان سرطان مثل پرتودرمانی یا شیمی درمانی مفید بود. این یعنی افراد مبتلا به سرطان که درمان های رایج را دنبال می نمایند، می توانند عصاره ریحان را به اسم داروی تکمیلی مصرف نمایند.

4. خواص ضدباکتریایی دارد

در مطالعات مختلف نشان داده شده که عصاره ریحان در جلوگیری از باکتری های مقاوم مفید است که به داروهای آنتی بیوتیک واکنش نشان نمی دهند. محققان در یک مطالعه اثرات ضدباکتریایی روغن ریحان در برابر باکتری ای کولی و سایر باکتری های قوی را آنالیز کردند و به این نتیجه رسیدند که این روغن در مقابله با باکتری ها مفید است و به جلوگیری از رشد آن ها یاری می نماید. نتایج این مطالعه باعث شد محققان تشویق شوند درباره نحوه مبارزه ریحان با بیماری ها و عفونت های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها تحقیق نمایند.

5. حاوی خواص ضدمیکروبی است

یکی دیگر از خواص ریحان، مبارزه با ویروس ها و عفونت های مختلف است. نشان داده شده که روغن اسانسی ریحان در برابر طیف وسیعی از باکتری ها، مخمرها و ویروس ها اثرات ضدمیکروبی دارد. این یعنی این سبزی ممکن است از شما در برابر ویروس کاندیدا و انواع بیماری های پوستی مختلف محافظت کند.

6 . با استرس مبارزه می نماید

ریحان به اسم یک آداپتوژن عمل می نماید و از این طریق استرس را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهند که ریحان این توانایی را دارد که به اسم یک آداپتوژن طبیعی عمل کند. این سبزی به بدن برای سازگاری با استرس یاری نموده و اثرات مضر عوامل استرس زا را خنثی می نماید.

در یک مطالعه حیوانی محققان اثرات ضداسترس برگ های ریحان تازه را روی خرگوش هایی آنالیز کردند که در یک محیط استرس زا قرار داشتند. محققان به این نتیجه رسیدند که خرگوش ها کاهش قابل توجه استرس اکسیداتیو را تجربه کردند.

علاوه بر این سیستم قلبی و عروقی و تنفسی خرگوش هایی که به مدت 30 روز 2 گرم برگ ریحان تازه دریافت کردند، در برابر عوامل استرس زا مقاوم شد. بعلاوه سطح قند خون خرگوش ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد.

7. با افسردگی مبارزه می نماید

افراد مبتلا به اختلالات روانی مثل استرس و اضطراب می توانند از خواص ریحان برای بهبود بیماری خود یاری بگیرند. برخی از افراد این سبزی را به اسم یک ترکیب ضدافسردگی تلقی می نمایند، چون می تواند عملکرد مغز داخل قشر آدرنال را به طور مثبت تحت تأثیر قرار دهد. این کار انتقال دهنده های عصبی را تحریک می نماید هورمون های شادی و انرژی را تنظیم نمایند .

8. سلامت قلبی و عروقی را افزایش می دهد

ریحان خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و می تواند به عضلات یاری کند عملکرد رگ های خونی را که مسؤول انقباض و استراحت هستند، کنترل نمایند. به نظر می رسد ریحان می تواند از جمع شدن پلاکت ها جلوگیری کند که منجر به لخته شدن خون و ایست قلبی می شوند.

این سبزی بعلاوه می تواند التهاب را کاهش دهد. التهاب به وسیله جلوگیری از ترشح سیتوکین های پیش التهابی، منجر به بیماری های قلبی و عروقی می گردد. سیتوکین ها پروتئین هایی به تعداد می فرایند که از یک سلول به سلول دیگر ترشح می شوند تا توانایی سیستم دفاعی بدن را بهبود ببخشند.

زمانی که این اتفاق برای مدت طولانی اتفاق می افتد، فشار زیادی به اندام ها وارد می گردد و سرعت جریان خون، تنظیم هورمون ها و فرآیند های شناختی کاهش پیدا می نماید. زمانی که صحبت از سلامت قلب می گردد، التهاب می تواند منجر به جمع شدن پلاک های چرب و غنی از کلسترول در رگ های خونی گردد و خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد.

9. عملکرد ریه را تقویت می نماید

تقویت عملکرد ریه و یاری به پاکسازی بدن را هم می توانیم در فهرست خواص ریحان قرار دهیم. یک مطالعه حیوانی به این نتیجه رسید زمانی که موش های صحرایی مریض عصاره ریحان را مصرف کردند، بهبود قابل توجه فراوری آنزیم های سم زدا و کاهش جمع شدن چربی در کبد را تحربه کردند.

10. به قلیایی کردن بدن یاری می نماید

در مطالعات اجرا شده روی حیوانات نشان داده شده که ریحان به متعادل کردن اسیدهای داخل بدن یاری می نماید و سطح PH را به حالت مناسب برمی گرداند. این موضوع می تواند به وسیله افزایش باکتری های مفید داخل روده، هضم و سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد و میزان باکتری های ایجادنماینده بیماری را کاهش دهد. به طور سنتی از ریحان برای کاهش نفخ و احتباس آب در بدن، از دست دادن اشتها، اسید رفلاکس و حتی از بین بردن کرم ها و انگل های داخل معده استفاده می شد.

11 . از شما در برابر دیابت و سندرم متابولیک محافظت می نماید

نشان داده که ترکیبات موجود در این سبزی، سطح قند خون و التهاب را کاهش می دهند که این موضوع به محافظت از شما در برابر دیابت و سایر اختلالات متابولیک یاری می نماید. علاوه بر این روغن اسانسی ریحان می تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون را کاهش دهد. بیماران دیابتی بیشتر از دیگران در معرض بالا رفتن سطح کلسترول و تری گلیسیرید قرار دارند.

محققان اثرات برگ های ریحان مقدس روی سطح قند خون و کلسترول سرم را در انسان ها آنالیز کردند و به این نتیجه رسیدند که این سبزی منجر به کنترل بهتر قند خون و بهبود سطح کلسترول می گردد.

خطرات و عواض جانبی ریحان

در بالا شما را با خواص ریحان آشنا کردیم. حالا وقت این است که به سراغ عوارض جانبی این سبزی برویم. ریحان تازه بسیار ایمن تلقی می گردد و بدن معمولا آن را به خوبی هضم می نماید، چون این سبزی در بیشتر افراد منجر به واکنش های آلرژیک یا عوارض جانبی نمی گردد. هرچند برخی از افراد ممکن است با خوردن ریحان دچار برخی مسائل شوند.

اگر باردار یا شیرده هستید یا قصد باردار شدن دارید، از زیاده روی در مصرف ریحان خودداری کنید، چون این سبزی به داشتن اثرات ضدباروری شناخته می گردد. روغن اسانسی ریحان را نباید قورت دهید و هنگام استفاده روی پوست باید آن را رقیق کنید. روغن اسانسی ریحان یا مکمل های ریحان بعلاوه ممکن است با داروهای کاهش دهنده کلسترول و داروهای دیابت تداخل پیدا نمایند. بنابراین اگر این داروها را مصرف می کنید، قبل از استفاده از مکمل های ریحان با پزشک مشورت کنید.

طرز تهیه 2 خوردنی خوش عطر و طعم با ریحان

اگر در پی روش های تازه و متنوع برای اضافه کردن ریحان به رژیم غذایی خود هستید، روش های زیر را در نظر داشته باشید.

1. اسموتی ریحان و انبه

اسموتی ریحان و انبه یک اسموتی خوش عطر و مجذوب کننده است که با یک بار امتحان کردن آن، عاشق مزه منحصربه فردش خواهید شد.

مواد لازم

  • شیر: یک و نیم فنجان
  • انبه خرد شده: یک عدد
  • برگ ریحان: نصف فنجان
  • موز: یک عدد
  • یخ: نصف فنجان
  • پودر پروتئین (اختیاری): یک اسکوپ

طرز تهیه

1.

اولین قدم برای درست کردن اسموتی ریحان و انبه این است که شیر، انبه، برگ های ریحان، موز و یخ را درون مخلوط کن بریزید و مواد را چند پالس بزنید تا نرم و یک دست شوند.

2.

اسموتی را به لیوان مدنظر منتقل نموده و پودر پروتئین را به آن اضافه کنید. اسموتی را برای بار آخر هم بزنید و نوش جان کنید.

2. سالاد خیار، گوجه و ریحان

سالاد خیار، گوجه و ریحان از آن دسته از سالادهایی است که با طعم و عطر کم نظیر خود می تواند نظر هرکسی را به خود جلب کند. اگر در پی یک ایده سبک و مقوی برای شام هستید، از درست کردن این سالاد شگفت انگیز غفلت نکنید.

مواد لازم

  • اسفناج خرد شده: دو فنجان
  • ریحان خرد شده تازه: دو قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی خرد شده: یک فنجان
  • خیار خرد شده: دو عدد
  • پیاز قرمز خرد شده: یک عد
  • سیر رنده شده: سه حبه
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه

1.

اسفناج و ریحان را در مخلوط کن بریزید و چند پالس بزنید تا به طور کامل ریز شوند.

2.

در یک کاسه عظیم درب دار مخلوط اسفناج، گوجه فرنگی، خیار، پیاز قرمز، سیر، نمک و فلفل را خوب با هم مخلوط کنید.

3.

درب کاسه را بگذارید و آن را به مدت 8 ساعت یا طی شب در یخچال قرار دهید تا خنک گردد. نوش جان.

کلام سرانجامی

ریحان نوعی سبزی است که انواع مختلفی دارد. در مقاله امروز خبرنگاران مگ درباره خواص ریحان صحبت کردیم. خواص ریحان شامل کاهش التهاب، مبارزه با سرطان، تقویت سلامت قلبی و عروقی و مبارزه با ویروس ها و عفونت ها می گردد. مصرف ریحان برای بیشتر افراد بی خطر تلقی می گردد، اما زنان باردار و شیرده باید روی میزان ریحان مصرفی خود نظارت داشته باشند . در سرانجام مقاله طرز تهیه 2 خوردنی مجذوب کننده و خوش عطر با ریحان را آموزش دادیم. می توانید با روش های خلاقانه ، ریحان را در رژیم غذایی خود جای دهید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: health line, dr axe

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1704

به "11 خاصیت شگفت انگیز ریحان از تقویت قلب تا مبارزه با افسردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 خاصیت شگفت انگیز ریحان از تقویت قلب تا مبارزه با افسردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید