اثرات جانبی پلی فنول ها

به گزارش مرجع مقالات، از آنجا که پلی فنول ها آنتی اکسیدانهای شناخته شده ای می باشند، منافع آنها از عوارض جانبی شان پیشی گرفته و به نوعی منافع، اثرات جانبی را تحت الشعاع قرار می دهند. تا به امروز، هیچ گونه شاهد معتبری که از هرگونه

اثرات جانبی پلی فنول ها

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

از آنجا که پلی فنول ها آنتی اکسیدانهای شناخته شده ای می باشند، منافع آنها از عوارض جانبی شان پیشی گرفته و به نوعی منافع، اثرات جانبی را تحت الشعاع قرار می دهند. تا به امروز، هیچ گونه شاهد معتبری که از هرگونه اختلال در سلامت ناشی از این مواد مغذی گیاهی خبر دهد، وجود نداشته است.

پلی فنول به گروهی از ترکیبات اطلاق می گردد که به علت برخورداری از اثرات افزایش دهنده سلامتی شناخته شده اند. این مواد شیمیایی که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند، رنگارنگ بوده و از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار می باشند. فلاونوئیدها معروف ترین ترکیبات در میان پلی فنول ها می باشند. وجود آنها به طیف گسترده ای از میوه و سبزیجات رنگ می بخشند. در این بخش چند فرضیه موافق با وجود عوارض جانبی ناشی از این ترکیبات، نشان داده می گردد.

اثرات جانبی

پلی فنول ها به عنوان ترکیبات آنتی اکسیدانی طبقه بندی می شوند و این بدان معناست که می توانند از بدن در برابر اثرات مضر رادیکالهای آزاد محافظت نمایند. رادیکالهای آزاد مولکولهای ناپایدار درون بدن ما هستند که به علت وارد آوردن آسیب به سلولهای سالم به بدی شناخته شده اند. این مولکولها با توانایی های مخرب خود موجب بروز آسیب تدریجی به اندامهایی مانند چشم و قلب می شوند. کاهش بینایی، کاهش کارایی قلب و ضعف سیستم ایمنی برخی از مسائل مرتبط با سلامتی بوده که با افزایش سن رخ می دهند. تمام این مسائل سلامتی در نتیجه آسیب رادیکالهای آزاد می باشند. راهی ساده جهت به حداقل رساندن این اثرات آسیب زای رادیکالهای آزاد، مصرف مواد غذایی سرشار از پلی فنول است.

با این حال، ممکن است که پلی فنول ها جنبه معکوسی هم داشته باشند و آن عوارض جانبی احتمالی است که هنوز به اثبات نرسیده اند. مطابق با مطالعات انجام شده به وسیله انجمن تغذیه بالینی آمریکا، پلی فنول ها می توانند به طور بالقوه با جذب آهن تداخل ایجاد نموده و در نتیجه ممکن است موجب کمبود آهن در برخی افرادی شوند که در مرز کم خونی قرار دارند.

بعلاوه، مکمل هایی که دوز یا اندازه فوق العاده بالایی از پلی فنول را فراهم می سازند، امکان دارد که برای مصرف ضرر داشته باشند. در چنین موردی هم این اثر جانبی ناشی از اوردوز یا مصرف بیش از حد تنها یک فرضیه است.

پلی فنول به راحتی در انواع مختلف مواد غذایی همانند پیاز، انواع توت، سیب، سویا، چای سبز و در برخی مکمل های غذایی یافت می گردد. به هنگام انتخاب منابع غذایی غنی از پلی فنول توصیه می گردد که مواد غذایی مصرف کنید که رقیق و یا شیرین نشده باشند. به این علت که کالریهای وارد شده به آن نبایستی از خواص آنتی اکسیدانی پلی فنول پیشی گیرند.

فوائد

پلی فنول ها به این علت که فعالیت آنتی اکسیدانی از خود نشان می دهند، جهت بهبود سلامت کلی و سیستم ایمنی مفید می باشند. محققان هنوز پیروز به یافتن شواهدی نشده اند که از اثرات سمی احتمالی آن خبر دهد. تا آن موقع، اجازه دهید نگاهی به فوائد آنها بیاندازیم:

افزایش سلامت قلب

آیا در پی برنامه رژیمی هستید که بتواند به حفظ سلامت قلبتان یاری کند؟ برنامه رژیمی که بیشتر بر مصرف مواد غذایی سرشار از پلی فنول تمرکز داشته، درمانی محبوب جهت افزایش سلامت قلب و عروق است. فرد می تواند از به خطر افتادن سلامت قلب همراه با سن در صورت مصرف روزانه مواد غذایی سرشار از پلی فنول جلوگیری نماید. پلی فنول ها این اطمینان را می دهند که توانایی پمپاژ قلب با افزایش سن کاهش نیابد.

افزایش سلامت چشم

از بروز اختلالات چشمی وابسته به سن که موجب از بین بردن کیفیت زندگی می گردد همواره می توان با استفاده از پلی فنول ها جلوگیری کرد. به منظور حفظ طبیعی بینایی، همواره می توان به پلی فنول ها بجای مکملهای ویتامین تکیه کرد. جهت دور نگاه داشتن مسائل چشمی و اطمینان از بینایی قوی حتی به هنگام سنین بالا، لازم است که مواد غذایی سرشار از پلی فنول را وارد رژیم غذایی خود سازید.

جلوگیری از بروز سرطان

پلی فنول ها بعلاوه می توانند به طور قابل ملاحظه ای خطر بروز سرطان را به حداقل برسانند. مطالعات آزمایشگاهی انجام شده، نشان می دهند که پلی فنول ها فعالیتهای ضد سرطانی را از خود نشان داده و بنابراین وارد نمودن آنها به رژیم غذایی می تواند به محافظت از بدن در برابر بروز انواع مختلف سرطان یاری کند. آسیب ناشی از رادیکالهای آزاد موجب فعالیت سرطانی می گردد، اما راهی ساده جهت ممانعت از آن و کاهش خطر بروز سرطان این است که مواد غذایی حاوی پلی فنول را بخشی جدائی ناپذیر از رژیم غذایی خود سازید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

حفظ یک سیستم ایمنی سالم چیزی است که می توان با مصرف روزانه مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی مقدار بالایی از پلی فنول ها به راحتی به آن رسید. پلی فنول ها سیستم ایمنی را تقویت ساخته و آن را مقاوم در برابر عفونتها و ویروسها می سازند. عملکرد صحیح سیستم ایمنی جهت برخورداری از طول عمر بیشتر و یک زندگی سالم بسیار حیاتی است. پلی فنولها از عملکرد سیستم ایمنی حمایت نموده در نتیجه به در پیش گرفتن یک زندگی سالم تر، در سالهای پیش رو یاری می نمایند.

توجه

اگرچه عوارض جانبی ناشی از مصرف آنها هنوز ثابت نشده است، اما مصرف پلی فنول ها در مقادیر بالا به شکل مکمل قطعاً مضر خواهد بود. در واقع، در صورتی که بتوانیم پلی فنول را به وسیله منابع طبیعی (مواد غذایی) تأمین کنیم، استفاده از مکمل غیر لازم است. افراط در هر چیزی خوب نبوده و این گفته قطعاً در مورد پلی فنول ها هم صدق می نماید. تحقیقات انجام شده به اثبات رسانیده اند که هرگز بدن نمی تواند اندازه بیش از حد آن به وسیله مکملها را تحمل نماید. بعلاوه افرادی که مبتلا به مسائل قلبی و کلیوی می باشند، بایستی از این مکملها و بعلاوه نوشیدنی های سرشار از پلی فنول دوری نمایند.

بنابراین، جهت برخورداری از فوائد پلی فنول، انواع مختلف غذاهای گیاهی و میوه را در رژیم غذایی خود وارد سازید. نوشیدنی هایی مانند چای سبز هم منبعی عالی از پلی فنول بوده و بنابراین مصرف آنها به صورت روزانه و در حد اعتدال می تواند برای سلامتی مفید باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1835

به "اثرات جانبی پلی فنول ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات جانبی پلی فنول ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید