بومی سازی یک دستگاه تحریمی، دسترسی به دماهای بالا در شرایط خلاء با کوره های فراوری داخل

به گزارش مرجع مقالات، کوره ها دستگاه های مهمی هستند که در صنایع مختلف متالوژی و مواد مورد استفاده قرار می گیرند که در سال های اخیر بواسطه تحریم واردات آن ممکن نبود.

بومی سازی یک دستگاه تحریمی، دسترسی به دماهای بالا در شرایط خلاء با کوره های فراوری داخل

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رمضان دوراندیش مدیرعامل شرکت یاران به گزین پارسا که این محصول را فراوری نموده است، گفت: کوره ها فرآیندهای مختلفی با کاربردهای متفاوت دارند. در فرآیند ذوب قوسی از الکترود های غیر مصرفی برای ذوب فلزات با دمای ذوب میانه استفاده می گردد و خود الکترود ذوب نمی گردد. فرآیند ذوب قوسی در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه آزمایشگاهی امکانپذیر است.

با این حال در ذوب مجدد قوسی که عموماً با هدف خالص سازی و پالایش انجام می گردد، خود فلز مورد نظر به شکل الکترود در بوته مسی آبگرد ذوب می گردد.

تأمین دمایی تا حد 3500 درجه در شرایط خلا فوق بالا باعث می گردد که کوره ساخت داخل در انواع فرآیندهای ذوب و ریخته گری، آلیاژسازی، ذوب آلیاژهای پیشرفته، گاز زدایی و فراوری شمش های تمیز از فلزات فعال نظیر تیتانیوم و زیرکونیوم کاربرد داشته باشد.

یکی فرآیند دیگر کوره ساخت داخل، القایی نام دارد که مکانیزم عملکرد و منبع ایجاد حرارت در آن به وسیله ایجاد القای مغناطیسی و کنترل میدان الکتریکی ایجاد شده بر روی نمونه مورد آزمایش است. در این نوع کوره ها نمونه مورد آزمایش را در بوته با القا پذیری بسیار کم که معمولا از سرامیک ها استفاده می گردد قرار داده و بوته را با عایق الکتریکی مناسب جهت جلوگیری از ایجاد اتصال کوتاه در میدان الکتریکی در مرکز یک کویل مسی تمام آبگرد قرار داده که در این حالت نمونه نقش هسته و جاذب میدان مغناطیسی و کویل مسی نقش طبق قانون گاوس با فرکانس بالا ایجاد کننده میدان مغناطیسی خواهد بود.

ایجاد 35 فرصت شغلی

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که 35 فرصت شغلی در شرکت یاران بهگزین پارسا ایجاد شده است، شرح داد: کوره فراوری شده در داخل کشور حتی از نمونه چینی نیز مقرون به صرفه تر است، هرچند واردات آن نیز به دلیل تحریم ها ممکن نیست و ساخت داخل توانسته احتیاج کشور را رفع کند.

مهم ترین ویژگی استفاده از فرآیند خلا در این کوره ها ایجاد اتمسفری عاری از گاز و آلودگی های محیطی نظیر اکسیژن است که امکان فراوری ذوب تمیزتر را فراهم می نماید و رسیدن به دمای نزدیک 3000 درجه سانتی گراد از خواص آن است. محصولی که در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا ن ساخت به نمایش در می آید.

نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا ن ساخت 23 آذرماه امسال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح خواهد شد و تا 26 آذرماه امسال به صورت حضوری میزبان شرکت کنندگان بوده و در طول سال به صورت مجازی برقرار خواهد بود.

فراوریکنندگان، بیش از 9هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت را در قالب این رویداد ارائه می دهند که جزئیات این محصولات و شرکت ها در وب سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است. در این برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می نماید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 15 خرداد 1401 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2043

به "بومی سازی یک دستگاه تحریمی، دسترسی به دماهای بالا در شرایط خلاء با کوره های فراوری داخل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بومی سازی یک دستگاه تحریمی، دسترسی به دماهای بالا در شرایط خلاء با کوره های فراوری داخل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید