شش درمان مؤثر جهت تسکین سریع از یبوست

به گزارش مرجع مقالات، یبوست تجربه آزار دهنده و دردناکی است. این مقاله چند رهنمود مفید جهت تسکین سریع از یبوست را در اختیارتان قرار می دهد.

شش درمان مؤثر جهت تسکین سریع از یبوست

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

یبوست تجربه آزار دهنده و دردناکی است. این مقاله چند رهنمود مفید جهت تسکین سریع از یبوست را در اختیارتان قرار می دهد.

عوامل مرتبط با رژیم غذایی، هورمونها، اثرات جانبی داروها و یا بعضی بیماریها ممکن است بر فرایند دفع اثر گذاشته و منجر به سفت شدن مدفوع و اشکال در دفع آن شوند. این عارضه تحت اسم یبوست شناخته می شود. هنگامی که غذا به وسیله دستگاه گوارش بسیار آهسته حرکت نماید، موجب شده کولون یا روده بزرگ آب بیشتری از آن را جذب نموده و این به نوبه خود موجب سفتی و خشکی غیر طبیعی مدفوع شود. افرادی که از این بیماری رنج می برند، دچار اجابت مزاج نامکرر و یا کم می شوند و مدفوع سفت شده دفع نموده و یا در حین اجابت مزاج دچار فشار می شوند. علائم شاخص یبوست، دفع مدفوع سفت شده، دفع مدفوع کمتر از سه مرتبه در هفته، دل درد در حین اجابت مزاج و احساس انسداد در راست روده را شامل می شود. فرد مبتلا معمولاً احساس می نماید که حتی پس از اجابت مزاج هنوز به طور کامل مدفوع او دفع نشده و احساس می نماید که راست روده یا مقعد او هنوز پر است.

درمان یبوست

یبوست یکی از آن مسائل پزشکی است که می تواند با چند اقدام خود مراقبتی در خانه به راحتی درمان شود. در ادامه لیستی از چند درمان خانگی مؤثر جهت درمان یبوست آورده شده است.

 اولین و مهم ترین درمان، نوشیدن مقدار زیادی آب است. آب گرم، در صورتی که در طول روز مصرف شود، در درمان این مشکل شگفتی می نماید. شش تا هشت لیوان آب چیزی است که بدن جهت خارج ساختن مواد سمی و پاک و سالم نگاه داشتن خود بدان احتیاج دارد. هیچ گونه نوشیدنی دیگری مصرف نکنید به این علت که این عارضه را تشدید ساخته و دوره بهبودی را با تأخیر همراه می سازد.

 میوه هایی مانند موز، جک فروت (jack fruit) و بائل (bael) را به هنگام ابتلاء به یبوست مصرف کنید. چنین میوه هایی به اسم مسهل طبیعی عمل نموده و به تمیز کردن و تقویت روده یاری می نمایند. این میوه ها هنگامی که پیش از صرف وعده غذایی مصرف شوند، بیشترین تأثیر را خواهند گذاشت. میوه های دیگری که به همان مقدار برای تسکین یبوست مؤثر می باشند گواوا، گلابی، انگور، پرتقال، پاپایا، انجیر، و لیمو ترش را شامل می شوند.

 برای رهایی از یبوست، یک رژیم غذایی با فیبر بالا را پیش گیرید. غذاهای سرشار از فیبر به بدن در تشکیل مدفوع نرم و حجیم یاری نموده بطوریکه بدون هیچ فشاری این مدفوع دفع می شود. لوبیا، غلات کامل، میوه و سبزیجات تازه، و از این دست همگی در لیست مواد غذایی سرشار از فیبر قرار می گیرند. مصرف پنیر، گوشت یا غذاهای فرآوری شده را بایستی محدود ساخت به این علت که یا هیچگونه فیبری نداشته و یا اگر هم داشته باشند این مقدار کم می باشد. از مصرف برنج، نان، حبوبات، کیک، شیرینی، بیسکویت، پنیر، غذاهای گوشتی، غذاهای کنسروی و کمپوتی، شکر سفید، و تخم مرغ کاملاً آب پز خودداری کنید به این علت که این محصولات یبوست را تشدید می سازند.

 علاوه بر پیروی از نکات فوق الذکر، تکنیک دیگری وجود دارد که جهت درمان یبوست می توان از آن پیروی نمود. هر دو دست خود را به صورت صاف بر روی معده خود نگه داشته و با فشار ملایم به سمت بالا و پایین و چپ و راست از یک سو به سوی دیگر معده حرکت دهید. این حرکت بایستی مانند یک ماساژ بر روی شکم تان باشد. این تمرین به مورد هدف قرار دادن روده بزرگ یاری نموده و بدین ترتیب می تواند موجب رهایی از یبوست و یاری به اجابت مزاج بدون وارد آمدن فشار شود. هرچند این روش ممکن است در صورتی که فرد دچار یبوست شدید شده باشد، خیلی مؤثر واقع نشود.

 در بعضی موارد، درمانهایی مانند آنچه در بالا اسم شد ممکن است به قدر کافی جهت کنترل علائم یاری ننمایند. در چنین مواردی، می توانید داروهای مسهل بدون احتیاج به نسخه همانند مکملهای فیبری، محرکها و نرم نماینده های مدفوع را انتخاب نمایید. گرچه این داروها به یبوست یاری می نمایند اما مصرف مکرر آنها به وسیله متخصصین امر پزشکی توصیه نمی شود تنها به این علت که ممکن است اعتیاد آور باشند. به همین علت است که تنها بایستی زمانی که درمانهای خانگی پیروز به یاری نشدند به این داروها روی آورید.

پیشگیری از بروز یبوست ساده تر از درمان آن است. از یک برنامه منظم ورزشی به طور روزانه پیروی نموده و حتماً به آن پایبند باشید. به هنگام احتیاج به اجابت مزاج آن را به تعویق نیاندازید. هرچه در انجام این کار تأخیر نمایید، آب بیشتری از مدفوع از دست رفته و این امر آن را سفت تر می سازد. و همانطور که در بالا اشاره شد، مواد غذایی سرشار از فیبر را وارد رژیم غذایی خود ساخته، مقدار مصرف مایعات (خصوصاً آب) را افزایش داده، و مصرف مواد غذایی با فیبر پایین را کاهش دهید.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1819

به "شش درمان مؤثر جهت تسکین سریع از یبوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شش درمان مؤثر جهت تسکین سریع از یبوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید