هشدار رئیس صندوق بین المللی پول ، خطر بازگشت رکود بزرگ اقتصاد دنیا را تهدید می نماید

به گزارش مرجع مقالات، کریستالینا جورجیوا با مقایسه امروز دنیا با دهه پردردسر 1920 و انتقاد از فاصله فقیر و پولدار در بعضی کشورها، نسبت به بازگشت دوران رکورد بزرگ به دلیل نابرابری های اقتصادی و بی ثباتی در نظام های اقتصادی هشدار داد.

هشدار رئیس صندوق بین المللی پول ، خطر بازگشت رکود بزرگ اقتصاد دنیا را تهدید می نماید

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی آنلاین تراکت از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ تراکت های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، رئیس صندوق بین المللی پول در سخنرانی خود در موسسه اقتصاد بین الملل پترسن در واشنگتن با اشاره به پژوهش تازه صندوق گفت: آنچه امروز در جهان می گذرد، شباهتی بی نظیر به دهه پرتنش 1920 دارد که انتها به سقوط بزرگ بازار وال استریت در 1929 انجامید. هشدار می دهم که آن فرایند یک قرن پیش از مدتی پیش در دوران ما شروع شده است.

خانم جورجیوا از اول اکتبر 2019 به ریاست صندوق بین المللی پول برگزیده شده و پیش از آن رئیس بانک جهانی بود. این اقتصاددان بلغاری با اشاره به اینکه نابرابری میان کشورها در دو دهه اخیر کاهش یافته، از افزایش فاصله میان فقیر و پولدار در داخل کشورها انتقاد کرد و اضافه نمود: برای مثال، اوضاع در بریتانیا بسیار بد است. دارایی 10 درصد پولدار جامعه به اندازه 50 درصد فقیر است و این شرایط یک رکورد تاریخی در فاصله میان دارا و ندار است.

رئیس صندوق بین المللی پول در بخش دیگر سخنان خود در واشنگتن با اشاره به تاثیر بحران های تازه از جمله دگرگونی های اقلیمی و سیاست تجارت حمایت گرایانه گفت: جهان در 10 سال آینده شاهد ناآرامی های اجتماعی و نوسان های شدید در بازار مالی خواهد بود و اگر من بخواهم موضوعی برای دهه تازه انتخاب کنم، می توانم آن را افزایش بی رویه تردید و بی ثباتی بنامم.

به گفته خانم جورجیوا، بی ثباتی در بازارهای مالی نه تنها بر جهانی تجارت تاثیر منفی می گذارد، بلکه می تواند افراد را هم تحت تاثیر قرار دهد. به ویژه اینکه افزایش شدید نابرابری های مالی درون جامعه های مختلف به پوپولیسم دامن می زند و بحران های سیاسی پدید می آورد.

یافته های پژوهش تازه صندوق بین المللی پول نشان می دهد تحول بخش مالی در چین و هند در دهه 1990 زمینه را برای یک خیزش بزرگ مالی در دهه 2000 فراهم و یاری کرد دست کم یک میلیارد نفر در این دو کشور از شر فقر مطلق خلاص شوند.

نکته اینجاست که پیامدهای بحران بزرگ مالی و مالی سال 2008 در جهان برای بسیاری از مردم هنوز به سرانجام نرسیده و از هر چهار جوان در اروپا، خطر افتادن زیر خط فقط یک نفر را همچنان تهدید می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 673

به "هشدار رئیس صندوق بین المللی پول ، خطر بازگشت رکود بزرگ اقتصاد دنیا را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار رئیس صندوق بین المللی پول ، خطر بازگشت رکود بزرگ اقتصاد دنیا را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید